Gjør racing tilgjengelig for alle

Les hele artikkelen

– Når kostnadene for Dennis Haugers satsing i Formel 2 dobles fra rundt 12 millioner kroner i Formel 3 til 25 millioner i året nå, skjønner man at racing er dyrt, sier Bård Bergsjø i Racing Performance Center (RPC).

Helt siden han så James Garner i John Frankenheimers film «Grand Prix» fra 1966 har han vært bitt av racing-basillen, selv om racing-erfaringen begrenser seg til et brukket ben i et gokartløp, totalvraking av en Autobianchi Abarth, deltagelse i det aller første bilcrossløpet i Norge og en annenplass fra Dressman Cup i Karlskoga.

– Som ungdom leste og fulgte jeg med på alt fra Kanonloppet til Ronnie Peterson, men det var etter at jeg kjøpte Gälleråsbanen i Karlskoga i 1986 at det ble mer strukturert. Under jappetiden var det ingen problemer, selv for en enkel mann fra Greverud, å ringe banken og låne en million eller to, poengterer han.

Eiendom og hobby

Etter hvert har det blitt flere slike investert i eiendom gjennom Scandinavian Invest, som i 2020 satt igjen med en håndfull millioner kroner på bunnlinjen.

– RPC er derfor mer en hobby, men vi tror det er et potensiale i motorsport hvis vi gjør det riktig og ikke legger listen for høyt, forklarer han.

Derfor har han blant annet sammen med Dan René Larsen bygget opp miljøer innen Formula Basic, Formula Nordic og B-Zero Racing. Corona-pandemien satte bokstavelig kjepper i hjulene for mye av satsingen og den kostbare Formula Nordic-satsingen er lagt på is, men den internasjonale suksessen til B-Zero gjør at de nå satser for fullt.

Billig racing

–  Prototypen basert på de identiske småbilene Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107 ble bygget i Norge i 2009 og serien har gjort stor suksess i Skandinavia, England og på kontinentet. Nå skal vi delta og stille flere biler til disposisjon til løp i Norge og Skandinavia, men også 24-timersløp på Silverstone og Spa, sier Dan René Larsen.

Håvard Kollen ledde i början av racet före Robin Friskopps och Håvard Hallerud.
Bengt-Åce Gustavsson

Det betyr at de som ønsker enten kan kjøpe seg en ferdig bygd bil for rundt 75.000 kroner, eller betale alt fra noen tusenlapper for å delta i et sprintløp til 45.000 kroner for å være en av flere sjåfører i et 24-timersløp.

– Med opptil 150 identiske biler på start blir dette en heseblesende og morsom opplevelse, hvor både kostnadene og hastigheten er så lave at de fleste kan delta. I tillegg til syv biler her på huset har vi tre biler i England. Etter to års pandemi er det ventet opp mot 25 norske biler til start i de syv løpene på de fem banene Rudskogen, Vålerbanen, Frøyabanen, Kinekulle og Falkenberg, sier Larsen.

Mye kjøring

Tre av disse løpene er sprintløp, mens fire er langløp. Det betyr at de som kjører alt, får rundt 1.000 runder i løpet av en sesong, mens sjåfører i vanlig GT- og annen racing bare ender opp med rundt 200. I tillegg er dekk- og driftskostnadene på noen tusenlapper for hele sesongen hvis ikke noe går galt, mens andre gjerne bruker minst like mye pr. løp.

24-timmars på SPA i Belgien för C1 & CV2.
Bengt-Ace Gustavsson
24-timmars på SPA i Belgien för C1 & CV2.
Bengt-Ace Gustavsson

KOSTNADSKUTT: Delvis på grunn av pandemien dropper Dan René Larsen (f.v)), Bård Bergsjø og Jan Renstrøm i Racong Performance Center den kostbare Formula Nordic-serien, men viderefører den rimeligere Formula Basic.

Foto: Andreas Scheel

TRANGT: Med 150 identiske biler til start på 24-timersløpet på Silverstone blir det mye tett racing.

Foto: Bengt-Ace Gustavsson

REALISTISK: Racing Performance Center i Vestby har to store simulatorer med bevegelse, som gjør kjøringen betydelig mer realistisk og er et viktig verktøy for alle fra som kjører racing, enten de heter Lewis Hamilton eller Ola Nordmann.

Foto: Andreas Scheel

KONKURRANSE: Racing Performance Center i Vestby har en sal hvor inntil ni personer kan konkurrere mot hverandre i både korte og lange løp på alle verdens baner.

Foto: Andreas Scheel

– En av konkurrentene som fikk ødelagt sin motor tidlig i et 24-timersløp, kjøpte en motor av en konkurrent for 5.000 kroner og etter en time i depotet var bilen ute på banen igjen og fullførte løpet. Selv om resultatet ikke ble som ønsket fikk de kjørt mye, noe som er hensikten, poengterer Larsen, som har en racing-karriere bredere og lengre enn de fleste.

Lang karriere

Gjennom 35 år inkluderer det alt fra gokart i utlandet fra 10-års alder og flere typer Formel-biler hvor Mark Webber er blant skalpene, til Touring Cars og en test i Gruppe C-bil. Flere deltagelser i Formel Ford-festivalen på Brand Hatch inntil i fjor, mens etablering, organisering og drift av racing-serier har stått på hovedagendaen de senere årene.

– Jeg var en av flere lovende sjåfører som holdt et visst nivå på 1990-tallet, men andre var bedre på å dra inn sponsorinntekter, mens kostnadene i motorsport er høye uansett hvor flink du er, konstaterer Larsen.

Mange simulatorer

I tillegg til å skaffe inntekter må motorsportsutøvere trene, både fysisk og bak rattet. Det er også både tidkrevende og kostbart, men da har RPC flere tilbud til både ekte og potensielle racerbilsjåfører. Et par bevegelige simulatorer i den øvre prisklassen betyr at kjøringen gir et mye mer realistisk inntrykk av akselerasjon, fart, svinging og bremsing enn de fastmonterte.

Sistnevnte har de imidlertid hele ni stykker av i en liten sal, hvor deltagerne kan konkurrere simultant på baner «over hele verden» til prisen av en parkeringsbillett. Helt det samme som å kjøre en ekte racerbil blir det aldri, men å lære baner på en betydelig mer effektiv og rimelig måte er uvurderlig for alle. Enten de skal på Trackdays med egen bil, kjøre GT-racing på høyt nivå, eller konkurrere med Dennis Hauger i Formel 2 og Lewis Hamilton i Formel 1.

Før du kommer dit, eller trolig i stedet for, er B-Zero Racing mer aktuelt og ikke minst mer oppnåelig for flere. Så med pandemien på vei ned er racing på vei opp hos RPC, med kursing og testing i april og racing fra mai