Gjør comeback med elbil

Les hele artikkelen

Tidligere fremsto Wiesmann som et moderne kjærlighetsbarn av Jaguar C-type (grillen) og Austin-Healey 3000 (hekken), selv om Friedhelm Wiesmann selv insisterte på at designen ikke var inspirert av fortiden. 

RETRO-MODERNE: Modernitet i form av eksponert karbonfiber, og vink til en svunnen tid i skjønn forening.
Foto: Wiesmann

Nå som Wiesmann dukker opp i ny drakt, med elbilen som foreløpig kalles «Project Thunderball», har linjene gjennomgått en evolusjon. Mer moderne, og om mulig med mer særpreg. Hekkspoileren gir assosiasjoner til Porsche Boxster Spyder, men i motsetning til de stort sett kloke hodene i Stuttgart, er Wiesmann først med en elektrisk roadster. Få har omfavnet elbiler med like stor lidenskap og kløktig ingeniørkunnskap som Porsche, men de har til gode å levere sommerbilen vi virkelig ønsker oss, en Taycan kabriolet.

Wiesmann 3

Nesten tre millioner kroner

Wiesmann ble kjøpt opp av Contec Global i 2016 og frontes i dag av adm. direktør Roheen Berry, som kaller dette «verdens mest spennende elektriske sportsbil». Det finnes andre elektriske sportsbiler, bevares, men de har navn som Rimac Nevera, Pininfarina Battista, Lotus Evija, Aspark Owl og NIO EP9. Samtlige har fast tak, og er priset hinsides høyt for vanlige bedriftsledere. Wiesmann blir heller ikke billig, med en estimert eksportpris på 300.000 euro, snaue 2.960.000 kroner. Det er likevel langt billigere enn nevnte hyperbiler. Da Lotus Elise-baserte Tesla Roadster takket for seg i 2011, lovet Elon Musk at en ny generasjon Roadster ville komme i 2014. Men Tesla-en lar vente på seg, og kommer tidligst neste år.

Hvor mange som blir solgt, beror selvfølgelig på etterspørselen. Ifølge Wiesmann er målet å bygge 1.000 eksemplarer. Elbilen kommer i tillegg til nye bensindrevne varianter i pipeline.

Wiesmann 4

0-100 på 2,9 sekunder

De første kundebilene av Project Thunderball ventes levert høsten 2023. Sportsbilen er slik vi liker at sportsbiler skal være, med bakhjulstrekk. Drivverket er utviklet i samarbeid med Roding Automobile, som også utviklet teknologien til Audi Quattro-inspirerte ELegend EL1.

I nykommeren sender to elmotorer, plassert i midten nær bakakselen, hele 680 HK til bakhjulene. Dreiemomentet er 1.100 Nm. Det skal gi akselerasjon fra null til 100 km/t på 2,9 sekunder. Tesla Model S Plaid gjør det på 2,1 sekunder, men fartsfølelsen er nok adskillig kraftigere i den tyskbygde kabrioleten. Null til 200 km/t skal etter sigende ta 8,9 sekunder.

Golf-vennlig coupé

Chassiset er en spaceframe-konstruksjon av aluminium, mens karosseriet består av karbonfiber, stål og aluminium. Det gir en egenvekt på 1.775 kilo. Logoen er som før en gekko, innforstått at bilen er som klistret til veien som krypdyret fra varmere strøk. Project Thunderball har nok ikke dårligere veigrep enn forgjengerne Wiesmann MF3 fra 1993, med motoren fra BMW M3, sjeldne MF5 med V10-motor fra 2008 og MF4 med V8-ere fra 2009.

Vekten fordeles 48/52 prosent foran og bak, og det er 2,5 HK pr. kilo. Toseteren er 4,44 meter lang, 2,21 meter bred (inklusive speilene) og høyden er 1,29 meter. Med 800-volts drivverk og en batterikapasitet på 92 kWh (83 kWh er tilgjengelig), er rekkevidden 500 kilometer. Oppladning gjøres ved hjelp av en 22 kW hjemmelader, eller 300 kW DC hurtiglader på tur.

Wiesmann 5

Bagasjerommet beror på varianten. Under panseret på kabrioleten, i «frunken», er det plass til to golfbager. En coupé-variant som også kommer, har plass til ytterligere to golfbager bak.

Lar deg justere bremsene

Hendler på rattet lar en kontrollere mengden av strøm som regenereres ved oppbremsing, et system med fem innstillinger som kalles W.I.R.B.S. (Wiesmann Intelligent Regenerative Braking System). Tanken er at med kraftigere bremseeffekt kan man bremse hardt i svingene, slik man ville ha gjort med en bensindreven bil, men samtidig unngå å sløse bort alle kreftene.

MICHELIN: Alu-felgene er skodd med Michelin Pilot Sport 4S, 265/30 ZR 21 foran og 305/25 ZR 21 bak.
Foto: Wiesmann

Servostyringen er elektrisk. Støtdemperne og antiveltestagene lar seg justere. Dynamisk stabilitetskontroll, antiskrens og differensialbrems er standard. De sorte aluminiumfelgene er skodd med Michelin Pilot Sport 4S-dekk, 265/30 ZR 21 foran og 305/25 ZR 21 bak.

Wiesmann lover at de gode kjøreegenskapene fra de bensindrevne bilene er beholdt. Project Thunderball skal være en morsom bil å kjøre, og det kan vi tro. De første bildene vitner om at sjåføren ikke har hatt en dårlig dag på jobben. Langt panser, masse krefter og et herlig interiør med kalesje du kan hive av og på etter behov, er ikke lenger forbeholdt aldrende bensinhoder.

VELDREID EVOLUSJON: Wiesmann Project Thunderball er helt ny, men bevarer linjene vi kjenner fra de foregående modellene MF3, MF4 og MF5. I tillegg til elbilen kommer det en ny variant med BMW V8-motor.
Foto: Wiesmann

Imponerende finish

Enten du liker retro-vink eller ei, har materialvalgene og finishen på Wiesmann-bilene alltid vært i toppklassen. Thunderball skal som før bygges for hånd i Dülmen, nord for Dortmund.

Instrumentene viser hvor mye strøm som lades, i form av antall kilometer, i stedet for antall prosent av batteriets helhet. Det skal gjøre det enklere å anslå hvor lenge man må lade i forkant av hver kjøretur. Komponentene kan til tider fremstår som hyllevare, men plasseringen av dem der de peker mot sjåføren, og finishen generelt lover meget bra. Enkelte vil nok rynke på nesen, men det koster å bygge biler, også når prisforlangende er høyt. Interiøret virker godt nok for en «boutique»-produsent å være, og vi har selv kjørt biler som koster to og tre ganger så mye, som ikke har hatt nevneverdig bedre finish enn dette.

MER BENSIN: Project Gecko er navnet på en kommende ny bensindreven Wiesmann med V8-motor fra BMW.
Foto: Wiesmann

Nytt V8-prosjekt

Som antydet tidligere kommer det også en ny bensinmodell. Foreløpig kjent som «Project Gecko». Denne får en M TwinPower Turbo V8-motor fra BMW. Hvor kraftig effekten blir er ikke kjent, men i BMW M8 Gran Coupé leverer den 625 HK og 750 Nm. Det snakkes om en optimal vektfordeling på 50/50 prosent foran og bak, med trolig lavere egenvekt enn elbilen.