Girkasse-startup prises til 100 millioner

Les hele artikkelen

HOKKSUND: – Jeg satt mye og grublet på elektrifisering da jeg jobbet for Yamaha. Jeg hadde erfaring med lastebiler fra Kongsberg Automotive KOA, og i 2018 begynte jeg å sette sammen et team for å starte noe selv, sier Geir Brudeli, gründer og hovedeier i Brudeli Green Mobility.

Girkasser, elektrifisering av lastebiler og langdistansetransport er stikkord for design- og teknologiselskapet som holder til midt mellom Drammen og Kongsberg.

Brudeli Green Mobility har som mål å bringe sin patenterte, elektrifiserte girkassemodul til markedet, og å starte serieleveranser i 2026.

Brudeli Green Mobility

 
(Mill. kr)20212020
Driftsinntekter5,20,0
Driftsresultat0,5−0,4
Resultat før skatt0,6−0,4
Årsresultat0,5−0,4
Eiere (før transaksjonen): Geir Brudeli (39,4 %), Vestersager Holding (8,8 %), Kongsberg Innovasjon (6,9 %), Kingdom Holding (6,8 %), Tomess Tronsgaard (6,2 %), andre (31,9 %).

– Stort kvalitetsstempel

Denne forretningsidéen setter nå to etablerte aktører penger på. Til en prising på 90 millioner før penger henter Brudeli Green Mobility 10,6 millioner kroner i en emisjon.

Det tilsier 100 millioner kroner etter fullført emisjon.

Emisjonen er ledet av svenske Leax Group, som kommer inn med 5 millioner kroner.

Leax beskrives som et teknologi- og produksjonsselskap i verdensklasse, beliggende i Köping. 

– Köping er selve girkassehovedstaden i Sverige, sier Geir Brudeli. 

Siden starten tidlig på 1980-tallet har Leax vokst til 1.200 ansatte i seks land, med en omsetning på 2 milliarder kroner.

– Vi ønsket oss en investor med base i industrien, og vi kunne ikke ha fått bedre klaff. Det er et stort kvalitetsstempel å med Leax Group på eiersiden, sier Lasse Bjørkhaug, daglig leder i Brudeli Green Mobility.

– Transaksjonen med Leax kom i stand via nettverk. Miljøet rundt Brudeli Green Mobility har jobbet med girkasser i rundt 20 år, og vi utfyller hverandre som virksomheter, Kai Rune A. Vestersager, operasjonell sjef i Brudeli Green Mobility

– Tilfører mye innsikt

Investeringsselskapet DSD kommer på sin side inn som finansiell investor, i denne omgang med 1 million kroner.

DSD er et familieeiet investeringsselskap der den største eieren er Yuhong Jin Hermansen, autorisert finansanalytiker og enke etter Folke Hermansen.

Ifølge Kapital er hun Norges 89. rikeste person og god for 4,1 milliarder kroner.

– Hvorfor akkurat DSD?

– Vi har gjort en grundig jobb med emisjonen, der vi kartla potensielle investorer, både for denne runden, for kommende runder og med tanke på skalering og internasjonal vekst. DSD tilfører oss mye innsikt, både på industri, finans og på horisont, sier Bjørkhaug.

INVESTOR: Yuhong Jin Hermansen er hovedeier i DSD.

Foto: Andrea Bærland

– Tar neste steg

I tillegg til gründere og ansatte kommer nøkkelpersoner fra industrien inn som nye investorer.

Den ene er Hans Peter Havdal, som tidligere var sjef for Kongsberg Automotive. Han er nå divisjonssjef i Semcon International, som leverer ingeniørtjenester.

Den andre er Asle Tandberg, som ledet Noratel til å bli en av Europas ledende produsenter av transformatorer.

– Sammen med eksisterende og nye eiere ser vi frem til å ta neste steg for Brudeli, sier Bjørkhaug.

INVESTOR: Hans Peter Havdal i Semcon.

Foto: Anders Horntvedt

Serieproduksjon fra 2026

Geir Brudeli har nesten 30 års erfaring fra design og produksjon av bildeler, både fra Kongsberg Automotive, Schaeffler Luk og Semcon.

I 2017 kunne han selge patenter på trehjulede motorsykler til giganten Yamaha Motors. Allerede året før hadde han sagt opp jobben i Kongsberg Automotive, og de seneste tre årene har girkasser stått øverst på programmet. Teknologibedriften har siden 2019 vokst til 14 ansatte, de fleste rekruttert via bekjentskap.

– Mange jobber med elektrifisering av små lastebiler. Vi jobber imidlertid med hybriddrift av de største lastebilene for langtransport. Det er all grunn til å tro at også denne sektoren skal gjennom et grønt skifte, sier Brudeli.

Emisjonsrunden gir bedriften mulighet til å dekke løpende utgifter frem til sommeren 2023. Da er det planen å hente ytterligere investorkapital.

 Det er for å fortsette produktutviklingen, fullføre pilotkjøretøy, skalere organisasjonen og forberede full industrialisering, med serieproduksjon fra 2026.

Etter inngåelse av seriekontrakt, for å finansiere industrialisering og validering, planlegges en kombinasjon av investorkapital og lån.

INVESTOR: Asle Tandberg.

Foto: Kapital
Embed: Brudeli Green Mobility AS