Ikke alle elbiler er liv laget. Den britiske oppstartsbedriften Arrival i Banbury, kunngjorde i juli at de kanskje må si opp 800 ansatte. Simpelthen fordi de er i ferd med å gå tom for penger, melder Financial Times. Målet var å lage helelektriske personbiler, varebiler og busser, men inntil videre er elbilen Arrival Car skrinlagt.
Uber-direktør
I 2020 strømmet ordrene inn fra UPS og Royal Mail, samt First Group som er en av de største bussoperatørene i Storbritannia.Â
GJØR NYTTEN: Arrival vraker elbilen Car til fordel for Ã¥ satse pÃ¥ varebilen Van, og bussen som har det nesten like «spennende» navnet Bus. Foto: Arrival
Tom Elvidge som fra 2017-2019 ledet Uber-satsingen i Storbritannia og Irland, ble brakt inn for Ã¥ hjelpe til Ã¥ utvikle elbilen. HÃ¥pet var at elbilen skulle bli en sentral del av Ubers planer om Ã¥ ha en helelektrisk flÃ¥te i London innen 2025. Det ble nevnt leveringer allerede i 2023. Â
Det skorter på tekniske detaljer, men varebilen Van får en rekkevidde på opptil 340 kilometer. Elbilen Car har dobbelt så mye beinplass som en gjennomsnittlig bil i samme klasse. Ifølge bilbladet Car investerte Hyundai Motor Group 100 millioner euro i selskapet, for å få tilgang på elbilteknologien. Arrival satser angivelig videre på busser og varebiler.
Droppet robotrace
I mai avlyste Arrival planene om selvkjørende racerbiler, kalt Roborace. Begrunnelsen var ganske enkelt at de ikke trodde at robot-racing ville generere tilstrekkelig med inntekter.
FT melder at aksjekursen har stupt mer enn 90 prosent, etter fjorårets notering på børsen i USA. Den tyske banken Berenberg advarte i mai at situasjonen var kritisk, og at selskapet innen slutten av året kun har 150-250 millioner dollar igjen på bok.