Gikk du glipp av Oslo Motor Show? Her kan du se det viktigste

Les hele artikkelen

Oslo Motor Show pÄ LillestrÞm har i lÞpet av de seneste 12 Ärene vist at det virkelig er et marked for en stor og velregissert entusiastutstilling i Norge. Fra starten i 2009 har oppslutningen fra klubber, bileiere, bransje og ikke minst publikum Þkt fra Är til Är, til nesten 44.000 pÄ tiÄrsjubileet i 2019.

VERDENSKLASSE: Ove Loens gedigne 1919 Cunningham V3 Touring ble solgt ny i Norge til direktÞren pÄ Vestfoss Cellulose Fabrikk og var nok den dyreste bilen i Norge det Äret. NÄ er den restaurert tilbake til en perfekt originalstand etter en intensiv jobb i lÞpet av knappe to Är.

FOTO: IVAR ENGERUD

Etter at 2020 selvsagt ble avskrevet, kunne man igjen Äpne dÞrene i fjor med nytt rekordoppmÞte alle dager og over 47.000 i sum. En rekord som altsÄ ble slÄtt med god margin i Är.

POKALSANKEREN: Robert Cserhalmi fra Åkersberga i Sverige hadde blitt invitert til Skandinavias Fineste Bil med sin Chevrolet Fleetmaster 1948, og han hentet hjem bĂ„de den tittelen og en rekke andre priser, bĂ„de for lakk, innredning og Best in Show Amcar.

FOTO: IVAR ENGERUD

Suksessformel

Med showbiler av alle aldre og typer fra hele Norden og godbiter fra Europa og USA har Oslo Motor Show funnet en formel som virkelig fÄr publikum ut av godstolen en hÞsthelg i Äret. Her har alle avskygninger av bilhobbyen fÄtt en arena Ä vise seg frem, i Är med over 60 klubber pÄ plass i tillegg til private utstillere og bransjeaktÞrer.

50-ÅRSJUBILEUM: Med over 115 Ă„r som bilimportĂžr og forhandler av mange merker kan Bertel O. Steen feire jubileer nĂŠrmest hvert Ă„r. De hadde med seg bĂ„de Peugeot, Fiat og Mercedes-Benz. Det er 50 Ă„r siden de fikk kontrakt som generalagent for merket i Norge.

FOTO: IVAR ENGERUD

I alt var det over 1.000 kjÞretÞyer Ä hvile Þynene pÄ i alle senterets haller, fra en 1905 FN motorsykkel og et par utrolige 1919-modeller av Lancia og Cunningham til kommende (kinesiske) biler pÄ det norske markedet.

1959-LANSERING: PG Hellstrand fra GrangÀrde i Sverige har restaurert sin 1959 Chevrolet Impala helt tilbake til ny ved hjelp av bare autentiske originaldeler. Han presenterte den med alle de nyhetene som kom i 1959 slik modellen ble lansert for 63 Är siden.

FOTO: IVAR ENGERUD

Amcars har vÊrt ryggraden i utstillingene i Norge siden midt pÄ 1970-tallet, og pÄ Oslo Motor Show florerer det av bÄde muskelbiler, veteraner, ombygde og originale biler fra Detroit.

BESTE ITALIENER: Tor Nyhus fikk velfortjent prisen for «Beste italienske bil» med sin fantastiske 1919 Lancia Kappa. Den er solgt ny i Norge, ble reddet opp av Lierelva som et hÄplÞst vrak fÞr Tor overtok det for 40 Är siden og brukte 30 av dem Ä bygge den opp.

FOTO: IVAR ENGERUD

Verdensklasse

Showet er et naturlig mÄl for mange som har lagt ned hundrevis og kanskje tusenvis av timer i garasjen alene, eller sammen med kompiser for Ä skape sin drÞmmebil, enten den er original eller ombygget. Da er det hyggelig, og kanskje litt skremmende, Ä skulle premierevise foran et sÄ enormt stort publikum.

KONFEKT: Brun er ingen kjedelig farge nÄr den er sÄ delikat som pÄ Arild BjÞrnar Sands fantastiske 1932 Ford «Dearborn Deuce» Roadster, full av kreative og smakfulle lÞsninger tvers igjennom. Et herlig bygg som ble fullfÞrt i Är og som var en av syv kandidater til «Skandinavias Flotteste Bil».

FOTO: IVAR ENGERUD

Oslo Motor Show har ogsÄ vÊrt Ästed for kÄringen av «Skandinavias flotteste bil» gjennom disse vel ti Ärene. En kÄring som viser at det beste i Skandinavia ikke ligger tilbake for hverken restaureringer eller ombygginger andre steder i verden. Mye av showet har rett og slett verdensklasse.

HELT SJEF: Han visste nok ikke helt hva som ventet nÄr han kom til Norge, sveitseren Heinz Bachmann med sin fantastiske 1922 Wisconsin Special. Nordmannen Sigurd «Sig» Haugdahl kjÞrte den raskere enn noen andre pÄ kloden for hundre Är siden med 290 km/t pÄ Daytona Beach, og Bachmann fyrte den flymotoriserte rekordbilen for et entusiastisk publikum flere ganger hver dag under messen.

FOTO: IVAR ENGERUD

Fremtiden

Om det ikke var verdenspremierer, sÄ var det ogsÄ fÞrste gang det har vÊrt sÄ mange norges- og europapremierer pÄ Oslo Motor Show.

Ikke minst fra de kinesiske produsentene som er pÄ full fart inn pÄ det norske markedet med angrep pÄ alle flÞyer gjennom gamle og nye importÞrer og forhandlere, samt egne produsentaktÞrer. Aldri har vi hÞrt sÄ mange utlendinger pÄ nybildelen som nÄ.

Hva den tradisjonelle delen av bransjen velger Ä gjÞre med OMS fremover blir spennende Ä se. Det hadde vÊrt fint med et stÞrre innslag derfra med spennende objekter, men da mÄ det nok lages en mer dedikert nybilavdeling. Slik det var nÄ, ble det litt vel rotete for bÄde publikum og ikke minst utstillere som plutselig befant seg mellom veteranbiler og verktÞyselgere.

GLEDELIG GJENSYN: Mange besÞkende av den eldre garde nikket gjenkjennende til en tofarget Volvo Amazon i standen til LandsrÄdet for Motorhistoriske KjÞretÞyer.

FOTO: IVAR ENGERUD

Etter et lite pandemistopp i 2020 er showet definitivt tilbake som et fast innslag pĂ„ kalenderen fĂžr vinteren griper helt tak – siste helgen i oktober. NĂ„ starter arbeidet med 2023-utgaven. Listen er lagt, og den er lagt hĂžyt.

FORANDRING FRYDER: Finske Marco HÀmÀlÀinen har virkelig tenkt i utradisjonelle og utenomjordiske baner da han bygde om sin 1975 Saab 96 til et romskip. Du kan jo like det eller ikke, men han skal virkelig ha for kreativitet og gjennomfÞring!

FOTO: IVAR ENGERUD

FARGERIKE SPORTSBILER: Knapt noen av disse modellene var i Norge som nye, men takket vĂŠre muligheten for Ă„ importere eldre biler relativt gunstig har den norske bilparken blitt beriket med disse perlene. I forgrunnen en Ferrari 512 BB, en Ferrari 365 GTB4, Maserati Sebring og Alfa Romeo Montreal.

FOTO: IVAR ENGERUD

TYRE MANAGEMENT: Det gÄr gjerne hardt for seg nÄr Richard Bugge Andersen slipper lÞs sin Ford Mustang «Lillegul» i Burning-filmene, og resultatet er et relativt hÞyt dekkforbruk.

FOTO: IVAR ENGERUD

BONNEVILLE-DRØM: Bonneville Salt Flats har et magisk navn i bilhistorien, ogsÄ for nordmenn. Kulissen med motiv derfra og en rekke autentiske biler og sykler var definitivt blant utstillingens hÞydepunkter.

FOTO: IVAR ENGERUD

BELGISK PIONER: FN – Fabrique Nationale – produserte bĂ„de motorsykler og biler fra starten av forrige Ă„rhundre. Rolf Vold har restaurert denne 1905 FN Four, som er en av Norges eldste motorsykler.

FOTO: IVAR ENGERUD

AKTIV BYGGER: John Helge Lien fra Åmli stĂ„r bak et par av de mest ambisiĂžse bilbyggeprosjektene i Norge. Det seneste (som er ferdig) er denne 1968 Buick Riviera «Alopias» hvor 2Design har fĂ„tt frie tĂžyler til Ă„ lage en motivlakkert showbil med inspirasjon fra haiarten Alopias Vulpinius. SpektakulĂŠrt er bare fornavnet.

FOTO: IVAR ENGERUD

FARGERIKT FELLESSKAP: «Bilene vi husker» er blitt et populÊrt tema pÄ Oslo Motor Show de seneste Ärene. NÄ er det fÞrst og fremst bilmodellene fra 1970- og 1980-tallet som viser datidens design og ikke minst en fargepalett som dagens bilpark (naturlig nok) er nÊrmest kjemisk fritt for. Herlig!

FOTO: IVAR ENGERUD

F1-DEBUT: BMW Classic er en god samarbeidspartner, og i Är hadde de med en BMW Williams FW26 kjÞrt av Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya i 2004. Vi snakker 3-liters V10 pÄ 900 hestekrefter og 19.000 o/min. Vekten er moderate 605 kilogram, inkludert fÞreren. BMW E30-en i bakgrunnen er heller ikke feil.

FOTO: IVAR ENGERUD

SNART 75: Porsche kan se frem til 75-Ă„rsjubileum i 2023, noe som sikkert blir markert hos Porsche Classic Center Son. Til OMS hadde de med toherlige representanter: NĂŠrmest en 1996 993 Turbo og bak en Blutorange 1972 911 2.4E Targa.

FOTO: IVAR ENGERUD

FASCINERT: Polestars designsjef Conny Blommé vandret rundt i utstillingen hele fredagen og lot seg fascinere av kreativiteten til roddene, som interiÞret i denne 1937 Plymouth.

FOTO: IVAR ENGERUD

EKSKLUSIV VISITT: Arne Fredlys bilinteresse har fÞrt til mange hÞydepunkter pÄ tidligere utgaver av Oslo Motor Show med bÄde Bugatti Veyron og Chiron, Aston Martin Zagato og McLaren Senna, samt Ferrari SP2. I Är stilte han med begge utgavene av Aston Martin Valyrie, for henholdsvis bane og vei.

FOTO: IVAR ENGERUD

FORNØYD: Utstillingsgeneral Tommy Larssen i Nova Spektrum kunne juble etter Ä ha telt inn over 53.000 besÞkende gjennom portene pÄ Oslo Motor Show.

FOTO: OMS