Testbilen du ser på bildet, en fullstappet Hongqi E-HS9 med seks generøse seter og anselig boltreplass, koster 821.826 kroner i Norge inkludert de såkalte leveringskostnadene og vinterhjul.
Da får du et 5,21 meter langt kinesisk slagskip med firehjulstrekk, to elmotorer, totalt 551 hestekrefter, luftfjæring og nær sagt alt tenkelig utstyr.
Her er det elektriske seter, fire skjermer som styrer varme, massasje og kjøling av seter. Det er Matrix-LED-lys, femsoners klimaanlegg og elektrisk justering av det meste, men baksetene på 2. seterad er manuelle om utgaven med syv seter velges.
Å kalle Hongqi E-HS9 en velutstyrt bil, er likevel ingen overdrivelse. Med så mye plass, en forholdsvis fornuftig rekkevidde på 465 kilometer (WLTP) og et batteri på 99 kWh, er det all grunn til å være nysgjerrig på dette beistet. Har du familie, store biffspisende hunder eller andre plasskrevende hobbyer, bør du definitivt lese videre. Liker du også følelsen av en Chevrolet Tahoe, Suburban eller Mercedes-Benz GLS, skal du få med deg resten av denne testen.
Mor er stor
Det er tidligere Rolls-Royce-designsjef Giles Taylor som står for utformingen av Hongqi E-HS9. Det i seg selv må være en slags triumf for Hongqi – et navn som på kinesisk betyr noe i retning av «rød fane» eller «rødt flagg». Og temmelig symboltungt blir det fort med Kinas eldste bilprodusent, Hongqi-morselskapet First Automobile Works (FAW). De har holdt på med biler siden 50-tallet – i begynnelsen med Mao som styreformann, naturligvis – og er i dag en anselig aktør med om lag 3,7 millioner produserte biler i året. Mye av produksjonen er på oppdrag for andre bilprodusenter, blant annet VW-gruppen, men FAW er store nok til å innta 66. plass på Fortune 500-listen.
At Rolls-Royce nevnes i Hongqi-sammenheng er i seg selv litt artig, for E-HS9 har unektelig noen ganske majestetiske linjer du kanskje kunne sett litt av i en Rolls-Royce.
Enkelte vil sågar hevde at Hongqi E-HS9 rent visuelt er mer vellykket enn sitt britiske «motstykke» Rolls-Royce Cullinan, som forøvrig bare er 132 millimeter lengre. Det betyr at E-HS9 er et skikkelig monster av en bil, men det betyr ikke at den er uten eleganse. Faktisk er proporsjonene smakfulle og spesielt fasongen på bakparten mer fornem enn for eksempel på Kina-konkurrenten Nio ES8.
Med luftfjæring som standard på toppmodellene, har Hongqi E-HS9 en bakkeklaring på solide 20 cm i normal modus, som kan økes videre til 26 cm ved behov. Bakfra er det en viss Range Rover-følelse å spore i designen, som må sies å være flatterende for den digre kineseren. Det er neppe på grunn av utseendet at nordmenn velger vekk en Hongqi E-HS9. Snarere tvert imot, er det vel lov å si.
Audi-seter og Porsche-skjermer
Bak rattet finner du deg til rette i et sjåførsete Mao kunne godkjent. Den ligner mistenkelig på en stol du kunne funnet i en nyere Audi A6, og artig nok ser nøkkelen (som du selvfølgelig bare har i lommen) også ut som den kommer rett fra Audi. Infotainmentsystemet består av fire skjermer i topputgaven, temmelig likt måten Porsche har organisert sin Taycan på. Den nederste skjermen styrer setene, mens de øvrige er for hastighet, navigasjon og etterhvert tilkobling med Apple Carplay og Android Auto. Blant annet.
Noen av menyene er en anelse fiklete og selve kartet ikke utpreget imponerende, men den norske importøren lover at kommende softwareoppdateringer skal få innholdet på plass innen bilene kommer til Norge. Det er Motor Gruppen med Thrane Steen-familien som står bak samarbeidet med Hongqi-eide FAW, så ikke bli overrasket om din lokale Mitsubishi-forhandler har en E-HS9 stående klar til prøvekjøring når leasingbilen skal leveres tilbake.
Svært tung – ingen sportsbil
Om du er i besittelse av, eller har bestilling på en Rolls-Royce Cullinan, kan det nå avsløres at du ikke umiddelbart skal avbestille eller selge denne, selv om det så langt lover godt for Hongqi E-HS9. For selv om denne grandiose elbilen ser direkte storslagen ut, er det mindre verdighet over hvordan bilen føles på veien.
Hongqi E-HS9 er slett ikke dårlig, men den altomgripende komforten du finner i en BMW X7 eller Rolls-Royce Cullinan skal ikke forveksles med E-HS9. Man duver pent avsted, ja, så absolutt, men du merker også at understellet ikke er like sofistikert som det BMW-gruppens toppmodeller har å slå i bordet med. Og det ville kanskje vært rart om noe slikt egentlig var tilfellet, tatt i betraktning at miksen mellom pris og plass knuser det Tyskland har å by på – også når de rimeligere merkene sammenlignes.
Det kan trekkes frem at de fleste dyre luksusbiler har adaptive dempere i tillegg til luftfjæring, noe Hongqi ikke skilter med. Flere, med blant annet Audi Q7 og Range Rover, selges også med adaptive krengningsstabilisatorer, som ikke E-HS9 leveres med. Det er greit gitt prisbildet som presenteres, men du glemmer aldri at bilen veier over 2,7 tonn. Spennende skal det forresten bli å se hvordan innstegsmodellen med passive dempere og fjærer blir, og denne utgaven av E-HS9 vil bli testet ved første anledning. Modellen heter Comfort og starter på 619.990 kroner.
Stillegående, uten tvil
Et litt lite avansert understell til tross: Hongqi E-HS9 flyter pent avsted og har brukbar følelse fra ratt og pedaler når de svingete veiene finnes frem. Akselerasjonen på 4,9 sekunder er nesten litt i overkant på myke vinterhjul, men en morsom bonus for dem som liker å gasse på.
For mange nordmenn som sikler på en stor og elektrisk familiebil, er det minst like viktig at E-HS9 oppleves som stillegående på motorveien. Og det gjør den. Det er først og fremst i litt høyere hastigheter på mer rett vei at E-HS9 trives best, og rulles et vindu ned og visitatoriske fingre legges på kanten av glasset, kjenner du at det er doble ruter som er med på å dempe lydnivået. Dette viser at kineserne er villig til å legge penger i produktet, ikke bare si at de gjør det.
For dem som frykter at bilen blir for stor, må det legges til at Hongqi E-HS9 forholdsvis lett lar seg manøvrere rundt på ganske trangere steder, og i likhet med en kantete Land Rover er det lett å få en kjapp følelse med hvor diger bilen er. Det gjør igjen at du ikke mister oversikt når du ratter rundt og potensielt føler deg overveldet av størrelsen.
Nå skal folk breie seg ut
På 2. seterad kan to barneseter festes med Isofix, ikke tre, men det siste kan ordnes på gammeldags vis på 3. seterad. Importøren viser til at 70 prosent av de så langt 500 bestilte bilene er valgt med seks seter, men det spekuleres i at syvseters utgave vil bli vel så populært etterhvert. Morsomt nok er om lag halvparten av de solgte bilene bestilt med sort lakk, og det er kanskje ikke så rart.
Det som muligens er litt pussig, er at bilen kun kan hurtiglades med maksimalt 108 kW. Her later det til at de kinesiske bilprodusentene er samstemte i å ikke levere fremragende ytelser, for ingen av dem er helt på nivå med dyrere modeller fra Audi og BMW.
Likevel er det ikke til å komme ifra at Hongqi E-HS9 er en særdeles attraktiv pris i kraft av sin plass og visuelle pondus. Nå er det vanlige folks tur til å breie seg ut i veibanen.
Hongqi E-HS9 Exclusive
Motor og drivlinje: Elektrisk, to motorer, firehjulsdrift
HK/kW/Nm foran: 218/160/300
HK/kW/Nm bak: 333/245/450
HK/kW/Nm totalt: 551/405/670
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Toppfart: 200 km/t
Rekkevidde (WLTP): 465 km
Batterikapasitet: 99 kWh
Maksimal ladeeffekt: 108 kW
Egenvekt uten fører: 2.630 kg
L/B/H: 520/201/173 cm
Forbruk: – kWh100 km
Bagasjerom: 255/796/1.747 liter
Tilhenger: 1.500 kg
Taklast: 75 kg
Priser:
Rimeligste modell med 7 seter, fra: 619.990 kroner
Testbilen med utstyr og vinterhjul: 821.826 kroner
Levering: Fra første kvartal 2022.
- Pluss
Ser barsk og kul ut
Har svært god plass
Gir mye areal for pengene
- Minus
Kina-skepsis og mange konkurrenter
Navigasjon ikke helt fullkommen
Du merker at bilen er svært tung.
- Design
Her har Hongqi truffet godt. Det er lov å være skeptisk, men når du ser bilen på veien er det vanskelig å ikke la seg fascinere av dette beistet.
- Førermiljø
Setene later til å være hentet fra en påkostet Audi A6. Det kan i alle fall se slik ut, og de er gode å sitte i. Betjeningen er OK, men navigasjonen var ikke så lekker.
- Kjøreegenskaper
Hongqi E-HS9 veier over 2,6 tonn før noen har satt seg inn. Det sier seg selv at en så tung bil uten det mest avanserte understellet på markedet gir en bil som trives best på motorvei og rolig kjøring.
- Ytelser
Hongqi lover 0 til 100 på 4,9 sekunder, og det virker å være riktig. Bilen er mer enn kjapp nok for dem som forøvrig verdsetter en så stor bil. Her vil man ikke bli skuffet.
- Plass
En av hovedgrunnene til at elbilsultne nordmenn vil være nysgjerrig på denne bilen. Enten du velger seks eller syv seter, fremstår E-HS9 som en praktisk og smart bil.
- Mye for pengene
Ja, her er det mye utstyr, boltreplass og kjekke egenskaper til en pris som ikke avskrekker for mye. Spesielt spennende blir det å se hvordan innstegsmodellen kommer til å bli.
- Score 8/10:
Hongqi E-HS9 viser at skepsisen mot kinesiske biler kan roes ned litt. Dette er en bil som i kraft av sin størrelse, egenskaper og pris vil imponere der et snobbete bilmerke ikke kreves i tillegg.