Les hele artikkelen
Ferrari gjør ikke noe stort ut av sitt eget 75-årsjubileum i 2022. Men det er nok av entusiastarrangementer rundt om i verden som gjerne graver i Ferraris rike historiekiste og drar opp legendariske modeller.
Det spørs vel om det blir noen bedre markering enn den publikum fikk se på Goodwood Festival of Speed. Her kunne man se, høre, føle og lukte alt fra klassiske V12-motorer til store firesylindrede sportsbiler og hissige Formel 1 V10-motorer i aksjon opp den berømte bakken og i depotene.
Her er bare et lite utvalg av noen av godbitene – de fleste fra noen av de mange private teamene som kjørte Ferrari – og deres historie. For er det noe hvert enkelt eksemplar av Ferrari har, så er det akkurat det. Historie.
EN AV TO: Maranello Concessionaires kjøpte to (av de totalt 32) 250 LM. Denne ble levert våren 1964 og debuterte i 12-timersløpet på Reims, der Graham Hill og Joakim Bonnier delte på førerjobben. Det gjorde de så bra at den vant i debuten. I årene som fulgte kunne førere som Roy Salvadori, David Piper, David Hobbs, Denny Hulme og Mike Hailwood feire suksess i denne britiske raceren. Etter sin aktive karriere ble den kjøpt av samleren Anthony Bamford, som restaurerte den i 1979. De seneste årene har dette praktstykket av britisk Ferrari-historie vært leketøyet til briten Clive Joy i Sveits.
FOTO: IVAR ENGERUD
STOLT HISTORIE: Maranello Concessionaires sørget for mange år med britisk Ferrari-suksess i racing på toppnivå fra 1961 til 1972. De deltok i 92 race og kunne bokføre 24 totalseire med noen av tidens beste førere bak rattet. Alltid var bilene lakkert som dette.
FOTO: IVAR ENGERUD
FERRARIS FØRSTE: Den første bilmodellen til å bære Ferrari-navnet var denne 125 S som ble ferdig i mars 1947. Etter å ha blitt testet noen uker, deltok den i sitt første race 11. mai i Piacenza og et par uker senere var den første seieren et faktum. Dette eksemplaret er Ferraris eget, bygd på deler fra noen av de første bilene, men med nytt karosseri i stilen til den første bygde Ferrari.
FOTO: IVAR ENGERUD
AVGJØRENDE SUKSESS: Carozzeria Touring fikk jobben med å kle opp mange av de første Ferrari 166 Mille Miglia-eksemplarene fra 1948, og blant dem var 25 slike Barchettaer. Modellen var Ferraris første «produksjonsbil». Den kanskje mest brukte av disse er Dudley og Sally Mason-Styrrons, en bil de har eid og kost seg med over hele verden siden 1989.
FOTO: IVAR ENGERUD
AMERIKANSK KLENODIUM: Det ble bygd omkring 30 eksemplarer av 750 Monza i årene 1954/55, og mange ble solgt til privatracere rundt om i verden. Det vakre karosseriet ble banket av Scaglietti, som på det tidspunkt hadde fått ansvar for å kle opp de aller fleste racingbilene til Ferrari. Dette eksemplaret ble solgt til Allen Guibertson i Texas, og allerede i 12-timersløpet på Sebring ble den nummer to med Phil Hill og Carroll Shelby som førere. Senere ble den solgt til Jim Hall (som senere bygde Chaparall-racerne), som hadde den til 2016. Den har alltid vært i amerikansk eie.
FOTO: IVAR ENGERUD
SVENSK HISTORIE: David Cottinghams 1957 TRC har vi møtt flere ganger tidligere, blant annet i Sverige. Akkurat dette eksemplaret ble kjøpt ny i 1957 av den belgiske Ferrari-importøren Jacques Swaters til sitt racingteam Ecurie Nationale Belge. Etter klasseseier i 2-litersklassen på Le Mans gikk turen til Kristianstad for Sverige GP i august 1957. Cottingham-familien har eid den i snart 40 år, og de deltok blant annet ved 60-årsjubileet for det første Sverige GP i 2015.
FOTO: IVAR ENGERUD
EN AV TO: JCB-eier Sir Anthony Bamford er den eneste som er i besittelse av to 250 GTO, og denne ex-David Piper-bilen har han eid siden 1974! Etter et år i David Pipers team ble den solgt og racet i USA et par år på midten av 1960-tallet før den igjen kom tilbake til England som bruktbil. I mange år var den lakkert rød, men nå er den tilbake i BP-grønn og gul, slik den var da Piper racet den. Den er en fast deltager på Goodwood Revival.
FOTO: IVAR ENGERUD
CARRERA PANAMERICANA: Det ble bygd 18 250 Mille Miglia Pinin Farina Berlinettaer i 1953, og dette eksemplaret ble solgt til Mexico, hvor den racet i Carrera Panamericana det året. Etter en respektabel 7. plass var dette eksemplaret i meksikansk eie helt til 2011, da Pink Floyd-trommeslager Nick Mason kjøpte den til sin allerede betydelige samling.
FOTO: IVAR ENGERUD
LE MANS: Denne 512 S ble kjøpt av Steve McQueens Solar Production for å brukes i hans film «Le Mans», hvor den ble vraket av Derek Bell. Senere ble den bygd opp igjen og kjøpt av Nick Mason på slutten av 1970-tallet. På Goodwood ble den kjørt av svigersønnen og Indy-vinneren Mario Franchitti.
FOTO: IVAR ENGERUD
GJENSKAPTE LEGENDER: Enzo Ferrari var så misfornøyd med F1-sesongen i 1962 at han forlangte at alle 156 F1-bilene skulle hugges etter sesongen. Noen av motorene og delene fortsatte å sirkulere i miljøet inntil den britiske musikeren og bilentusiasten Chris Rea bestemte seg for å gjenskape to av bilene med så mye originaldeler som mulig. En fantastisk jobb utført av Jim Stokes Workshops.
FOTO: IVAR ENGERUD
TURBULENT TILVÆRELSE: På midten av 1960-tallet hadde Ford begynt å utfordre Ferrari alvorlig i sportsracing, med Le Mans i spissen. Bilene ble stadig utviklet med forbedringer av karosserier og nye motorer, så det er vanskelig å vite hva en bil er. De har gjerne hatt flere identiteter. Som denne nydelige 365 P2/3, i belgiske racingfarger, slik den avsluttet karrieren i 1966.
FOTO: IVAR ENGERUD
FORMEL 1: Ferrari er det eneste teamet som har vært i Formel 1 siden starten i 1950, og det var nok av eksemplarer til å vise utviklingen gjennom over 70 år. Denne vakre 1971 312B2 ble i sin tid kjørt av både Jacky Ickx og Clay Reggazzoni.
FOTO: IVAR ENGERUD
MAGNET: Det er noe spesielt med en F40 når du ser den live. Den er som en magnet på publikum.
FOTO: IVAR ENGERUD
UP TO DATE: Ferrari hadde med en hel liten flåte av den nye 296 GTB, slik at kunder og prospekter kunne få seg en tur som kartleser opp bakken denne helgen.
FOTO: IVAR ENGERUD