Fremtidens Lamborghini

Les hele artikkelen

Lamborghini Aventador begynner å bli en nokså seig gammel okse som har vært på markedet i mer enn ti år. Etter hvert som stadig flere produsenter veksler inn antall sylindre i battericeller, har Aventador blitt stående igjen nesten alene med selvpustende V12-er. I tråd med tradisjonen som strekker seg tilbake til Miura, er Aventador oppkalt etter en spesielt hardnakket okse som ikke bøyde seg for matadoren men kjempet tappert i Zaragoza i 1993.

Utforsker muligheter

Lamborghini har i det lengste stilt seg på bakbena overfor stadig strengere utslippskrav, men viste tegn til at de i hvert fall utforsket alternative muligheter med konseptbilen Terzo Millennio i 2017.

STRØM UTEN BATTERI: Konseptbilen Lamborghini Terzo Millennio er ment å illustrere hvordan en fremtidig elektrisk modell kan se ut. Batteriene har blitt erstattet av super-kondensatorer, bakt inn i de ytre panelene. 

Foto: Lamborghini

Konseptet var utviklet i samarbeid med MIT, og illustrerte hvordan en elektrisk Lamborghini kunne bli seende ut i fremtiden. En svært interessant løsning på problematikken med tunge batterier, var at Terzo Millennio skulle klare seg helt uten dem. I stedet for så ingeniørene for seg en løsning der karosseriet av karbonfiber fikk bakt inn super-kondensatorer, slik at hele bilen ble et digert batteri.

Kursiv

En mer konkret tilnærming til svaret på hvordan Lamborghini kan få leve videre i ladekabelens tidsalder, kom i 2019 med spesialmodellen Sián. Den ble produsert i 63 eksemplarer, og kun solgt til kunder som allerede sto i kursiv, men gav et forvarsel om hva fremtiden skulle bringe.

LYN: Lamborghini Sián har fått navn etter ordet for lyn, på den lokale dialekten i Bologna. 

Foto: Lamborghini

Sián var også det første modellnavnet på mange år som ikke hadde opprinnelse blant hissig storfé, men er et ord hentet fra den lokale dialekten i Bologna som betyr lyn. For de som er glad i litt historikk, er også Countach et slang-ord fra samme område som oversatt blir omtrent «heftig». Legenden forteller at det var et spontant utbrudd fra en mekaniker da han første gang fikk se den kileformede bilen med saksedører, og dermed var navnet gitt.

Comeback for klassiker

Countach gjorde nylig et comeback i form av spesialmodellen LPI-800 4, basert på den nå aldrende Aventador.

COMEBACK: Lamborghini Countach LPI 800-4 er en hyllest til den originale Countach, som på mange måter satt standarden for de største modellene til Lamborghini. 

Foto: Lamborghini

Det er lett å skjønne at en produsent melker en plattform og selskapets historikk for alt det er verdt, når det tar mer enn ti år å utvikle en etterfølger til flaggskipet, og de totalt sett ikke selger mer enn 8.405 biler på et år, noe som for øvrig var ny rekord i 2021.

ENDELIG PUNKTUM: Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae skal produseres i 350 eksemplarer med tak og 250 uten, før det hele er slutt. 

Foto: Lamborghini

Endelig punktum for den selvpustende V12-eren settes av Aventador LP-780 4, som ifølge pressemeldingen skal produseres i 350 coupe-utgaver og 250 roadstere. Administrerende direktør i Lamborghini Stephan Winkelmann beskriver den som tidløs, men det er vel mer aktuelt å si at tiden er ute.

Nyutviklet motor

Det har nemlig dukket opp flere spionbilder av arvtakeren til Aventador, og i et intervju avslørte nylig Winkelmann noen nøkkelopplysninger om den. Ifølge ham vil neste toppmodell også bli utstyrt med V12-er, men den vil være helt nyutviklet og ikke arve noe fra dagens utgave.

HYBRID: Arvtakeren til dagens Aventador blir en hybrid, slik som Lamborghini Sián. 

Foto: Lamborghini

Hybridteknologi vil bli bygget inn fra starten, men den skal ikke utstyres med turboladere, noe som lover godt for lydbildet. Noen egenskaper som firehjulstrekk og firehjulsstyring vil bli videreført, og for første gang ser det ut til at også den største Lamborghini-en blir utstyrt med dobbel-kløtsj girkasse. Det vil nok glede kunder som har prøvd å kjøre langsomt oppover promenaden i Nice i en Aventador, da girkassen med enkel kløtsj ikke alltid er like medgjørlig i lave hastigheter.

Halv øks

Siden det er minst like viktig å få parkeringsplass foran Casino i Monaco som det er å presse rundetider, er designen like avgjørende som ytelsene når det kommer en ny Lamborghini. Saksedører og profil som ligner ei halv kløyve-øks er jo selvsagt på plass. De kornete spionbildene som sirkulerer viser også frem noen gapende luftinntak langs siden, ikke helt ulikt de på Sián.

KRYSNING: Dersom den nye hybriden blir en krysning mellom Lamborghini Terzo Millennio og Sián ser det lovende ut. 

Foto: Lamborghini

Smale frontlykter er allerede etablert på lillebroren Huracán, og det kan se ut som de digre luftinntakene fra Trofeo-raceren også blir med. Bak stikker det ut fire rake rør like under en vinge med nok vinkler til å kvalifisere til grunnkurs i origami. Hva som er reelt og hva som bare skal lure spionfotografene er vanskelig å si på dette tidspunktet. Men dersom neste generasjon V12-er ligner en krysning mellom Terzo Millennio og Sián lover det godt for en kommende Lamborghini hybrid.