Fra smeltet is til V12-ere

Les hele artikkelen

Da Ole Evinrude var fem Är gammel, flyttet han og familien til Wisconsin i USA. Historien forteller at motorer var hans store lidenskap, og i 1911 fikk han patent pÄ den fÞrste pÄhengsmotoren med sitt navn pÄ. Det var ikke den aller fÞrste utenbordsmotoren til bÄter, men ble kjent som en av de mest pÄlitelige. Ideen skal visstnok ha kommet en gang han rodde over et vann for Ä hente iskrem til sin forlovede, og opplevde at isen smeltet fÞr han rakk Ä ro tilbake igjen. I begynnelsen delte Evinrude maskinverksted med en kar ved navn Arthur Davidson, som senere fikk navnet sitt pÄ generasjoner av Harley-Davidson motorsykler.

FĂžrst i verden

Siden den gang har pÄhengsmotorene vokst fra Ä vÊre noe som stort sett ble benyttet pÄ joller og mindre bÄter, til den forelÞpig stÞrste modellen fra Mercury kalt Verado V12 600. Som navnet indikerer er dette den fÞrste V12-er pÄhengsmotoren i verden. Volumet er pÄ 7,6 liter, og den yter altsÄ 600 hk. Vekten er pÄ 571 kg, sÄ dette er ikke noe du uten videre monterer pÄ en jolle.

StÄr i ro

Med 12 sylindre stÄende pÄ hÞykant er det en god del gods som mÄ dreies fra side til side for Ä kunne svinge. Derfor har Mercury bestemt seg for Ä la hele motorkassen stÄ i ro, og kun dreie selve undervanns-huset med de kontraroterende propellene.

1200 HK: Goldfish 46 Bullet med Mercury V12

Foto: Goldfish Boats

Det skal ifÞlge produsenten gjÞre det mye enklere Ä manÞvere, samt bidra til mykere og jevnere gange. Det at hele motorkassen stÄr fastmontert gjÞr det ogsÄ tryggere Ä bevege seg pÄ badeplattformen, samt at motorene kan monteres tettere sammen hvis produsenten Þnsker mer kraft.

Automatgir

Norske Goldfish er en produsent som tilbyr den 46 fot store RIB-en Bullet med to Mercury Verado V12 600 motorer. PÄ websiden deres beskriver de hvordan til sammen 1.200 hk gav en indikert hastighet pÄ over 72 knop.

LAVT FORBRUK: Goldfish 46 Bullet utstyrt med to V12-ere skal visstnok kunne passere 72 knop ved fullt pÄdrag, men allikevel kunne vise til relativt lavt forbruk. 

Foto: Goldfish Boats

Allikevel beskrives det som et alternativ med lavt forbruk. En av Ärsakene til det kan vÊre at V12-eren er utstyrt med to-trinns automatkasse, for best mulig kombinasjon av ytelse og turtall i bÄde lav og hÞy hastighet.

ModulĂŠr

Hydrolift er en annen norsk produsent som har konstruert en bÄt tiltenkt den nye V12-eren. Modellen kalt X-42 skal ifÞlge produsentens webside ha en modulÊr oppbygging, som gjÞr det mulig Ä tilpasse den til en rekke forskjellige bruksomrÄder.

GODT UTRUSTET: Hydrolift X-42 med Mercury V12

Foto: Hydrolift

BÄten skal vÊre basert pÄ serien med yrkesbÄter kalt P-42, som de blant annet har levert seks stykker av til Redningsselskapet. PÄ bildene viser de hvordan X-42 fÄr plass til tre V12-ere montert pÄ hekken, en av fordelene ved at det kun er undervanns-huset som beveger seg nÄr du svinger.

1.000 timer

Mercury har ogsÄ utviklet nye kontrollsystemer til motoren, med blant annet joystick-styring for manÞvrering i marinaen, gass og gir hendler med lys-indikatorer og display, samt elektroniske trim-kontroller. Vedlikehold skal ogsÄ vÊre enkelt, og ifÞlge Mercury vil det ikke vÊre nÞdvendig Ä lÞfte av det digre motorlokket pÄ de fÞrste 1.000 timene. I stedet for har de et lokk oppÄ toppen, der du kan peile olje, skifte sikringer og sjekke giroljen. Prisen pÄ produsentens hjemmeside oppgis til 77.000 dollar per motor, fÞr norske skatter og avgifter En prÞvetur stÄr pÄ Þnskelisten.