Ferrari i ben og armer, eller i hvert fall Ferrari-motor og et design som er signert teknisk direktør Simone Resta. Han jobbet 17 år hos Scuderia Ferrari, der han steg i gradene frem til han ble designsjef fra 2014-2018.
Den nye 2022-raceren er tegnet ved Uralkali Haas sitt nye design-kontor i Maranello, hjembyen til Ferrari. Lagets hovedbase er stadig Kannapolis i Nord-Carolina i USA.
Uralkali er et russisk gruveselskap med over 12.000 ansatte, som utvinner pottaske for bruk i gjødsel. Gene Haas som fyller 70 år i november, produserer blant annet CNC-maskinverktøy via selskapet Haas Automation og grunnla det (pr. i dag eneste) amerikanske F1-laget i 2014.
Hemmelighold
Den nye racerbilen VF22 har i tråd med de nye reglene fått seg ny marktrykk-aero i gulvet, en forenklet frontvinge, en ny avrundet hekkspoiler og 18-tommers hjul med dekk fra Pirelli. Tidligere hadde bilene 13-tommers felger, men det er det slutt på, for å sørge for at bilene skal være mer lik gatebiler flest. Midtskips sitter det en turboladet 1,6 liters Ferrari 066/7 V6-hybridmotor som går på E10 bensin, der 10 prosent er biodrivstoff, trolig fornybar etanol.
Haas-laget var desidert først med å vise den nye 2022-bilen sin, men de gjorde det på et snedig vis, ved å nøye seg med å vise datategninger. Slik har de kunnet fjerne enkelte aerodynamiske detaljer, som de ikke trenger å vise før de skal delta på pre-testingen i slutten av måneden.
Alt å vinne
I fjor endte Uralkali Haas på jumboplass med null poeng. Til sammenligning fikk Mercedes 613,5 poeng, Red Bull Racing tok 585,5 poeng og Ferrari dro inn 323,5 poeng. Haas er skråsikker på at de nye regelendringene, som skal gi tettere racing, vil gavne dem.
Stort dårligere er det ikke mulig å komme, med mindre Gene Haas trekker seg ut av Formel 1. Begredelige resultater til tross, beholder Haas de samme førerne i år; 22-åringene Nikita Mazepin fra Russland og Mick (sønnen til Michael) Schumacher fra Tyskland.