Toyota har måttet tåle noen kommentarer om de trinnløse girkassene som ikke har vært fra den enden av skalaen merket «lovprisning». Derfor er det sikkert en glede å kunne presentere den første rendyrkede elbilen, helt fri for drivaksler, utveksling og forsøk på å kamuflere en trinnløs variabel kasse som en vanlig automat. Toyota bZ4X har batteri i buken, to elmotorer og firehjulstrekk, det gjaldt i hver fall i den Finansavisen Motor fikk utlevert.
Rask nok
Det er like greit å få tallmaterialet på plass, for dem som liker å sammenligne. Testbilen har ifølge Toyota to elmotorer på 80 kW, foran og bak, og veksler du til gammel valuta skal det visstnok bli 217,5 hk. 336 Nm dreiemoment hjelper til med å skyve bilen fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder, og et par uformelle tester på dertil egnet landevei gav inntrykk av at det stemmer godt.
Toppfarten oppgis til 160 km/t, noe det ikke var anledning til å sjekke i Spania, men den følger trafikken på motorvei med 120 km/t grense uten problemer.
Alpint behov
Tilhenger-krok blir tilgjengelig, og dersom du begrenser interessen for hest til de knøttsmå utgavene som sto og gresset oppå en av de mange rundkjøringene, kan det gå an å frakte med seg husdyret.
Maks vekt med henger inkludert er oppgitt til 750 kg, men i tillegg skal det gå an å legge 75 kg i boks på taket festet til takrails. Skiluke mellom setene får du derimot ikke, så for de med kraftig alpint behov vil nok takboks bli et aktuelt tilvalg.
Gratis påfyll
Batteriet består i henhold til fakta-arket av 96 celler, med en intern spenning på 355 Volt, og total kapasitet 71,4 kWh. Med firehjulstrekk er det meningen at du skal greie 410 km målt etter WLTP, mens utgaven med kun 150 kW elmotor foran plusser på 40 til 450 km. Den innbygde laderen greier foreløpig 6,6 kW ladeeffekt, men fra Q4 2022 skal det øke til 11 kW.
Under ideelle forhold oppgis hurtiglading til 150 kW ladeffekt, men i tillegg byr Toyota bZ4X på en ekstra kilde til strøm og rekkevidde. Taket består av solceller, og de som bor i solrike strøk skal visstnok kunne påregne 1.800 ekstra kilometer i året. Omtrent her passer det vel bra å gjøre oppmerksom på at bilen i testen er en håndbyggget prototype, og ikke den endelig produksjonsmodellen. Alle tall venter følgelig også på endelig typegodkjenning.
I seneste laget
Statistikk og levd liv er som kjent to forskjellige størrelser, og ute på landeveien blir det ganske raskt klart at dette er en bil som vil appellere til Toyotas kunder. Presentert som en meny på en spansk bistro, ville dagens rett bestå av «bekymringsløs transport fra A til B». Forretten ville smake av «komfortabelt førermiljø», og desserten ville vært en skål «trygge kjøreegenskaper» med krem.
Problemet er at Toyota har brukt så lang tid på å invitere seg selv elbil-selskapet, at de egenskapene konkurrentene greide å imponere med nå har blitt dagligdags. Det er ikke lengre oppsiktsvekkende at en elbil er like god i trafikken som en bil med forbrenningsmotor, nå er det minstekravet.
Villmarks-bil
Men på samme måte som den litt mystiske retten «Iberias hemmelighet» skjuler noen av de saftigste svinekotelettene du noen gang vil sette tennene i, så har Toyota bZ4X en knapp merket X-drive i midtkonsollen. Ute på landeveien er dette en verdig arvtaker til Rav4, men i tillegg har den et par villmarks-spesialiteter på lur. Blant annet er den vanntett i opp til en halv meter dype søledammer, og det er smått imponerende med tanke på at Range Rover Velar har en oppgitt vadedybde på 65 cm. For å demonstrere at det faktisk virker hadde Toyota bygget en hinderløype komplett med sølepytt.
Opp og ned av seg selv
I en bratt nedoverbakke koblet nedkjørings-assistenten seg automatisk inn, og loset bilen trygt ned. I utganspunktet skal en ikke røre pedalene, men det går an å justere hastigheten ved å enten gasse eller bremse. Dette skal også fungere dersom du rygger ned, ifølge PR og informasjonssjef i Toyota Norge Espen Olsen.
Vel nede er det jo kjekt å komme seg opp igjen, og for de som ikke liker tanken på å klatre opp brattheng byr bilen på oppkjørings-assistent. Det er ikke Alexa som hjelper poden med å består førerprøven, men derimot et automatisert system som holder jevn hastighet opp bratte bakker med grus, greiner og telehiv.
Bredsladd i gjørma
Etterpå ventet travers over diagonale fartshumper der det ene bakhjulet fikk kjenne på livet i friluft, før den mest gøyale øvelsen «mudderbane» stor for tur. Ved å trykke på knappen med X-drive dukket forskjellige kjøreprogram opp, og det gjorde en merkbar forskjell.
I vanlig landevei-modus stanset bilen opp i de dype hjulsporene av brun søle, og ble stående og spinne litt tafatt. Men når programmet for søle og snø ble koblet inn, spant den seg løs og det ble anledning til å ta noen fine dynamiske bilder av bredsladd i temmelig møkkete bil.
Skummel fremtid
Interiøret er omtrent som du vil forvente i en Toyota. Det blir pluss for komfortable seter, og god benplass samt lademuligheter i baksetet. Rattet er ganske lite, og du sitter med det i fanget. Det stikker ut av en diger kloss av plast, fordi Toyota jobber med å finne opp rattet på nytt. Dersom de får det godkjent, vil en styrespak lignende den piloter bruker på fly sende digitale signaler til fremhjulene om hvor du har tenkt deg.
Alle mekaniske forbindelser erstattes av en nettverks-ledning. Det høres kanskje litt skummelt ut, men Toyota sier de vil bygge inn et backup-system, og det har jo fungert på fly i årevis. Fordelen skal være større grad av komfort, siden du aldri trenger å snurre spaken rundt. Dessuten ligger det i kortene at autonome systemer vil kunne fungere godt med et digitalt system som slipper å rotere en tannstang.
Avventer kunderespons
Toyota har tidligere vist frem bZ4X uten kamuflasje, så det virker litt sært at testbilene er kledd inn med folie. En fordel er at de ulakkerte plast-listene over hjulbuene får samme farge som resten av bilen. På spørsmål om det vil bli mulig å krysse av for at de lakkeres, kommer det litt svevende svar om at de vil se an responsen når bilen kommer i salg.
Kan få rett
Hvem skal så kjøpe denne bilen? Toyota har definert noen parametre for tiltenkte kunder. En av dem har fått navnet «Erik», 37 år, singel og bor i Oslo med en aktiv livsstil. De regner med at han går for toppmodellen med firehjulstrekk, og at dette markerer skillet der han bytter inn fossil-bilen i en med batteri. Det kan godt hende de får rett, men det vil ikke utelukkende være kvalitetene til bZ4X som gjør utslaget.
Flere produsenter sliter med levering for tiden, og enkelte populære modeller har bokstavelig talt årelange ventelister. Det er en god bil, og imponerende i terrenget, selv om det ikke veier tyngst for de fleste kunder. Men dersom de klarer å få nok biler til å holde leveringstiden nede, vil nok tilskuddet av bZ4X heve både salgskurvene og kakediagrammene.
Utgaven med fremhjulsdrift forventes å starte på 399.900 kroner pluss levering, og den med firehjulstrekk legger på til 427.000 kroner pluss levering. Den skal kunne bestilles fra mars, med forventet levering i juni.