– For de som aldri har sittet i de bilene er det jo ganske ekstremt

Les hele artikkelen

Christian Lauenborg er Rudskogens sjefsinstruktør og er raskere enn de fleste. Han er med i denne ukens podcastepisode og forteller om banens hemmeligheter og hvordan det er å drifte Rudskogens løpsriggede Porscher som du kan leie for en dag.

Hør denne ukens første episode:

Embed: Dette må du vite for å kjøre på bane

– Vi prøver på en logisk og lett forklart måte å bidra med teoretiske grunnprinsipper og følge kundene gjennom en dag med forskjellige opplevelser på bane, sier Lauenborg.

TILBUD: Christian Lauenborg kan tilby kjøring med ulike taxier på Rudskogen.

Foto: Håkon Sæbø

– Banekjøring er gøy og ikke minst lærerikt, mener sjefinstruktøren.

– Så det dere tilbyr er egentlig en tilgjengeliggjøring for å kunne kjøre på bane, spør Finansavisens Motor-journalist og medprogramleder i Mil etter mil, Håkon Sæbø.

– Absolutt, og vi byttet bilparken til Porsche Cayman for 3,5 år siden, og vi har også en rekke taxier tilgjengelig, sier Lauenborg.

Hør denne ukens andre episode:

Embed: V12 Aston Martin eller 911 Turbo S + pickup

Porsche Caymanene som brukes på Rudskogen har 300 hester fra en toliters boxermotor med fire sylindere og tilhørende turbo.

– Bilen er et fantastisk utgangspunkt med midtplassert motor, 50/50 vektfordeling og det er en rask bil. Den er også lett og lettkjørt, sier Lauenborg.

Rudskogen har modifisert bilene sikkerhetsmessig, med blant annet oppgraderte stoler og belter, for at de skal kunne kjøres på bane.

– Jeg har jo vært heldig og fått prøvekjøre. Det er en helt spesiell følelse når du stropper deg fast for å kjøre de bilene, sier Sæbø.

– For de som aldri har sittet i en Porsche er det jo ganske ekstremt, mens for de som har mer trening så finnes det modeller som utfordrer deg litt mer og som har mer fart, påpeker Lauenborg.

Hør forrige ukes episoder:

Embed: BMW iX testet – dette liker vi ikke!
Embed: Nissan Leaf feirer ti år i Norge (og andre bilhistorier)