Den forrige utgaven ble en populær bil i Norge med over 7.000 solgte biler siden lanseringen 2015. NÃ¥ er en erstatter pÃ¥ plass med flere nyheter ladeglade nordmenn kan glede seg over.Â
Viktigst er det at den nye BMW 2-serie Active Tourer får en helelektrisk rekkevidde på opp mot 80 kilometer. Det er nesten en dobling fra det BMW leverer på den utgående modellen, og vil gjøre det mulig å kjøre helt utslippsfritt i det daglige, gitt at du gidder å lade bilen ofte nok.
Bredere utvalg
For første gang tilbyr BMW to forskjellige motoralternativer i denne klassen. Begge er ladbare og fÃ¥r firehjulsdrift, men toppmodellen har en ganske kraftig motorisering. I BMW 225e xDrive Active Tourer, et navn hentet fra forrige modell, leverer bensinmotoren 109 hestekrefter til forhjulene, mens elmotoren yter 109 hestekrefter til bakhjulene. Samlet motoreffekt i 225e xDrive Active Tourer er ifølge BMW pÃ¥ 245 hestekrefter (sic). Til sammenligning har dagens modell 225 hestekrefter.Â
I toppmodellen BMW 230e xDrive Active Tourer leverer bensinmotoren 150 hestekrefter til forhjulene, mens elmotoren bak yter 177 hestekrefter. Samlet effekt er ganske friske 326 hestekrefter, igjen i følge BMW. Begge modellene har et bagasjeromsvolum fra 406 til 1.370 liter og en tillat tilhengervekt på opptil 1400 kg.
Batteriet skal være det samme i begge modellene, og har en bruttokapasitet på 16,3 kWh. Ladekapasiteten er opp fra 3,7 kW på forrige generasjon til 7,4 kW nå. Det betyr at batteriet ifølge BMW kan full lades fra 0 til 100 prosent på om lag 2,5 timer. Gjennom lading fra en 220V husholdningskontakt, lades batteriet fullt på under åtte timer.
BMW 225e Active Tourer, pris og levering
BMW 225e xDrive Active Tourer og den ekstra kraftige BMW 230e xDrive Active Tourer lanseres mot sommeren 2022. Prisene presenteres først nÃ¥r de norske forhandlere Ã¥pner for bestilling, melder den norske BMW-importøren.Â
Den utgående versjonen av BMW 2-serie koster fra 435.700 kroner, og det er liten grunn til å tro at den nye modellen blir særlig billigere, også med tanke på usikkerheten rundt avgiftene på ladbare hybrider i tiden som kommer.