Finansavisen kårer: Årets elbil

Les hele artikkelen

I Norge er vi blitt elbilgale. I år registreres det over 100.000 nye elbiler og aldri før har det vært solgt så mange i Norge. Andelen ligger på 64 prosent, en økning på 57 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Hurra for Norge, med andre ord.

Nissene følger med

I ethvert norsk juleselskap skal elbilene diskuteres. Inngående. Du skal blant annet høre: «Vet du hvilken bil onkel Torstein har bestilt seg nå, eller?» og klassikere som «Min Audi e-tron går faktisk helt til hytta, altså» samt potensielt sannferdige refleksjoner rundt ladetid og effektivitet.

VI VIL HA ELBIL: Så langt i år er det registrert over 100.000 nye elbiler i Norge.

Foto: Håkon Sæbø

Rundt de julepyntede bordene i det ganske land sitter mang en ekspert og skåler. Om det er Tesla eller Porsche som er best, enes vi nordmenn kanskje ikke om mens nisser og julebukker følger med, men sikkert er det at stadig flere inviterer seg selv med i elbileliten. 

Kina-bilene kommer

Her i Finansavisen har vi lang tradisjon med å reflektere over bilåret som straks har rullet forbi. Det er noe terapeutisk ved å oppsummere det hele i én konkluderende sak, men denne gangen er det vanskelig å plukke ut kandidatene til den gjeve tittelen Årets elbil. Det er vanskelig fordi det er kommet så mange spennende elbiler i det siste.

Ta Cupra Born, for eksempel. Det er en bil du kanskje ikke har hørt om, som har sneket seg inn på markedet nå før jul. Fundamentet er VW ID.3, men med tøffere design og til en mer spennende pris.

HEFTIGE: Flere av bilene i kåringen har over 500 hestekrefter. 

Foto: Håkon Sæbø

En stor mengde Kina-elbiler har også trengt seg inn på markedet, der giganten Hongqi E-HS9 står seg som selve symbolet på størrelse og rødflagget pondus. BYD, Nio, MG og XPeng er heller ikke glemt når årets mest spennende elbiler vurderes. 

Felles for Kina-elbilene vi har kjørt i 2021 er at de er i stand til å skremme etablerte produsenter, men tydelig er det også at selve testbilene kan oppleves som litt uferdige. Upresise klimaanlegg og infotainmentsystem med mikroskopisk skrift grenser mot det komiske. Vi tror samtidig at de kinesiske bilprodusentene vil komme med stor styrke når de knekker koden med hurtiglading og rekkevidde på vinterføre.

TREKK PÅ ALLE FIRE: Samtlige biler i elbilkåringen har firehjulsdrift, som gjør det ekstra moro med vinterføre.

Foto: Håkon Sæbø

Ingen av de kinesiske elbilene nådde helt opp denne gangen, men vi mener at utvalget du nå har foran deg står seg godt når 2021 betraktes i sin helhet. I denne Årets bil-kåringen er det  forøvrig ingen tapere, men vinneren markerer seg på uvanlig positivt vis. Gir du blaffen i resten og kun vil vite hvilken elbil vi mener at fortjener tittelen Årets elbil, er det bare å hoppe til siste avsnitt i denne saken. Vil du armere deg med argumenter til de kommende julebordenes elbildebatter, bør du definitivt lese videre.

Mercedes EQS 580 4Matic

 
  • Dette liker vi:

Veldig stillegående og svært god plass

  • Dette liker vi ikke:

Dårlig pedalfølelse og savn etter S-Klassens utseende

 

Motor: 2 elmotorer, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 516/385/855

Rekkevidde: 676 km

Batteri: 107,8 kWh

Hurtiglading:  200 kW

0-100 km/t 4,3 sek

Toppfart 210 km/t

Vekt 2.585 kg

L/B/H: 5.216/1.926/1.512

Bagasjerom i liter 610 / 1.770 L

Pris: Fra 944.900 kroner for EQS 450+. EQS 580 4Matic koster fra 1.171.900 kroner.

Mercedes EQS 580 4Matic

Da den vanlige S-Klassen dukket opp på begynnelsen av året, var det allerede klart at Mercedes pønsket på en diger luksusbil med elektrisk fremdrift. I løpet av året har våre faste lesere kunnet sluke testen av både S 500 med en behagelig bensinmotor og S 400 d med ekstrautstyr for nærmere 800.000 kroner. Det legger listen høyt for den helelektriske EQS som i 580 4Matic-utgave imponerer med sin WLTP-rekkevidde på 668 kilometer.

Det som artig nok fascinerer enda mer, er hvordan bilen er konstruert, noe mange kanskje ikke umiddelbart tenker på. For EQS har ikke bare en svært stillegående drivlinje og understell, der motorer, girkasser drivknuter og oppheng er omtrent umulig å høre noe til. Også vindusviskermekanismen, vinduene og ikke minst klimaanlegget er på et uovertruffent nivå.

Foto: Håkon Sæbø
Foto: Sindre Nikolai Aker
Foto: Håkon Sæbø

Med luftfjæring duver bilen i kjent S-Klasse-stil, men ikke alt er perfekt med denne digre bilen. Mercedes har prioritert effektivitet over utseende så bilen er meget aerodynamisk, men dessverre ikke like tiltalende å se på som konseptbilen eller en vanlig S-Klasse for den saks skyld. Et annet element som spenner ben på en eventuell EQS-seier, er følelsen du får fra bremsepedalen. Under normale omstendigheter oppleves den helt OK, men ved litt mer aktiv kjøring er pedalfølelsen svampete og rar. EQS er derfor ikke en bil for de mer engasjerte sjåfører og følgelig ikke Årets elbil.

Hyundai Ioniq 5

 
  • Dette liker vi:

Design, design, design og heftig hurtiglading

  • Dette liker vi ikke:

Sittestilling og pussig girspak

 

Motor: To elmotorer, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 305/224/605

0-100 km/t: 5,2 sek.

Toppfart: 185 km/t

Vekt: 2.020 kg

L/B/H: 463/189/160 cm

Batteri (netto): 72,6 kWh

Rekkevidde: 450 km

Forbruk pr. 100 km: 17,7 kWh

Ladeeffekt: 220 kW

Tilhengervekt: 1.600 kg

Bagasjerom: 527/1.590 liter

Pris: Fra 504.900 med denne motoriseringen

Ioniq 5

At Sør-Koreas grep for å bedre egen økonomi og kulturelle status gir avkastning, er det liten tvil om. Gangnam style, filmen Parasite fra 2019 og nå nylig serien Squid Game er med på å befeste landets posisjon, men også på bilfronten er Sør-Korea virkelig på vei til å finne formen. For de som er det minste i tvil, er det bare å kikke på Ioniq 5. 

SØTT FRA SØR-KOREA: Hyundai Ioniq 5 er en bil som imponerer, både med sin heftige ladehastighet og spennende design.

Foto: Håkon Sæbø

Bilen fås med firehjulstrekk, hele 305 hestekrefter og tar deg til 100 på bare 5,2 sekunder. Med sin imponerende 800 volt elektriske arkitektur og 220 kW hurtiglading er dette en kul og teknologisk avansert elbil mange vil glede seg over i årene som kommer. Dette kunne vært Årets bil, men Ioniq 5 er nok mer sensasjonell å se på enn å kjøre. Kombinert med en sittestilling som ikke vekker lysten til å kjøre aktivt, er Ioniq 5 en bil for dem som ikke er så opptatt av skarpe kjøreegenskaper.

Foto: Håkon Sæbø
Foto: Sindre Nikolai Aker

Tesla Model Y Long Range

 
  • Dette liker vi:

Heftig akselerasjon, god plass og masse utstyr til en spennende pris

  • Dette liker vi ikke:

Den er rett og slett ikke komfortabel nok når det kjøres i bynære strøk

 

Motor: Elmotor foran og bak, firehjulsdrift

HK/kW/Nm totalt (OFV-tall): 462/340/527

HK/kW foran: 204/150

HK/kW bak: 258/190

0-100 km/t: 5,0 sekunder

Toppfart: 217 km/t

Egenvekt uten fører: 1.981 kg

L/B/H: 475/192/162

Rekkevidde: 507 km (WLTP)

Batterikapasitet: 75 kWh

Ladehastighet 250 kW

Bagasjerom: 2.158 liter

Tilhenger: 1.600 kg

Priser: Fra 534.900 kroner

Tesla Model Y

Har en bil noensinne blitt hypet like mye som denne? Tesla Model Y selger godt, men akkurat det er ikke noe oppsiktsvekkende når egenskapene betraktes. Bilen knuser konkurrentene med sin 250 kW hurtiglading, den har voldsom akselerasjon, god plass, masse utstyr og firehjulsdrift. Egentlig har Tesla Model Y alt det en passe stor familie behøver i en elektrisk bil, for rekkevidden på rett over 500 kilometer frister den også.

FOLKEBILEN: Tesla Model Y gir nordmenn mye av det de ønsker seg i en elektrisk SUV. Helt feilfri er den imidlertid ikke.

Foto: Håkon Sæbø

Det som dessverre ikke frister like mye, er det beinharde understellet du ikke kan justere. Vel er Model Y en morsom bil i svingene, men det er ikke utenkelig at mange ville byttet heftige kjøreegenskaper mot bedre komfort. Og så hadde det jo vært kjekt med en hattehylle, som Tesla snodig nok har droppet så langt. Model Y er på flere måter en fantastisk bil til en fantastisk pris, men Årets elbil er den i våre øyne ikke.

Foto: Sindre Nikolai Aker
Foto: Håkon Sæbø

Mustang Mach-E GT

 
  • Dette liker vi

Den ser kul ut, får fælt og sitter godt

  • Dette liker vi ikke

Bilen er skikkelig stiv

 

Drivlinje: To elmotorer, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 487/358/860

0-100 km/t: 3,7 sek.

Toppfart: 200 km/t

Vekt: 2.273 kg

L/B/H: 474/188/161 cm

Batteri: 91,0 kWh

Rekkevidde: WLTP 500 km

Forbruk pr. 100 km: 20,0 kWh

Ladeeffekt: 150 kW

Tilhengervekt: 750 kg

Bagasjerom: 402+100/1.421 liter

Pris: Fra 635.000 kroner

Ford Mustang Mach-E GT

Endelig er det stuerent å kjøre en amerikansk bil (som ikke er en Tesla). Nordmenn har i skjul drømt om en kraftfull og generøs Ford siden 60-tallet, og det kan derfor bli fin temperatur rundt det juledekorerte bordet om noen utbasunerer at Fords elbil ikke er en ekte Mustang. Ingen skal få tråkke denne bilen på tærne, vil de entusiastiske eierne sikkert passe på, men når det kommer til toppmodellen, Ford Mustang Mach-E GT med herlige 487 hestekrefter, er det uansett lite å klage på. Utvendig ser bilen riktig så tøff ut mens det på innsiden er dukket opp noen bedre stoler enn standardutgaven fås med, i tillegg til Alcantara som trekker inntrykket opp.

FRISTER VELDIG: Ford Mustang Mach-E GT er voldsomt rask og ser tøff ut. Spesielt komfortabel er den ikke.

Foto: Sindre Nikolai Aker

Viktigst er det at Ford Mustang Mach-E GT kjører fortreffelig og har en nærmest voldelig akselerasjon. Dette er en brutalt kjapp, stiv og villig bil som kommer til å finne mange fans i årene som kommer. Det finnes imidlertid bare én vinner av Finansavisens Årets bil-kåring, men skulle det gjøres rom for en andreplass, er det ikke utenkelig at Ford Mustang Mach-E GT ville fått denne utmerkelsen.

Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Sindre Nikolai Aker
Foto: Sindre Nikolai Aker
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø

Audi RS e-tron GT

 
  • Dette liker vi:

Glimrende miks mellom sportslighet og komfort. Utmerket kraftleveranse og følelse fra bremsepedalen

  • Dette liker vi ikke:

Interiøret skuffer og infotainmentsystemet for likt en Audi A2. Hvor er den tøysete luksusen du får i en Audi A8?

  

Motor: Permanent Magnet-motorer (PSM)

Drivlinje: To motorer, totrinns girkasse, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 598/440/830

HK/kW/Nm, boost: 646/475/830

0-100 km/t: 3,3 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Rekkevidde (WLTP): 472 km

Batterikapasitet, brutto/netto: 93,4/83,7 kWh

Maksimal ladeeffekt: 270 kW

Egenvekt uten fører: 2.347 kg

L/B/H: 498/196/139

Forbruk: 20,2 kWh100 km

Bagasjerom, foran/bak: 81/405liter

Pris: Fra 913.600 kroner. Audi RS e-tron GT starter på 1.303.500 kroner

Audi RS e-tron GT

Hæ? Kom den i år? Ja da, Audi RS e-tron GT gjorde det, men det var mens vinterkulde og nedstengning sist lå over oss. Bilen er basert på Porsches J1-plattform og det merker du fort. Det fine er imidlertid at Audi har fått lage sin egen identitet når det kommer til understell, og sjelden har komfort og sportslighet gått hånd i hånd på en mer elegant måte i noen elbil. 

LURER I SKYGGEN: Audi RS e-tron GT havnet kanskje litt i skyggen av Porsche Taycan, men den fortjener utvilsomt å være med i denne kåringen. Med luftfjæring og firehjulsdrift er dette en bil som fungerer til nesten alt.

Foto: Håkon Sæbø

Tallene indikerer at dette er en heftig sportsbil, men RS e-tron GT er samtidig en deilig cruiser og egner seg godt i byen med sin luftfjæring. Dessverre er interiøret mindre spennende enn resten av bilen, som er litt snodig. At Audis elektriske toppmodell, som gjør 0 til 100 på utrolige 3,3 sekunder, skal oppleves så lik en helt vanlig bil på innsiden, fremstår som et mysterium. Audi RS e-tron GT ser fantastisk ut og kjører enda bedre, men det holder ikke helt når prisen er såpass høy. Derfor er heller ikke dette Årets elbil.

Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Sindre Nikolai Aker

Porsche Taycan 4S Cross Turismo

 
  • Dette liker vi:

Ville kjøreegenskaper når bilen er riktig utstyrt

  • Dette liker vi ikke:

Tilhørende vill pris og knapp plass.

 

Motor: Synkronmotor foran og bak

Drivlinje: 2 elmotorer, firehjulsdrift, totrinns girkasse bak

HK/kW: 490/360

HK/kW/Nm, Overboost: 571/420/650

0-100 km/t: 4,1 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Rekkevidde (WLTP): 452 km

Batterikapasitet: 93,4 kWh

Batterikapasitet, netto: 83,7 kWh

Maksimal ladeeffekt: 270 kW

Egenvekt uten fører: 2.320 kg

L/B/H: 497/196/140 cm

Forbruk, kombinert WLTP: 22,4 kWh100 km

Bagasjerom: 84/446/1.212 liter

Tilhenger: Nei

Priser: Fra 868.000 kroner. 4S-utgaven koster fra 1.021.900 kroner

Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche. Elektrisk. Stasjonsvogn. Bakkeklaring. Hva mer vil du egentlig ha her i verden? Porsche Taycan Cross Turismo er som sendt fra elbilhimmelen til oss nordmenn, hadde det ikke vært for at bagasjerommet egentlig ikke er stort nok for en familie. Eierne vil sikkert likevel skryte hemningsløst av sine Cross Turismo når familien samles 2. juledag, men vi vet og du vet at plassen er litt knapp. 

FRA BÆRUM TIL GEILO: Porsche Taycan Cross Turismo er selve symbolet på vellykket nordmann og lave renter.

Foto: Håkon Sæbø

For øvrig leverer Porsche særdeles godt på kjøreegenskaper og må sies å være en av de absolutt beste elbilene som er laget – spesielt når det heftigste understellet krysses av for. Men der oppstår også problemet med denne bilen, enten det er en 4S eller Turbo du vil ha. Det skal krysses av på mange steder og det sender prisen opp på skummelt nivå. Du kan kjøpe Taycan-utgaven som er tregere enn Teslas innstegsmodell av Model Y, og i tillegg utstyre den kjipt, men da er også litt av moroa borte, som gjør at Porsche Taycan Cross Turismo ikke er Årets bil.

Foto: Sindre Nikolai Aker
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Sindre Nikolai Aker

BMW iX xDrive50

 
  • Dette liker vi:

Ser betydelig bedre ut i virkeligheten, og den kjører som en BMW.

  • Dette liker vi ikke:

Den billigste versjonen er ikke så billig, og rekkevidden er bare «helt grei».

 

Motor: To elmotorer, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 523/385/765

0-100 km/t: 4,6 sek.

Toppfart 200 km/t

Vekt: 2.510 kg

L/B/H: 495/197/170 cm

Batteri: 105,2 kWh

Rekkevidde: WLTP 630 km

Forbruk pr. 100 km :19,8 kw

Hurtiglading: 200 kW

Tilhengervekt: 2.500 kg

Bagasjerom: 500/1.750 liter

Pris: Fra 671.720 kroner for iX xDrive40. xDrive50 koster fra 891.720 kroner

BMW iX

«Dritstygg» hører du noen si inne på kjøkkenet. Julematen er straks på vei ut. Det er rød duk og tente lys. Hjertet banker litt ekstra fort, for du frykter at det er din partner de der inne på kjøkkenet hvisker og tisker om. Men så var det bare din BMW iX som ble nevnt. Puh! 

Ikke alle liker utseendet på BMW iX, men de kan brått ombestemme seg når bilen observeres på gaten. Bildene lyver og iX ser betydelig bedre ut når den faktisk stå der og du kan ta på den. Dessverre er det bare utgaven med kort rekkevidde som kan leveres til neste år, skulle du bestemme deg for å bestiller nå – noe en del nordmenn vil bli skuffet over. Den såkalte iX xDrive40 med 425 kilometers rekkevidde kan fås ganske kjapt, men er det godt nok når fjellet kaller og temperaturen er lav?

BØS: BMW iX ser kanskje litt snodig ut på bildene, men når du ser den på gaten får du et bedre inntrykk av denne giganten.

Foto: Håkon Sæbø

Det kan for øvrig virke som litt puslete med bare 326 hestekrefter, men det holder til en brukbar elbilopplevelse (selv om Tesla Model Y kjører fra deg med letthet). BMW iX er en glimrende kandidat til Årets elbil, men det er faktisk en annen elektrisk BMW som i enda større grad utmerker seg.

Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Sindre Nikolai Aker
Foto: Sindre Nikolai Aker

Årets elbil, BMW i4 M50

 
  • Dette liker vi:

Hestekrefter, fart og moro

  • Dette liker vi ikke:

At BMW satte opp prisen

 

Motor: To elmotorer, firehjulsdrift

HK/kW/Nm: 544/400/795

0-100 km/t: 3,9 sek.

Toppfart: 220 km/t

Vekt: 2.290 kg

L/B/H: 478/185/145 cm

Batteri: 80,7 kWh

Rekkevidde: WLTP 520 km

Forbruk pr. 100 km: 18,0 kWh

Ladeeffekt 200 kW

Tilhengervekt: 1.600 kg

Bagasjerom: 470/1.290 liter

Pris: Fra 501.720 kroner, BMW i4 M50 koster fra 591.720 kroner.

BMW i4 M50

0 til 100 på absurde 3,9 sekunder, 544 hestekrefter og en forlokkende pris, selv etter at BMW freidig nok bestemte seg for å jekke opp prisen. Dette er en heftig bil som i likhet med Taycan ikke er utpreget familievennlig, men som likevel vil friste dem som alltid ønsket seg en BMW M3, men som ikke fikk lov av familien eller ikke har råd. 

SNUTE: BMW i4 har en design basert på den vanlige 4-serien. Først dukket imidlertid M3 og M4 opp med samme snute, og da ble mange sjokkert.

Foto: Håkon Sæbø

Nå har nesten «hvem som helst» råd til en vill og barsk BMW som trekker på alle fire og ser sånn passe vulgær ut. Styringen er glimrende, grepet på snø, is og asfalt enormt og morofaktoren nesten farlig høy. Bilen er stiv selv om den har adaptivt understell og står på vinterhjul, men det overlever du nok. Shut up and take my money. BMW i4 M50 er Årets elbil.

BILLIG-TAYCAN: BMW i4 M50, Porsche Taycan og Audi e-tron GT kjører ikke helt ulikt. De er alle tre svært sportslige og morsomme på vinterføre, men BMW i4 koster betydelig mindre. Det er en av grunnene til at den er Årets elbil. 

Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø
Foto: Håkon Sæbø