Ferrari røper detaljer om kommende SUV

Les hele artikkelen

Administrerende direktør i Ferrari Benedetto Vigna benyttet nylig anledningen i forbindelse med selskapets presentasjon til investorer og media, til å avsløre et par detaljer om den kommende SUV-en.

Lanseringen vil ifølge Benedetto finne sted i september i år, og som sjef for selskapet har han allerede fått prøvekjøre nyskapningen.

LITT HØYERE: Ferrari GTC4Lusso er foreløpig den mest «praktiske» Ferrarien, med brukbare bakseter og bagasjerom. Den kommende SUV-en ser ifølge spionbildene ut til å bli litt høyere, og få fire dører. 

Foto: Ferrari

Lover V12

– Den er ulikt alt annet, dette blir en ekte Ferrari, skal Vigna ha uttalt. Det i seg selv sier kanskje ikke så mye siden han er sjef for selskapet. Men han lovet at den vil få en V12-er under panseret, noe som hjelper i riktig retning.

Firehjulstrekk som først dukket opp på FF-modellen i 2011 skal sørge for godt grep, noe den nok vil trenge dersom anslagene på mer enn 800 hk viser seg å stemme.

FJELLSTØTT: I likhet med Ferrari GTC4Lusso på bildet, kommer også SUV-en til å bli utstyrt med firehjulstrekk, noe som kan komme godt med på påskefjellet. 

Foto: Ferrari

Skogsløypa

I tillegg vil SUV-en «Purosangue» bli merkets første med Ferrari Active Suspension Technology, hendig nok forkortet til FAST.

Moderne Ferrari-er er allerede utstyrt med nok bokstavkombinasjoner til å vinne en runde Wordfeud, og samtlige systemer har en felles intensjon om å hindre deg fra ufrivillig offroad-kjøring. Det vil vel høre til unntakene om noen skulle velge skogsløypa i en Ferrari SUV, og FAST er først og fremst ment å skulle utligne effekten av høyt tyngdepunkt og høy vekt.

Ikke autonomi

SPEKULASJON: Foreløpig blir det kun spekulasjoner rundt interiøret i den kommende SUV-en, men Ferrari Roma er en av de nyeste modellene med fokus på balanse mellom ytelse og nytelse, og der har også passasjeren blitt tilgodesett med et eget dashbord.

Foto: Ferrari

Den nye plattformen SUV-en bygger på skal kunne håndtere flere forskjellige motoralternativer, og som en del av planen for elektrifisering vil det nok dukke opp både V8 og V6 plugg-inn-hybrid utgaver. Det er også rom for til sammen fire elektriske motorer, noe som dessverre må til også for Ferrari. 

En funksjon vi nesten garantert ikke får se, er evnen til å kjøre selv. I et intervju med Bloomberg nylig, uttalte Vigna at ingen Ferrari-kunder vil betale for at datamaskinen skal få gleden av kjøre bilen. Han synes at nivå to med de vanlige førerassistentsystemene er nok for Ferrari. Det vil også spare selskapet for en god slump penger, noe som kan komme godt med i omleggingen til batteridrift.