Administrerende direktør i Ferrari Benedetto Vigna benyttet nylig anledningen i forbindelse med selskapets presentasjon til investorer og media, til å avsløre et par detaljer om den kommende SUV-en.
Lanseringen vil ifølge Benedetto finne sted i september i år, og som sjef for selskapet har han allerede fått prøvekjøre nyskapningen.
Lover V12
– Den er ulikt alt annet, dette blir en ekte Ferrari, skal Vigna ha uttalt. Det i seg selv sier kanskje ikke så mye siden han er sjef for selskapet. Men han lovet at den vil få en V12-er under panseret, noe som hjelper i riktig retning.
Firehjulstrekk som først dukket opp på FF-modellen i 2011 skal sørge for godt grep, noe den nok vil trenge dersom anslagene på mer enn 800 hk viser seg å stemme.
Skogsløypa
I tillegg vil SUV-en «Purosangue» bli merkets første med Ferrari Active Suspension Technology, hendig nok forkortet til FAST.
Moderne Ferrari-er er allerede utstyrt med nok bokstavkombinasjoner til å vinne en runde Wordfeud, og samtlige systemer har en felles intensjon om å hindre deg fra ufrivillig offroad-kjøring. Det vil vel høre til unntakene om noen skulle velge skogsløypa i en Ferrari SUV, og FAST er først og fremst ment å skulle utligne effekten av høyt tyngdepunkt og høy vekt.
Ikke autonomi
Den nye plattformen SUV-en bygger på skal kunne håndtere flere forskjellige motoralternativer, og som en del av planen for elektrifisering vil det nok dukke opp både V8 og V6 plugg-inn-hybrid utgaver. Det er også rom for til sammen fire elektriske motorer, noe som dessverre må til også for Ferrari.
En funksjon vi nesten garantert ikke får se, er evnen til å kjøre selv. I et intervju med Bloomberg nylig, uttalte Vigna at ingen Ferrari-kunder vil betale for at datamaskinen skal få gleden av kjøre bilen. Han synes at nivå to med de vanlige førerassistentsystemene er nok for Ferrari. Det vil også spare selskapet for en god slump penger, noe som kan komme godt med i omleggingen til batteridrift.