Ferrari dropper elmotoren

Les hele artikkelen

Pangstart i Formel 1 med konstruktørledelse etter de to første løpene, en ny lukrativ SUV-modell i form av Purosangue , 75-årsjubileum i år, og Le Mans 24-deltakelse neste år. I den nye Hyperbil-klassen. Ferrari er i støtet, og nå viser italienerne de første skissene av 296 GT3.

Erstatter mestvinnende

FØRSTE GLIMT: I disse dager begynner testingen av 296 GT3 i Fiorano. Neste år er racerbilen klar for de første løpene.

Illustrasjon: Ferrari

Linjene røper at Maranello ikke har mistet grepet om kunsten å lage smellvakre biler. Dette er racingversjonen av den ladbare hybriden 296 GTB, komplett med en 3,0-liters V6 og en elmotor i hekken som samlet yter 830 HK. For å overholde FIA-reglementet fjerner Ferrari elmotoren. Hva effekten og dreiemomentet blir røpes ikke, men fasiten er at bilen må vinne.

296 GT3 er nemlig oppfølgeren til 488 GT3, som har vært en gedigen suksess og den mestvinnende racerbilen noensinne i Ferraris historie. Standardbilen og Evo 2020-variantene har på verdensbasis vunnet 107 mesterskap, og 429 av de 770 løpene modellen har deltatt i.

Tester prototyp i april

Ferrari opplyser at prototypen testes i april, mens racedebuten skjer først i 2023. Innen den tid havner nok 296 GT3 litt i skyggen av hyperbil-raceren, som får firehjulstrekk og hybridmotor.

BASERT PÅ GTB: 296 GT3 er basert på 296 GTB (avbildet).

Foto: Ferrari

Ifølge sportsbilracingsjef Antonella Coletta som leder Attivita Sportive GT-avdelingen, vil testingen av Le Mans-bidraget starte i Fiorano i juni. Det blir en ekte Ferrari, må vite, i den forstand at hyperbilen skal ha linjer som gjør at alle forstår umiddelbart at det er en Ferrari.