157 hestekrefter og 200 newtonmeter skiller ytelsene mellom nye DBX707 og standardvarianten DBX. Begge har en 4,0-liters twin-turbo V8. Enkelte hadde håpet at britene ville klemme inn en tolvsylinder i fronten på den smekre SUV-en, men den gang ei. Åtte sylindre er tøft nok, skal vi tro ledelsen i Gaydon. Kreativ direktør Marek Reichman fremstår som en real spinndoktor, der han stolt proklamerer at DBX er «SUV-enes alfahanne».
– Når man har overlegne dynamiske egenskaper, trenger man ikke å anstrenge seg for hardt. Derfor har vi fokusert på grep som gjør det enkelt å se at dette er den kraftigste modellen.
0-100 km/t på 3,3 sekunder
Mest iøynefallende er en større grill og hekkspoiler, samt muligheten for 23-tommers felger. Sportsseter er standard, mens mer sedate Comfort-seter kan monteres uten tillegg i prisen.
Fakta – Aston Martin DBX 707
Aston Martin DBX 707 | |
Motor: | 4,0 l. V8, biturbo, bensin |
Drivlinje: | Firehjulsdrift |
HK/kW/Nm | 707/520/900 |
0-100 km/t: | 3,3 sekunder |
Toppfart: | 310 km/t |
Egenvekt: | 2.245 kg |
L/B/H: | 504/222/168 |
Forbruk: | 0,7 l/mil |
Bagasjerom: | 638 + 81 liter |
Tilhenger: | 2.700 kg |
Pris fra | 3.450.000 kroner |
Ved å benytte en ny nitrinns girkasse med våt clutch, går akselerasjonen og girutvekslingene raskere. Null til 100 km/t tar nå kun 3,3 sekunder. Vanlige DBX V8 bruker 4,5 sekunder. Toppfarten har økt. DBX707 er god for 310 km/t, der DBX V8 nøyer seg med 291 km/t.
3,3 sekunder er for superbil å regne med bensinmotor. To rivaler som begge har en twin-turbo 4,0-liters V8 er Lamborghini Urus med 650 HK og Bentley Bentayga S med 550 HK. De to VAG-variantene bruker henholdsvis 3,6 sekunder og 4,5 sekunder fra null til 100 km/t.
I en elektrisk hverdag viser Tesla stadig vei. Model X Plaid gjør unna hurraspurten på 2,6 sekunder. Hvorvidt den gjør noe annet like bra som luksusbilene, er et åpent spørsmål.
Mindre skjermtid
Tesla-trenden der så godt som alle knappene samles på én skjerm midt på dashbordet, står muligens for fall. Aston Martin later i det minste til å ha hørt på kundene sine.
DBX 707 part 1
For å gjøre det enklere for sjåføren har nye DBX707 en oppdatert midtkonsoll, med knapper som gjør det enkelt å velge ønsket kjøremodi og innstillinger. Det er egne knapper for å justere luftstøtdemperne, ESP-en og det aktive eksosanlegget. Det er manuell giring som holder ønsket gir som en sportsbil, til du velger det vekk. Tanken er at egne knapper er mer intuitivt og effektivt, enn å måtte navigere ørten menyer og undermenyer på infotainment-skjermen.
Fordelingen av firehjulstrekket er automatisk, og opptil 100 prosent av kreftene kan sendes til bakhjulene om nødvendig. Den elektroniske differensialbremsen er oppgradert for å tåle det ekstra dreiemomentet. Karbonkeramiske bremser er standard, de har en størrelse på 420 millimeter foran og 390 millimeter bak, og bruken av disse reduserer vekten med 40,5 kilo.
Bikker 3,4 millioner
Mer enn 3.000 eksemplarer av DBX ble solgt i løpet av det første produksjonsåret. DBX707-produksjonen tiltar i første kvartal i år, med de første utenlandske leveringene i andre kvartal.
– Siden 2020 har vi solgt åtte eksemplarer av DBX. DBX707 er fantastisk kul og vi håper å selge minst to stykker i år. Bilen kommer til Norge i tredje kvartal, sier salgssjef Carl Henrik Unelsrød hos Aston Martin Oslo.
Ifølge importøren vil DBX707 koste cirka 3.450.000 kroner her til lands, basert på dagens eurokurs. Til sammenligning starter dagens DBX V8 med 550 HK på 2.950.000 kroner.
GT-flaggskipet DBS Superleggera med 725 HK og V12-motor koster fra 3.790.000 kroner. Ny. Insignia har et 2019-eksemplar til salgs for 3.490.000 kroner, med 5.000 kilometer på telleren