Får ikke tak på salget

Les hele artikkelen

TRONDHEIM: – I USA er brandet i ferd med å vokse, og flere store kjeder har lyst til å selge produktene. Nesten 5.000 privatpersoner har meldt sin interesse for produktene våre, sier Gaute A. Ringvold, styreleder og hovedeier i Dropracks.

Dropracks ble opprinnelig startet av tre studiekamerater fra NTNU i Trondheim som var lei av problemene med tradisjonelle takstativ: Riper i billakken, utilgjengelig tilkomst og tunge løft for å få kajakk og utstyr opp på taket.

Gründerne gikk sammen og laget det som ble hevdet å være markedets første universelle, nedsenkbare takstativløsning.

Dropracks AS

 
(Mill. kr)20212020
Driftsinntekter2,12,5
Driftsresultat−3,9−1,6
Resultat før skatt−4,1−2,0
Årsresultat−3,2−1,5

Eiere: Peel Studio (54,2 %), Helge Åsteson Dimmen (13,3 %), Pål Bierman Jørgensen (3,3 %), Teo Raanaas Tandberg (3,3 %), Jens Harald Seiertun (3,1 %), andre (22,9 %).

Vant konkurranse i DN

Selskapet fikk mye oppmerksomhet.

I 2015 var Dropracks én av finalistene i Dagens Næringslivs pitchekonkurranse.

Det var ett av de første selskapene i Norge som gjennomførte vellykket folkefinansiering, med 0,7 millioner kroner inn, fordelt på 42 investorer.

I 2017 var Dropracks med i oversikten «Disse tolv trønderske selskapene vil du høre mer om», som Adresseavisen hadde laget.

Men så ble det stille, med unntak av en gjesteopptreden hos Folkeinvest for å hente mer penger. Da kom 4 millioner kroner og 206 nye investorer inn.

I alt har nå selskapet rundt 300 aksjonærer.

SKAL LØSE TRANSPORTPROBLEM: Dropracks ble startet for å få slutt på riper i billakken, utilgjengelig tilkomst og tunge løft for å få kajakk og utstyr opp på taket.

Foto: Anders Horntvedt

Underskudd på 3 millioner

Av de opprinnelige gründerne er nå kun én igjen i selskapet.

Selskapet kan vanskelig beskrives som en kommersiell suksess. I 2020 og 2021 hadde selskapet rundt 2 millioner kroner i omsetning. I fjor var resultatet før skatt på minus 3 millioner kroner.

Regnskapet for fjoråret kan ikke revisor uttale seg om. Det skyldes usikkerhet om verdien av varelageret og verdien av selskapets patenter.

Ringvold er likevel optimist.

– Jeg tror på break-even i løpet av året. For 2023 skal vi få til å levere et regnskap med overskudd med mindre det blir strategiske endringer for å satse i USA, sier Ringvold.

Han viser også til at Dropracks i forrige uke vant pris på messen Automechanika Innovation Awards 2022, og at bedriften har solgt utstyr for over én million kroner på én uke. 

Ringvold er initiativtaker til Peel Innovation, som han beskriver som et startup-studio.

TRENGER HENGSLER: Dropracks har inngått samarbeid med tyske Hettich, som er verdens største produsent av kinematikk og hengsler.

Foto: Anders Horntvedt

– Var ikke helt enige

Ringvold forklarer at han kom i kontakt med selskapet i 2015. Først skal Peel Innovation ha gått inn med en mindre investering på 30.000 kroner. I året som fulgte hadde Ringvold lite kontakt med selskapet. 

– Vi var ikke helt enige om strategien. Noen i styret var opptatt av å selge patenter, andre ville se racket på biltak over hele verden. Én av gründerne var allerede på tur ut, og det endte med at gründerne ba Peel Innovation om å kjøpe 34 prosent av selskapet, sier Ringvold.

Alle gründerne er fortsatt med som aksjonærer, og til sammen eier de rundt en firedel av aksjene i selskapet.

– Har ikke presset på

Til tross for at de kommersielle resultatene har latt vente på seg, er Ringvold fornøyd med å sitte på de immaterielle rettighetene.

Dropracks har inngått samarbeid med tyske Hettich, som er verdens største produsent av kinematikk og hengsler.

Dropracks – Powered by Hettich, står det nå på seriene som blir produsert.

– Vi har produsert de første 1.000 stativene. 50 av dem er solgt til Bertel O. Steen. Det er en lovende kunde med 240 utsalg. 

– Det tar tid før det løsner, men jeg har ikke presset på. Vi har brukt tiden på å bygge en meget solid grunnmur som skal tåle internasjonal vekst, sier Ringvold.

– Hvorfor tar det så lang tid før salget løsner?

– Det handler om at kundene bruker lang tid på å teste og forsikre seg om at produktet holder mål. En leverandør vil ikke bestille 2 millioner slike stativer, og så viser det seg at noe går galt, sier Ringvold.

Embed: Dropracks AS