Får du tak i denne, kan du ha sikret deg et skikkelig samlerobjekt

Les hele artikkelen

Det mangler ikke på spesialmodeller fra ulike produsenter, men ofte er de «spoken for» når allmenheten får vite om dem. Slik er det ikke med nye BMW M4 CSL, som ifølge BMW blander gammeldags racinglidenskap med ny teknologi og design.

Publikum og presse på Concorso d’Eleganza Villa d’Este var de første som fikk se den i friluft.

«Lettvekter»

CSL-forkortelsen, som står for «Competition, Sport, Lightweight» har den med seg fra den aller første modellen BMW Motorsport utviklet for 50 år siden. Mens originalen fra 1972 veide 1.265 kilogram, har man byttet om litt på tallene slik at vektnåla tipper 1.625 kilogram på dagens nykommer.

TIDENES RASKESTE M: Med en toppfart på 307 km/t og 0 – 200 km/t på 10,6 sekunder, er M4 CSL tidenes raskeste M-modell.

Foto: Ivar Engerud

Til gjengjeld har dagens modell fått med seg vel 340 hestekrefter ekstra i forhold til 50-åringen, slik at den yter 550 hestekrefter og gjør 0 – 100-sprinten på 3,7 sekunder. Det er omtrent på halve tiden av den gang, og maskinen sier ikke stopp før du kan se det stå 307 km/t på speedometeret. Forhåpentligvis på helt andre steder enn i Norge hvis du befinner deg på veien.

Til Norge

Hvor mange av de 1.000 eksemplarene som skal bygges av modellen som finner veien til Norge vites ikke. Men det blir neppe mange, for en kontrakt på en slik slanker kontoen med tett på to millioner.

For å nå helt opp til den summen kan du bruke en tusenlapp på en flaske champagne for å feire dette sannsynlige festfyrverkeriet av en bil. For dette er tidenes raskeste serieproduserte BMW M og en bil som liker seg (minst) like godt på bane som på vei.

Norge har ikke fått noen kvote, så det er først til mølla-prinsippet som gjelder, og ordreboken er åpen,

Banemonster

Både kjøle- og oljeforsyningssystemene er designet for å håndtere de utfordringene som banekjøring gir. Det er nemlig å forvente at kjøperne av helt nye BMW 4 CSL vil finne glede av bilen også på bane. Eksosanlegget, med to halerør med elektrisk kontrollerte klaffer, genererer en helt egen motorlyd, laget med skreddersøm for den nye spesialmodellen.

Kreftene finner veien fra motoren til asfalten gjennom en åtte-trinns M Steptronic girkasse og bakhjulene. De smidde M lettmetallfelgene i 19 tommer-dimensjon på forakselen og 20 tommer bak er utstyrt med dekk spesielt utviklet for spesialutgaven.

Eksklusiv design

Helt nye BMW M4 CSL er lakkert i den eksklusive fargen Frozen Brooklyn Grey metallic som standard.

«Sammen med synlige karbonfiberoverflater og røde aksenter, byr den nye spesialmodellen på et helt eget uttrykk som gjør den gjenkjennelig blant BMW sine mange M-modeller», sier BMW.

Alternativt kan kundene spesifisere sin helt nye BMW M4 CSL i fargene Alpine White eller Sapphire Black metallic. Da ryker nok prisen over to millioner, selv uten champagne.

Bak rattet handler det om ren kjøreglede. Med en rekke innstillingsmuligheter kan man skreddersy oppsettet etter hva dagen vil bringe, enten det er en tur på landeveien eller en økt på banen hvor man vil presse grensene til det maksimale.

STILLE FØR STORMEN: Tusen kunder kan glede seg til å få eie og kjøre denne siviliserte råtassen i fremtiden.

Foto: Ivar Engerud