I skyggen av alle elbilene som flommer inn på markedet, er det lett å glemme fjorårets kanskje beste sportsbilnyhet – bensindrevne Lotus Emira. Den første helt nye modellen fra fabrikken i Hethel i England, på en halv mannsalder. Komplett med et ytre som får arvtageren til Elise, Exige og Evora, til å se ut som den like gjerne kunne ha blitt meislet i Sant d’Agata, Maranello eller mer hjemlige Woking. Det var da også målet til mangeårig Lotus-designer Russell Carr og interiørdesigner Jon Statham, det å få Emira til å se ut som en superbil.
Mangler bare V8
Emira ser ut som en ekte superbil, til en brøkdel av prisen på en ny Ferrari, Lamborghini eller McLaren. Lotus som er en del av Geely-gruppen, har via bånd til Mercedes-Benz fått med seg AMG som teknologisk partner. Det lover ikke bare bra for Emira, men også for de fire elbilmodellene som ventes; en firedørs GT-crossover, to ulike SUV-er og en ny el-sportsbil.
Nå som Lotus har sluppet katten ut av sekken og røpt at de har fire elbiler i pipeline, risikerer Emira å bli regnet som gammelbil før den kommer seg ut til kundene
Toliteren med bensin fungerer som et stop-gap til markeder med lavere utslippskrav, der V6-en med et CO2-utslipp på 243 partikkelgram pr. kilometer, utrolig nok regnes som en miljøversting.
AMG-motoren er sikkert fin, men det er en Lotus Emira V8 vi har aller mest lyst på. Det blir det neppe noe av. Problemet heter Aston Martin, som allerede benytter AMG-åttere i Vantage, DB11 og DBX. Samarbeid fryder, men en Emira V8 ville nok ha pustet den kommende Aston Martin Vanquish-modellen med midtstilt motor, litt for hardt i nakken.
Emira har fire kjøremodi; «Tour» for maksimal stabilitet og kontroll, «Sport» for bedre gasspådrag, «Race» for motorsport-respons og kanskje mest kjærkomment – «Fully Off»-moduset – som skrur av stabilitetsprogrammene. ABS-bremser er det hele tiden om det blir for ille.
Dashbordet og plasseringen av instrumenter, midtkonsoll og alt imellom, er inspirert av gamle Esprit S1 som først ble vist offentlig på bilutstillingen i Paris i 1975
Halvparten av Roma
Produksjonen av Emira tiltar til våren. Lotus lover en pris på 95.995 euro i Tyskland, vel 956.000 kroner. Nøyaktig vekt er litt i det blå, men den letteste versjonen skal veie 1.405 kilo. Med avgifter, omtrentlige 1.415 kilo egenvekt og det prisutgangspunktet, kan vi tenke oss en pris på snaue 1.530.000 kroner med norske skilter. Det er mye for en Lotus å være, men godt under halvparten av prisen for en ny Ferrari F8 Tributo eller Ferrari Roma.
Entusiaster av det italienske merket må gjerne klage på sammenligningen, men den tåler de. Kanskje. To verdener er det muligens, men Ferrari har aldri vært redd for å prise seg høyt. F8 Tributo og Roma har henholdsvis 720 HK og 620 HK, der den freidige nykommeren fra Lotus nøyer seg med 405 HK. Toyota V6-motoren (som også har tjenestegjort i Exige og Evora) har et slagvolum på snaue 3,5 liter. Det skal holde til et dreiemoment på 420 Nm, mens fra 0 til 100 km/t går unna på 4,2 sekunder med sekstrinns automatgirkasse eller 4,3 sekunder med sekstrinns manuell girkasse. Toppfarten er 290 km/t.
Veteranbiler er som vindu til historien, den gang bensin var det mest miljøvennlige du kunne fylle på tanken, og girspaken sto lekent i knehøyden til passasjeren
På bruktbilmarkedet er det ingen ny Lamborghini eller McLaren på Finn.no, og blant de tre nevnte bilmerkene må du tilbake til en 2013-modell MP4-12C for å komme under i pris. Hva Emira-versjonen med turboladet 2,0-liters firesylindret «i4»-motor fra AMG vil koste, er ikke offentliggjort, men den kommer i salg til høsten. I 2023 kommer en rimeligere variant av Emira i salg, som skal koste under 72.000 euro i Europa, i underkant av 720.000 kroner.
Gammel før tiden
I blant kan man se seg blind på priser. Emira er ingen Ferrari-killer, men den er et Ferrari-alternativ for de som bryr seg mindre om prestisje enn kjøreglede og valuta for pengene. Skjønt i disse dager er det mange som selger unna gamle bensin-glis for å kunne skaffe seg det nyeste nye av elbiler. Trenden har vært tydelig de siste par-tre årene. Nydelige veteranbiler blir solgt langt under den europeiske markedsverdien, der eierne jager fremtiden og møter et bruktbilmarked som hverken forstår eller ønsker å forstå verdien av gamle biler. Nå som Lotus har sluppet katten ut av sekken og røpt at de har fire elbiler i pipeline, risikerer Emira å bli regnet som gammelbil før den i det hele tatt kommer seg ut til kundene.
Men det er mye å like med Emira, ikke minst under lakken. Emira har et helt nytt aluminiumchassis og et eksteriør som er tydelig inspirert av hyper-elbilen Evija.
Interiøret hever Lotus til nye høyd… eller kanskje det er mer riktig å si gamle høyder? Arbeidet med interiøret på Emira startet allerede i november 2018, og det er flere grep som plasserer billig-hi-tech-looken fra Evora desidert i bakspeilet. En 12,3-tommers TFT-skjerm foran rattet utgjør instrumentene, mens en infotainmentskjerm på 10,25 tommer på dashbordet gir deg tilgang til alle funksjonene. Apple CarPlay og Android Auto er standard, likedan overvåking av dekktrykket. Standardsetene kan justeres elektrisk i fire retninger, premium sportsseter tilbyr 12-veis setejusteringer for både sjåfør og passasjer.
Produksjonen av Emira tiltar til våren. Lotus lover en pris på 95.995 euro i Tyskland, vel 956.000 kroner. Med avgifter tenke snaue 1.530.000 kroner med norske skilter
Ingen revolusjon i en hvilken som helst annen bil, men nærmere GT-luksus enn på lenge fra Lotus. Vanlig og adaptiv cruise-kontroll, automatiske vindusviskere, elektriske sidespeil, sensorer som oppdager om du døser av, sensorer som leser trafikkskilt og tre filskiftevarslere inngår.
Inspirert av Esprit
Dashbordet og plasseringen av instrumenter, midtkonsoll og alt imellom, er inspirert av gamle Esprit S1 som først ble vist offentlig på bilutstillingen i Paris i 1975, og bygd fra ‘76 til ‘78. Emira beholder et snev av Giorgetto Giugiaro-linjene, men de gamle dørhåndtakene fra Morris Marina (som også prydet MGB, Triumph TR7 og Range Rover og Discovery S1, blant annet) er heldigvis ikke hentet frem igjen. Det er artig at Lotus viser den gamle bilen, men det er neppe kun undertegnede som faktisk får mer lyst på en Esprit S1 enn en Emira S1.
Kall det nostalgi, men det er også vissheten om at gamle biler ikke prøver å være noe annet enn de er. Veteranbiler som Esprit S1 er som vindu til historien, den gang bensin var det mest miljøvennlige du kunne fylle på tanken, den største bekymringen var hvem du skulle ta med på turen til sydligere breddegrader, og girspaken var lekent plassert i knehøyden til passasjeren.
Bagasjerommet, om man kan kalle det det, er todelt. I plassen bak de to setene er det 208 liter med bagasjeplass, og under bakluken er det ytterligere 151 liter. Veldig praktisk er ikke Emira, men entusiasmen for den nye modellen og merkets renessanse kan veie opp for det.