Banekjøring generelt og isbanekjøring spesielt har i stor grad vært forbehold spreke bensinbiler med blant annet quattro, xDrive og 4Matic på bakluken. Elbilen Porsche Taycan har allerede utfordret fossilbilene på isen med hell, men kommunikasjonssjef Christian Lagaard hos Kia mener de kan gjøre det samme.
– Jeg vet egentlig ikke hva vi beveger oss ut på, bokstavelig talt. Hvor lenge kan vi kjøre, spinne og sladde på isen før batteriet går tomt? Hvordan oppfører den relativt tunge elbilen EV6 seg på isen med piggfrie vinterdekk? Går dette bra? Dette er noe av det vi ønsker svar på, uttaler han.
Flere svar
Etter noen timer på isen med sol og varmegrader, kombinert med en håndfull biler som polerte isen, ble det til slutt så glatt at både støtfangeren og selvtilliten fikk seg en liten knekk. Ikke helt bra der altså, men det var ikke det eneste svaret Lagaard fikk. Noen timers aktiv og heftig kjøring på isbane bekrefter nemlig at rekkevidden ikke spises så fort opp man skulle frykte.
Strømforbruket ved banekjøring på tørr asfalt med mye akselerasjon, høye hastigheter og kraftige nedbremsinger bruker på sin side fryktelig mye strøm. Selv om hjulene på isbane går fort rundt er hastigheten på bilen moderat, og det brukes ikke mye energi på å få hjulene til å spinne på glatt is.
Noen nøyaktig måling av forbruket fikk vi ikke, men skal du bruke opp hele batteriet må sette av mye tid. Mye mer enn forventet og ikke minst fryktet.
Dekkvalg har selvfølgelig også betydning og med Nokian Hakkapeliitta R3 i 235/55-dimensjon på 19-tommers felger, var testbilene godt skodd. Kia EV6 har i tillegg et tretrinns ESP-system som lar deg eksperimentere og teste bilen godt, før du forhåpentligvis har systemet helt eller delvis på når du beveger deg ut i trafikken. Høy vekt og lavt tyngdepunkt er en del av elbilens identitet, men på isen har det mindre å si enn på tørr asfalt.
Fysiske lover
Med alle støttehjulene ute oppfører bilen seg forutsigbart og trygt på isen, selv om for stor hastighet alltid kan by på problemer. Da kan du kjenne hvordan bilen oppfører seg når den forsøker å redde deg, noe du kan få glede av ute i trafikken dersom du skulle miste kontrollen.
Med antispinn skrudd av tillater bilen litt mer hjulspinn og skrensing før den gjør sitt ytterste for å få deg på rett kjøl igjen. Slik kan du i større grad kjenne på bilens oppførsel i kombinasjon med de fysiske lovene som gjelder minst like mye ute på offentlig vei.
Skrur du stabilitetssystemet helt av er det ingen ting som griper inn og du kan sette bilen på så store prøver du bare tør. Da er det et par ting som overrasker, eller bekrefter det du trodde.
Meget effektiv
Responsen i elmotoren er rask, spesielt hvis du har satt bilen i Sport. Dermed blir akselerasjonen rask, i alle fall med tanke på den lave friksjonen i isen. Da bekrefter Kia igjen at firehjulstrekksystemet i en elbil er meget effektivt. Fordelingen av kreftene mellom akslingene og hjulparene er meget effektiv og optimaliserer kjøringen mer enn i fossile biler med mekaniske firehjulstrekksystemer og en drøss med bevegelige og tunge deler.
Dette merker du ikke minst hvis du kjører med hjulspinn og skrens, da det er lekende lett å kjøre kontra- på kontrasving, mens bakhjulene forsøker å få deg til å snurre og forhjulene gjør alt de kan for å få deg tilbake på rett eller omvendt kjøl. Armene og hendene får samtidig mye å gjøre med rattet, hvor utfordringen blir å vite hvor hjulene til en hver tid står.
En konsekvens av det effektive firehjulstrekksystemet er imidlertid at dersom du tillater at hastigheten øker for mye, blir du før eller siden passasjer på det som fremstår som fire akebrett i akebakken. ABS-bremsene gjør selvfølgelig alt de kan for å redde deg, men de fysiske lover er absolutte, også i en Kia EV6.
Sakte film
Til sammenligning testet vi også bilen med bakhjulstrekk og den største forskjellen er at akselerasjonen er mye dårligere og du må holde lavere hastighet dersom du skal klare å styre bilen dit du vil. Den er likevel overraskende lett å kontrollere, men har du mye dårlig tid og da spesielt om vinteren, er firehjulstrekk klart å foretrekke.
Med 325 hestekrefter har du dessuten mer enn nok krefter i en Kia EV6 til å danse på isen. Du har også mer enn nok krefter til å holde følge med de fleste på tørr asfalt også, i alle fall i de 484 kilometerne bilen har som rekkevidde.
Vi kjørte nå en bil i utstyrsgrad GT-Line med mye utstyr og en pris på 549.900 kroner. Med bakhjulsdrift og lite batteri begynner prisen på 419.900 kroner, for 170 hestekrefter og 394 kilometers rekkevidde. Vi har testet og beskrevet bilen utfyllende tidligere, og kan bekrefte at bilen fremstår som et godt kjøp.
Vi testet til sammenligning også en Kia Sorento PHEV på den samme banen, og argumentet for fossilbil ble ytterligere svekket. Nå er riktignok Sorento en stor syvseters SUV, med en drivlinje som skifter mellom elektrisk- og kombinasjonsdrift, men den er også lettere enn EV6. Teknologien og firehjulstrekksystemet føles likevel tregt og gammeldags på isen, så fremtiden er kanskje ikke så dyster likevel.
God sommer
All den kompetansen og erfaringen du tar med deg fra isbanen kan du ha glede av på sommerføre også. Å kjøre en Kia EV6 med hjulspinn og firehjulssladd på sommerføre er farlig, vanskelig og på grensen til umulig, men oppførselen dersom du skulle miste kontrollen er tilnærmet lik. Fordelen med å teste det på is er at du kan gjøre det i betydelig lavere hastighet og ikke minst risiko. Slik at sommeren også blir bedre.