Etterlengtet avklaring: Du kan kjøre V8 også etter 2025

Les hele artikkelen

HER KAN DU FØLGE HELE KONFERANSEN LIVE FRA KL. 12!

Under digitalkonferansen Fremtidens bilbransje, som går av stabelen 9. og 10. september, snakker stortingsrepresentantene Espen Barth Eide (Ap) og Helge Orten (H) om deres respektive partiers planer for samferdselspolitikken. Der kommer begge partene med uttalelser som kan virke betryggende for de som liker å kjøre, kjøpe og importere raske bensinbiler og gamle veteraner. 

– Ingen av oss mener at man skal kaste ting som virker. Vi er tilhengere av sirkulærøkonomi, og det inkluderer at vi må bruke opp det du har kjøpt, sier Barth Eide under sitt innlegg.

– Poenget er å legge til rette for at du neste gang du går i butikken har lyst til – ikke fordi noen tvinger deg – å være med på revolusjonen. Du vil kjøpe det 21. århundrets teknologi, ikke det 20. århundrets teknologi. Og dette skal være mulig for deg både prismessig og at infrastrukturen gjør det aktuelt, fortsetter Barth Eide. 

Vi skal ikke piske og plage folk, eller skape en slags opplevelse av at du er en taper som ikke følger med fordi du fortsetter med den bilen du allerede har.

Espen Barth Eide

Arbeiderpartiet-politikeren og stortingsrepresentanten nevner dette i sammenheng med det uttalte 2025-målet, som sier at det «nesten utelukkende» skal selges utslippsfrie, nye biler innen 2025. 

Ingen forbud

– Vi i Arbeiderpartiet mener ikke at vi skal forby deg å kjøpe en annen bil, men vi skal rett og slett vri på alle paramtere slik at det rasjonelle valget, for en privatperson, en som skal lease eller en som bruker bil i yrkessammenheng, er uansett at du tar det spranget i ny bil, sier Barth Eide under sitt innlegg. 

Høyres Helge Orten poengterer også i sitt innlegg at de heller ikke ønsker noe forbud. 

NY OG GAMMEL V8-ER: Har du lyst til å importere en gammel, bråkete og bensinslukende Ford Mustang fra 60-tallet, som den til høyre, synes både Arbeiderpartiets Barth Eide og Høyres Orten at det skal være lov, selv i 2026. 

Foto: Nicolai Giil

Samtidig vil utslippsstandarden Euro 7 gjøre det vanskeligere å få tak i en ny fossilbil, ifølge Barth Eide:

– Den nye utslippsstandarden Euro 7 fra 2025 blir så streng at det for alle praktiske formål ikke blir mulig å lage en fossilbil som holder seg innenfor utslippskravene.

AP-politikeren forteller senere under foredraget at målet om mest mulig nullutslippsbiler skal nås med gulrot, ikke forbud.

– Vi skal ikke piske og plage folk, eller skape en slags opplevelse av at du er en taper som ikke følger med fordi du fortsetter med den bilen du allerede har. Poenget er å bytte ut flåten over tid, mener Barth Eide. 

Import vil fortsatt være lov

Til tross for at det vil bli redusert tilgang nye fossilbiler, sier både Barth Eide og Orten at deres partier ikke vil forby import av brukt. Fremtidens bilbransjes konferansier, Andreas Scheel, spør nærmere: 

– I dag er import av bruktbiler og spesielt veteranbiler ganske gunstig. Hvordan skal man eventuelt hindre at folk begynner og kjøpe 1960-modell av amerikanske V8-ere, og tar inn disse avgiftsfritt og begynner å kjøre disse i Norge i stedet for elbil fra 2025?

BETRYGGER ENTUSIASTENE: – Hvis folk ønsker å importere en veteranbil og ha det som hobby er det helt greit, sier stortingsrepresentant Helge Orten (H).

Foto: Finansavisen

– Vi har ikke noen spesiell plan for å hindre dem i å gjøre det. Spesielt hvis vi snakker veteranbil, som er hobby for folk. Jeg tror ikke det utslippsvolumet er så stort at vi trenger å problematisere det veldig mye. Vi har heller ikke tenkt å forby å kjøpe bruktbil i Norge. Du kan fortsatt selge din brukte bensinbil i 2026. Da kan du også naturligvis få lov til å importere en. Det er de nye bilene som kommer inn i flåten som vi er mest opptatt av, sier Barth Eide. 

– Hvorfor ta opp kampen med de spesielt interesserte når det veldig store volumet går riktig vei, fortsetter AP-politikeren og sikter til den økende andelen elbiler.

Høyre sier de også fokuserer på nybilsalget. Og Orten sier han tviler på at det blir en stor problemstilling med bruktimport av gamle biler med fossile drivlinjer. 

– Hvis folk ønsker å importere en veteranbil, må de få lov til det og ha det som hobby, sier Orten. 

– Bruktmarkedet vil være der, og det må få lov til å leve i beste velgående. Disse bilene er allerede produsert. Forbudslinjen er en dårlig vei å gå for å få folk med seg, melder Høyre-politikeren over videokonferanse.