MC-sikkerhet var et av temaene under Arendalsuka. Her er deltakerne pÄ plass hos SSV Arendal for Ä diskutere temaet.
» data-medium-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/08/Mote-SVV-Arendal-300×225.jpg» data-large-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/08/Mote-SVV-Arendal-1024×768.jpg» />
Pressemelding fra NMCF:
NMCF deltok i et mĂžte om MC-sikkerhet med blant andre VegdirektĂžren, UP-sjefen og samferdselsministeren i Arendal torsdag.
-Det er et samlet MC-Norge som arbeider mot nullvisjonen for tohjulinger.NMCF mener det er klokt Ä lytte til fagpersonene innenfor motorsykkelfaget, enten det gjelder kjÞreopplÊring, videreutdanning eller sikkerhetsutstyr. Forhandlernes rolle er sentral nÄr det gjelder sikkerhetsutstyr og formidlingen av gode holdninger, noe som er godt forankret i NMCFs autorisasjon. VÄre forhandlere mÞter en stor del av mÄlgruppen, og denne direkte kommunikasjonen er viktig i sikkerhetsarbeidet, sier Olaf Olstad i NMCF.
Det var VegdirektÞr Ingrid Dahl Hovland som hadde invitert aktuelle samarbeidspartnere til et mÞte om status pÄ MC-sikkerhet og ulykkesutviklingen 2022. I tillegg til Statens vegvesen, UP og regjeringen, stilte hele den norske MC-bransjen. Trygg Trafikk, kjÞreskolene, forskningsmiljÞet, NMCU og importÞrene
pÄ mÞtet som ble avholdt i forbindelse med Arendalsuka.
-NMCF mener det er positivt og helt nÞdvendig at et samle MC-Norge stiller seg bak arbeidet med MC-sikkerhet pÄ norske veier. I tillegg klapper vi for at
arbeidet skal baseres pÄ kunnskap, og ikke tilfeldige og hastige tiltak som ingen er sikker pÄ effekten av.
Dette mener vi er en forutsetning dersom vi skal nÄ mÄlgruppene og fÄ ned antall ulykker, sier Olaf Olstad. Han stilte pÄ mÞte sammen med NMCFs rÄdgiver Morten Broks.
Nullvisjonen og konkrete tiltak for Ä fÄ ned antall ulykker ble drÞftet pÄ mÞtet. Statens vegvesen har trappet opp arbeidet med innsamling av informasjon ved MC-ulykkene. Fortsatt er det en del hull i dette arbeidet som man hÄper Ä kunne tette. Blant annet vet man lite om fÞrerkompetansen til de som forulykker. Her er det et mÄl Ä fÄ inn mer kunnskap.
FĂžrerkompetanse var et sentralt tema. FĂžrerutviklingskurs er et av flere tiltak som arbeidsgruppen for Nasjonal tiltaksplan â MC-tiltak skal jobbe med fremover.
-Det er tradisjon for en stor dose fornuft blant norske motorsyklister, og det er ikke uten grunn at Norge fortsatt er et av verdens aller tryggeste land Ä kjÞre i. Ferske motorsyklister mÞter bÄde erfarne selgere og rutinerte MC-fÞrere i butikkene. Dialogen mellom disse er en viktig tradisjonsbÊrer for de gode holdningene, sier Olstad.
FÞrerutvikling og kompetanse-pÄbygging ble lÞftet frem under mÞtet i Arendal.
-FÞrerutvikling er mer enn kjÞring pÄ bane. Det er vel sÄ viktig at vi har en god kommunikasjon rundt sikkerhetsarbeidet med vÄre kunder hos forhandlerne gjennom konstruktive samtaler og et lett forstÄelig materiell rundt tema MC-sikkerhet. Dette er et omrÄde NMCF vil ha Þkt fokus pÄ fremover, sier styreleder i NMCF, Terje Bredal.