Er den ekstra millionen verdt å bruke?

Les hele artikkelen

ROMA, ITALIA:  Bortenfor vanlige lommebøker og trivialiteter som rekkevidde og ladehastighet, finnes det noen biler som kan flytte deg og familien raskere til hytta enn det tar å pakke bagasjerommet.

Bentley Bentayga S har 550 hestekrefter og sprinter fra 0 til 100 på 4,5 sekunder. Om du lar være å slippe gassen, stopper ikke nåla før du når 290 km/t.

Dermed er den raskest av de tre Bentayga-typene det er mulig å kjøpe i Europa. Den enda drøyere Bentayga Speed har en W12-motor med 626 hester under panseret, men er utelatt på grunn av utslippskrav.

V8-motoren på 4 liter avgir en lavmælt brumming som på et vis kan forsvare et par hundre tusen ekstra på toppen av den allerede avsindige innstegsprisen for en Bentayga

Til sammenligning har den «vanlige» Bentayga Hybrid 449 hestekrefter og bruker nøyaktig ett sekund lenger til 100. Ikke rare forskjellen på papiret, og hvis dette var Luksusfellen ville denne reportasjen allerede vært slutt. For hva kan vel være mer korka enn å bruke en million ekstra på å spare ett sekund fra stillestående til norsk motorveifart?

Bentley Bentayga S

 

Motor: 4,0 l. V8 twinturbo bensin

Drivlinje: Firehjulsdrift

HK/kW/Nm 550/404/770

0-100 km/t: 4,5 sek.

Toppfart: 290 km/t

Egenvekt uten fører: 2.415 kg

L/B/H: 514/222/172 cm

Forbruk: 1,14 l/mil

CO2-utslipp: 260 g/km

Bagasjerom: 484 (1.770) liter

Tilhenger: 3.500 kg

  • Priser

Denne modellen: 3.425.000 kr

Med utstyr: Ca. 4.200.000 kr

*)Bentayga Hybrid starter på 2.590.000 kr

  • Pluss

Pomp og prakt

V8

Interiør

  • Minus

Prisen er sprø

Klumpete design

For mye Audi?

  • Design

Det er ihvertfall mye av det. Juryen er delt mellom å synes Bentayga er klumpete og rar eller staselig.

  • Førermiljø

Skinnkvaliteten er upåklagelig. Betjeningen er som i en Audi, og det er jo ikke det verste man kan utsettes for.

  • Kjøreegenskaper

Stor, tung og komfortabel, men tweaket nok til å bli en slags sportsbil. Langt mer direkte enn Hybrid-versjonen.

  • Ytelser

Dundrer avgårde som et tog.

  • Plass

Tykke seter og masse polstring betyr lite plass i forhold til ytre mål. Bagasjerommet er lite.

  • Mye for pengene

Nei.

  • Score 8/10

Et dustete valg målt etter rasjonelle kriterier. Det er samtidig en del av sjarmen.

Vi skal la det spørsmålet henge i luften litt, men kan umiddelbart berolige nervøse lesere med at S-modellen har flere forbedringer enn de tørre tallene tilsier.

Litt om fysikk

Det viktigste argumentet for å passere Hybrid-modellen i bilsalongen er at en hybrid aldri, og vi gjentar: aldri, er bedre å kjøre enn en bil med konvensjonell drivlinje. Den kan være nesten like god, eller i de fleste tilfeller mye kjipere, men den er aldri bedre. Dette høres brutalt ut, men det er sannheten – ikke lytt til løgnaktige markedsførere.

KUNDE NUMMER 1: Dronning Elizabeth II (96), her bak rattet i sin Range Rover for tre år siden.

Foto: NTB

Det nest viktigste argumentet er at du heller vil ha åtte sylindre enn seks. Dette er en naturlov på linje med tyngdekraften.

For anledningen er vi i Roma, nærmere bestemt ved den idylliske Bracciano-sjøen rett nord for byen. Innsjøen skal ha blitt skapt av vulkansk aktivitet for mellom 600.000 og 40.000 år siden, men veikvaliteten tyder på at vulkanutbruddet pågikk frem til i fjor. Det er sprekker og humper av lunare dimensjoner, slik det jo ofte er i Italia, og dermed en ypperlig anledning til å teste en bil som denne.

V8-motoren på 4 liter avgir en lavmælt brumming som på et vis kan forsvare et par hundre tusen ekstra på toppen av den allerede avsindige innstegsprisen for en Bentayga.

Ifølge produsenten skal luftfjæringen i S-modellen gi 15 prosent bedre demping, uten at vi kan gå god for den påstanden. Over den kraterlignende kjørebanen med påkjørte og falmede skilt på flankene stepper bilen ihvertfall lett og ledig, på tross av 22-tommers felger og en egenvekt på nordsiden av 2,4 tonn.

Passende nok ble den aller første Bentaygaen levert til Dronning Elizabeth II tilbake i 2016

SKREDDERSØM: Skinnarbeid og detaljarbeid er mye av poenget med en Bentley. Rattet kjenner man igjen fra Audi.

Foto: Tom Salt

Kjør som en dronning

Fort går det også, selv om bilen er diger og man sitter høyt. Hybrid-versjonen har fått kritikk for vag styrefølelse, men i S-modellen er styringen strammet opp. I tillegg har bilen Dynamic Ride, et 48-voltssystem som griper inn med opptil 1.300 Nm på 0,3 sekunder for å nøytralisere krengning i svinger. På toppen kommer Torque Vectoring, som bremser det indre bakhjulet inn i svinger for å bedre styreresponsen.

I sum fungerer denne pakken med oppgraderinger veldig godt, selv om det naturligvis aldri blir noen Porsche Cayman-følelse bak rattet i en så stor og tung bil som denne. Bentayga S brøler subtilt avsted med den tradisjonelle Bentley-følelsen av å eie både veien og distriktet rundt.

Det er en god følelse, selv om den kanskje ikke er så politisk korrekt. Passende nok ble den aller første Bentaygaen levert til Dronning Elizabeth II tilbake i 2016. Dronningen trengte en passende bil til en av sine eiendommer i Skottland.

Vi kjenner ikke Dronningens musikksmak, men i testbilen er det mulig å nyte både Rule Britannia og hvilken som helst annen pompøs musikk så du føler du faktisk deltar i sjøslaget.

TYSK-BRITISK ALLIANSE: Fra siden er det ikke vanskelig å se slektskapet med Audi Q7. Bilene deler plattform og en god del komponenter.

Foto: Tom Salt

Anlegget fra Naim Audio har 20 høyttalere og en effekt på 1.720 watt. What Hi-Fi omtalte det som «sensasjonelt» da de testet det i en Continental GT. Og vi er ikke i tvil: Dette er det beste vi noensinne har opplevd i en bil.

Keiserens nye Audi?

Finnes det noen typiske biler å sammenligne dette med? Svaret er enkelt. Fremtoningen og skinnarbeidet kan minne om Rolls-Royce Cullinan, som plasserer seg enda høyere i næringskjeden med sin vanvittige pris på rundt 6 millioner kroner.

Men den sterkeste parallellen går til Audi Q7, eller rettere sagt SQ7. Den deler både plattform og motor med Bentayga S (i likhet med Porsche Cayenne Turbo), samt en rekke elektroniske komponenter. Infotainmentsystemet er likt (og dermed velfungerende), bare med andre fonter og endret grafikk. Rattet er det samme.

Det som først og fremst skiller disse bilene fra hverandre er fremtoningen, samt skinnarbeidet og de mange detaljene i interiøret. Bentley-bilene monteres for hånd i England mens Audi-bilene blir masseprodusert i en slovakisk fabrikk – uten at det nødvendigvis gir et dårligere resultat.

NEI TIL PLAST: De klassiske uttrekksbryterne har en schwung av gammel storhet og er en fryd å betjene.

Foto: Tom Salt

I det hele tatt er likhetene såpass mange at det finnes plenty av grunner til å hente frem H.C. Andersen og spørre om Bentayga muligens er Keiserens nye klær. SQ7 er riktignok ikke på den norske Audi-importørens meny for øyeblikket, men ville kostet rundt en million mindre (Cayenne Turbo starter på 2,4 millioner kroner).

Til gjengjeld ville de fleste trodd at du bare har kjøpt en eller annen Audi.