Endelig har BMW laget en skikkelig elbil

Les hele artikkelen

BMW eksperimenterte først med noen hundre ombygde elektriske Mini-er, så lanserte de Bærums-hamsteren i3, som også til en viss grad var en utviklingsbil. Plugg-inn-hybrider, den ombygde iX3 og Mini Electric videreførte teknologien, men den nye SUV-en iX er den første skikkelige elbilen fra BMW. Det merkes.

FØRSTE ELBIL: SUV-en iX er BMW første skikkelige elbil etter at de har eksperimentert og utviklet teknologien i 13 år.

Foto: BMW

At rotoren i elmotorene har en elektromagnet i stedet for tradisjonelle magneter er et miljøargument ved at de ikke benytter sjeldne og skadelige materialer. Viktigere for deg bak rattet er at responsen er kjappere både ved akselerasjon og retardasjon, samt at den frikobler raskere, noe som også bidrar til at BMW er flinke til å utnytte energien.

Med et batteri på 111,5 kWh (brutto) oppnår de hele 630 kilometer i sin iX xDrive50, ifølge den offisielle WLTP-målingen. Ved å kjøre fra Berchtesgaden til fabrikken i Dingolfing med 600 negative høydemetre oppnådde vi selvfølgelig gode forbrukstall, men BMW har allerede bevist hva de kan med sin iX3, så vi tror ingen blir skuffet når de tester rekkevidden vitenskapelig eller i praksis.

PROPORSJONER: De inntil 22 tommers store felgene passer godt inn i de firkantete hjulbuene under et langt panser.

Foto: BMW

Den kommende xDrive40 vil få 425 kilometers rekkevidde fra et batteri på 76,7 kWh og litt mer beskjedne ytelser. Prisen blir samtidig lavere, mens mange av de andre egenskapene er like og mye av utstyret likt.

Høy fart

Autobahn-kjøring fra Dingolfing til Munchen Flughafen med lite trafikk ga tilsvarende dårlige forbrukstall. Med den adaptive fartsholderen på 200 kilometer i timen fikk vi i stedet bekreftet hva de skumfylte dekkene, lave luftmotstanden og gode lydisolasjonen betyr for støynivået.

Følelsen av god akustikk inne i kupeen blir forsterket ved at de fleste paneler er dekket med et slags semsket kunststoff laget av resirkulerte plastflasker og ull.  Det er selvfølgelig mulig å få et mer tradisjonelt interiør også, med skinn, alcantara og andre materialer, men som en moderne bil kler iX det nye uttrykket godt.

NY BIL: Et heksagonformet ratt, endringer i detaljer, nye materialer og en stor buet skjerm gjør at iX skiller seg godt ut fra eksisterende BMW-modeller.

Foto: BMW

Litt plast av den gode sorten, polstrede flater og et lekkert lite trepanel mellom setene i et behagelig stoff gjør bilen annerledes enn alt annet BMW har laget før, men på en positiv måte. Setene er av den komfortable sorten, men både justeringsmulighetene og støtten er god. Massasje, kjøling og det meste du kan tenke deg er tilgjengelig på ekstrautstyrslisten, så du vil neppe lide noen nød ombord.

Sært ratt

Det eneste skinnet i testbilen er sydd rundt det litt rare heksagonformede rattet, som i tillegg har fått færre og bedre funksjonsvelgere for fartsholderen og audioanlegget. Færre knapper og brytere er gjennomgående for hele førermiljøet, men det betyr ikke at omfanget av utstyr og antall funksjoner er redusert, snarere tvert i mot.

 
NYTT: Nye luftdyser, trykknapper for dørene og høyttalere er godt integrert i de nye materialene ombord.
Foto: BMW
INTEGRERT: Dørhåndtakene er lekkert integrert i dørene.
Foto: BMW
AVANSERT: Instrumentpanelet har fått en rekke alternative visningsformer og funksjoner.
Foto: BMW
LED-LYS: De smale baklyktene ser elegante ut.
Foto: BMW

Selv om interiøret og førermiljøet har gjennomgått en total forvandling vil BMW-sjåfører kjenne seg igjen. Luftdyser er gjort smalere, døråpnere elektriske med soft close og en stor og buet skjerm erstatter instrumentpanel og berøringsskjerm.

Du kan fortsatt berøre den med fingeren, men den har bedre grafikk, flere hovedvalg og et utall apper og nye løsninger for alt fra navigasjon og bilinformasjon, til kjøreoppsett og tredjeparts integrasjon med Apple Car Play, Spotify og lignende. En rullebryter for volumjustering mellom setene er ikke et fremskritt, men trykkfelter for kjøreoppsett og luftfjæring fungerer bra.

Stemmetull

Stemmestyringen skal være lærevillig, noe den trenger da bilen satt ned temperaturen da vi ba den sette den opp. Heldigvis har BMW beholdt det store kommandohjulet mellom setene som betjener iDrive systemet, selv om metall er blitt til krystall.

OPPGRADERT: Utformingen og materialene i midtkonsollen er endret, men iDrive er fortsatt funksjonelt.

Foto: BMW

De to hovedbryterne for setejustering er også laget i krystall, men nå har BMW rappet utformingen fra Mercedes-Benz og plassert dem i dørene. All annen setejustering, detaljer i klimaanlegget og øvrig betjening skjer i oversiktlige menyer i skjermen. Et head-up-display med mange og valgfrie visningsalternativer forenkler kjøringen ytterligere.

Sikkerhets- og kjøresystemene er nye, flere og bedre, med selvkjøringsfunksjoner og mulighet for betjening fra telefonen, inkludert utvendig og innvendig kameraer. Så ser du om du glemte paraplyen i bilen eller om skuelystne blir litt for nærgående.

Stor og tung

Dersom du vurderer å kjøpe en iX på grunn av kjøreegenskapene, må du ta på deg SUV-brillene, for med 20 centimeters bakkeklaring, en vekt på 2,5 tonn og høy sittestilling er det ikke trange hårnålsvinger i høy hastighet som er bilens fortrinn. Når det er sagt har BMW benyttet avanserte differensialer som fordeler kreftene så raskt og effektiv mellom hjulene at du får all den hjelpen du kan trenge for å takle aktiv kjøring.

ENKEL: Store flater og smale lykter gir et særegent utseende bakfra.

Foto: BMW

Differensialene vil komme godt med på glatt underlag også, og selv om det var lite snø i Alpene i september, bør ikke fremkommeligheten vinterstid skape engstelse. Luftfjæringen kan dessuten heve bilen ytterligere, så hvis du ikke gidder å måke går det trolig bra likevel. Luftfjæringen er dessuten adaptiv og justerbar, så den bidrar også til reduksjon av ujevnheter og økt stabilitet i alle situasjoner.

Bremser er også viktig på en 2,5 tonn elektrisk bil hvor regenerering står for mye av retardasjonen. Dette er integrert i navigasjonen og de mange kameraene, radarene og sensorene rundt bilen, slik at bilen hjelper deg å samle opp mest mulig energi, selv om du ikke har aktivert økt regenerering eller enpedalskjøring. Overgangen mellom regenerering og aktivering av bremseklossene skjer samtidig sømløst og umerkelig, så dette har BMW løst bra med de forutsetningene en stor og tung bil gir.

 
AERODYNAMIKK: Sidespeilene må nødvendigvis stikke ut, men vindstøyen er minimal.
Foto: BMW
SELVKJØRING: Fartsholderen er ikke bare adaptiv, men kan også gjøres aktiv.
Foto: BMW
MINIMALISME: Betjeningen er gjort enklere, med færre knapper, men likevel flere funksjoner.
Foto: BMW
LÅNT: Setejusteringen i krystall er lekker, men er ikke ukjent for Mercedes-eiere.
Foto: BMW

Mange valg

Variabel og justerbar motstand i rattet, aktiv firehjulsstyring og valgfri gassrespons bidrar også til å motvirke vekt og størrelse, så Model X, Hongqi og Nio skal få noe å bryne seg på når iX dukker opp utover høsten. Noe annet du kan velge er såkalt «Iconic Sound» som er en elektrisk lyd som umiddelbart ville fått deg til å ringe en elektriker hvis du hørte lyden i huset ditt. Denne følger kraftforbruket og hastigheten på en logisk måte, men stillhet er å foretrekke.

Du kan samtidig øke støynivået ved å fylle opp bilen med fem passasjerer, enten det er skravlete venner som har mye å ta igjen etter 18 måneders isolasjon eller unger som synger, skriker og spør. Du får plass til 500 liter bagasje eller 635 kilos nyttelast, samt en tilhenger på inntil 2.500 kilo.

INSPIRASJON: Linjene og proporsjonene på den nye BMW iX er helt forskjellig fra dagens X5, hvor D-stolpen er inspirert av i3.

Foto: BMW

Dette betyr at landets mange X5 eiere endelig får et elektrisk alternativ med propellogo i fronten, sammen med den gigantiske nyregrillen. Ellers er linjene lange, lyktene smale og avslutningen mot bakluken tydelig inspirert av i3. 

BMW iX xDrive50

 

Motor To elmotorer, firehjulstrekk

HK/kW/Nm 523/385/765

0-100 km/t 4,6 sek.

Toppfart 200 km/t

Vekt 2.510 kg

L/B/H 495/197/170 cm

Batteri (netto) 105,2 kWh

Rekkevidde WLTP 630 km

Forbruk pr. 100 km 19,8 kw

Ladeeffekt 200 kw

Tilhengervekt 2.500 kg

Bagasjerom 500/1.750 liter

  • Pris

Fra 671.720 kr

Pris denne 811.720 kr

Denne med utstyr 1.000.000 kr*

*Anslag

  • Pluss

Rekkevidde

Teknologi

Interiør

  • Minus

Motorlyd

Mercedes-knapper

Vekt

  • Design

Er en moderne SUV med elegante detaljer, men ingen «headturner».

  • Førermiljø

Moderne og lekkert med mye avansert utstyr og brukervennlige funksjoner.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og lettkjørt, men stor og tung SUV som reddes av teknologien.

  • Ytelser

Dette går mer enn fort nok i alle situasjoner.

  • Plass

Kun fem seter, men det er romslig både foran, bak og i bagasjerommet.

  • Mye for pengene

Innstegsmodellen er rimelig, men betaler du for alt, får du også mye.

  • Konklusjon 9

BMW har for alvor tatt steget inn i elbilverdenen med en solid pakke.