Dette er en den tredje modellen i «Icona»-serien til Ferrari, kalt Daytona SP3. Navnet kan vekke minner om 365GTB/4 og GTS/4 Spyder, som populært ble kalt Daytona. Men modellen som fikk mye oppmerksomhet i TV-serien «Miami Vice» da Don Johnson kjørte rundt i en velbygd replika på 80-tallet, fikk aldri navnet Daytona fra fabrikken.
Sprengt i lufta
Det finnes mange myter og fortellinger om Enzo Ferrari, og en av dem skal visstnok være at han irriterte seg voldsomt over den falske Ferrarien, bygd pÃ¥ en Corvette C3 av Tom McBurnie. Ifølge sagnet inngikk han en avtale om Ã¥ levere to hvite Ferrari Testarossa til produksjonsselskapet, mot at de skrev inn en scene i serien der replikaen ble ødelagt.Â
Kopien ble sprengt i luften på spektakulært vis og «Sonny Crocket» kunne innta Miami Beach i ekte vare.
Regnes som kunst
Og det er nettopp mytene, historiene, filmstjerner, episke seiere og dramatikk som gjør Ferrari til noe mer enn en italiensk superbilprodusent. Enzo la aldri skjul at pÃ¥ at hjertet hans var Ã¥ finne pÃ¥ racerbanen, og at gatebilene var en ren inntektskilde for Ã¥ finansiere racing-teamet.Â
De mest ikoniske modellene har etter hvert nÃ¥dd skyhøye prisnivÃ¥er, og det ensrettede fokuset til grunnleggeren betyr nok mye for samlere og entusiaster.Â
250 GTO ble kun bygget i en liten serie ment for landeveien, slik at racing-utgaven ble godkjent for deltakelse i løp. I dag har prisene nådd så høyt at enkelte auksjonshus plasserer den i kategorien for kunst, i stedet for kjøretøy.
Destillert essens
Ferrari Daytona SP3 er som nevnt den tredje «Icona»-modellen, og i motsetning til SP1 og SP2 ser det ut til de heldige kundene får med både frontrute, to seter og tak til feste oppå om det skulle komme en skur. Ferrari skriver i pressemeldingen som følger med at de ønsker å destillere essensen av det som har gjort bilene fra 50- og 60-tallet så magiske, for om mulig å skape nye fremtidige klassikere.
Dette er en den første Ferrari-en som offisielt bærer «Daytona» navnet, og refererer selvsagt til racerbanen i USA med sammen navn. I 1967 passerte en P3, P4 og 412 P mÃ¥llinjen i 24-timers løpet pÃ¥ Daytona Raceway samtidig. Det var en hilsen med «takk for sist» til Ford, som hadde ydmyket Ferrari pÃ¥ Le Mans et halvt Ã¥r tidligere med GT40.Â
Nevnte GT40 er 1.029 millimeter høy, eller 40,5 amerikanske tommer. Ferrari Daytona SP3 er 1.142 millimeter, altsÃ¥ drøyt elleve centimeter høyere. Sammen med den buede frontruten og setene som kun bestÃ¥r av puter festet til chassis fremstÃ¥r den virkelig som en moderne tolkning av fortidens bane-monstre. Siden folk er skapt i forskjellige størrelser og fasonger kan heldigvis pedalene og rattet justeres, da setet altsÃ¥ sitter fast.Â
Plutonium
Utgangspunktet er en allerede sjelden modell, LaFerrari Aperta, som kun blir produsert i 210 eksemplarer. Daytona SP3 vil totalt bli produsert i 599 utgaver, men dette er langt fra noen spesialutgave av en eksisterende modell. Chassis er som forventet bygget i karbonfiber, av en kvalitet som bringer tankene hen til «Terminator»-filmene.Â
T800 benyttes i mesteparten av strukturen, og T1000 beskytter området rundt cockpiten. Materialene har samme styrkegrad som blir benyttet i atomkraftverk, for å bygge sentrifuger som utvinner plutonium. Motoren har de hentet fra 812 Competezione, en 6,5-liters V12 på 840 HK og 697 Nm. Hybridsystemet fra LaFerrari har de latt bli igjen på lageret, og totalvekten lander på bare 1.485 kg.
Øyelokk
Ved Ã¥ velge korrekt innstilling pÃ¥ Manettinoen og bla gjennom de syv girene til riktig tidspunkt skal det være mulig Ã¥ passere 100 km/t pÃ¥ bare 2,85 sekunder. 200 km/t passeres etter 7,4 sekunder, og toppfarten er angitt til 340 km/t.Â
Dørene Ã¥pnes oppover og fremover, som pÃ¥ LaFerrari, noe som understreker hvor spesiell Daytona SP3 er, da alle vanlige modeller har dører som Ã¥pner seg ut til siden. Fronten ser herlig aggressiv ut, med øyelokk som kan trekkes bakover for Ã¥ illudere vippe-lykter. Hekken prydes av tverrgÃ¥ende ribber som minner om Testarossa-en til Don Johnson, og motor-dekselet i kontrastfarge er som en moderne skulptur.Â
Gratis
Designen er ikke bare vellykket fordi det klarer Ã¥ skape ekko fra 60-tallets racingperler tolket i moderne former. Det følger Enzo Ferraris prinsipp om Ã¥ la utformingen dikteres av bilens funksjon. Alle Ã¥pninger, luftinntak og utslipp, kanaler pÃ¥ undersiden og langs kantene er der fordi de fÃ¥r bilen til Ã¥ gÃ¥ raskere og holde seg pÃ¥ banen i kurvene. Og som et resultat ser den ut som et absolutt rÃ¥skinn.Â
Ferrari Daytona SP3
Motor: 6,5L V12
Effekt: 840 hk/697 Nm
0-100 km/t: 2,85 sek
0-200 km/t: 7,4 sek
Toppfart: 340 km/t
Prisen ryktes Ã¥ ligge et sted over 2 millioner euro pluss avgifter, og samtlige 599 eksemplarer er allerede solgt til noen heldig hÃ¥ndplukkede kunder.Â