En bil kun for spesielt utvalgte

Les hele artikkelen

Dette er en den tredje modellen i «Icona»-serien til Ferrari, kalt Daytona SP3. Navnet kan vekke minner om 365GTB/4 og GTS/4 Spyder, som populært ble kalt Daytona. Men modellen som fikk mye oppmerksomhet i TV-serien «Miami Vice» da Don Johnson kjørte rundt i en velbygd replika på 80-tallet, fikk aldri navnet Daytona fra fabrikken.

MINNER OM RØDTOPPEN: Hekken med tverrgående ribber minner om Ferrari Testarossa, som på italiensk betyr rødtopp. 

Foto: Ferrari

Sprengt i lufta

Det finnes mange myter og fortellinger om Enzo Ferrari, og en av dem skal visstnok være at han irriterte seg voldsomt over den falske Ferrarien, bygd på en Corvette C3 av Tom McBurnie. Ifølge sagnet inngikk han en avtale om å levere to hvite Ferrari Testarossa til produksjonsselskapet, mot at de skrev inn en scene i serien der replikaen ble ødelagt. 

Kopien ble sprengt i luften på spektakulært vis og «Sonny Crocket» kunne innta Miami Beach i ekte vare.

FÅR MED LOKK: De heldige kundene som får lov til å kjøpe Daytona SP3 får med et tak det går an å sette oppå, og er sånn sett heldigere enn de som kjøpte SP1 og SP2.

Foto: Ferrari

Regnes som kunst

Og det er nettopp mytene, historiene, filmstjerner, episke seiere og dramatikk som gjør Ferrari til noe mer enn en italiensk superbilprodusent. Enzo la aldri skjul at på at hjertet hans var å finne på racerbanen, og at gatebilene var en ren inntektskilde for å finansiere racing-teamet. 

De mest ikoniske modellene har etter hvert nådd skyhøye prisnivåer, og det ensrettede fokuset til grunnleggeren betyr nok mye for samlere og entusiaster. 

250 GTO ble kun bygget i en liten serie ment for landeveien, slik at racing-utgaven ble godkjent for deltakelse i løp. I dag har prisene nådd så høyt at enkelte auksjonshus plasserer den i kategorien for kunst, i stedet for kjøretøy.

VINDENS GEOMETRI: Designen veksler mellom myke buer og harde geometriske former. Alt er utformet for presse bilen mest mulig ned mot underlaget uten å skape for mye motstand. 

Foto: Ferrari

Destillert essens

Ferrari Daytona SP3 er som nevnt den tredje «Icona»-modellen, og i motsetning til SP1 og SP2 ser det ut til de heldige kundene får med både frontrute, to seter og tak til feste oppå om det skulle komme en skur. Ferrari skriver i pressemeldingen som følger med at de ønsker å destillere essensen av det som har gjort bilene fra 50- og 60-tallet så magiske, for om mulig å skape nye fremtidige klassikere.

VIPPELYKTER: Det er ikke lenger tillatt med vippelykter på biler, men Ferrari Daytona SP3 har øyelokk som kan trekkes bakover for å gi illusjonen av at den har nettopp det. 

Foto: Ferrari

Dette er en den første Ferrari-en som offisielt bærer «Daytona» navnet, og refererer selvsagt til racerbanen i USA med sammen navn. I 1967 passerte en P3, P4 og 412 P mållinjen i 24-timers løpet på Daytona Raceway samtidig. Det var en hilsen med «takk for sist» til Ford, som hadde ydmyket Ferrari på Le Mans et halvt år tidligere med GT40. 

Nevnte GT40 er 1.029 millimeter høy, eller 40,5 amerikanske tommer. Ferrari Daytona SP3 er 1.142 millimeter, altså drøyt elleve centimeter høyere. Sammen med den buede frontruten og setene som kun består av puter festet til chassis fremstår den virkelig som en moderne tolkning av fortidens bane-monstre. Siden folk er skapt i forskjellige størrelser og fasonger kan heldigvis pedalene og rattet justeres, da setet altså sitter fast. 

TAKK FOR SIST: Et halvt år etter at Ford gruset Ferrari på Le Mans med GT40 passerte disse tre Ferrari-ene mållinjen på likt, i 24-timers løpet på Daytona Raceway.

Foto: Ferrari

Plutonium

Utgangspunktet er en allerede sjelden modell, LaFerrari Aperta, som kun blir produsert i 210 eksemplarer. Daytona SP3 vil totalt bli produsert i 599 utgaver, men dette er langt fra noen spesialutgave av en eksisterende modell. Chassis er som forventet bygget i karbonfiber, av en kvalitet som bringer tankene hen til «Terminator»-filmene. 

T800 benyttes i mesteparten av strukturen, og T1000 beskytter området rundt cockpiten. Materialene har samme styrkegrad som blir benyttet i atomkraftverk, for å bygge sentrifuger som utvinner plutonium. Motoren har de hentet fra 812 Competezione, en 6,5-liters V12 på 840 HK og 697 Nm. Hybridsystemet fra LaFerrari har de latt bli igjen på lageret, og totalvekten lander på bare 1.485 kg.

COCKPIT: Den buede frontruten gir inntrykk a å sitte i cockpiten på et jagerfly. 

Foto: Ferrari

Øyelokk

Ved å velge korrekt innstilling på Manettinoen og bla gjennom de syv girene til riktig tidspunkt skal det være mulig å passere 100 km/t på bare 2,85 sekunder. 200 km/t passeres etter 7,4 sekunder, og toppfarten er angitt til 340 km/t. 

Dørene åpnes oppover og fremover, som på LaFerrari, noe som understreker hvor spesiell Daytona SP3 er, da alle vanlige modeller har dører som åpner seg ut til siden. Fronten ser herlig aggressiv ut, med øyelokk som kan trekkes bakover for å illudere vippe-lykter. Hekken prydes av tverrgående ribber som minner om Testarossa-en til Don Johnson, og motor-dekselet i kontrastfarge er som en moderne skulptur. 

SITTER FAST: Setene består av puter som er festet direkte til chassis, og sitter derfor fast. Pedalene og rattet kan heldigvis justeres.

Foto: Ferrari

Gratis

Designen er ikke bare vellykket fordi det klarer å skape ekko fra 60-tallets racingperler tolket i moderne former. Det følger Enzo Ferraris prinsipp om å la utformingen dikteres av bilens funksjon. Alle åpninger, luftinntak og utslipp, kanaler på undersiden og langs kantene er der fordi de får bilen til å gå raskere og holde seg på banen i kurvene. Og som et resultat ser den ut som et absolutt råskinn. 

Ferrari Daytona SP3

 

Motor: 6,5L V12

Effekt: 840 hk/697 Nm

0-100 km/t: 2,85 sek

0-200 km/t: 7,4 sek

Toppfart: 340 km/t

Prisen ryktes Ã¥ ligge et sted over 2 millioner euro pluss avgifter, og samtlige 599 eksemplarer er allerede solgt til noen heldig hÃ¥ndplukkede kunder.Â