Vi har kalt Jim Glickenhaus «The craziest guy in car business», og etter å ha møtt ham på Concorso d’Eleganza Villa d’Este er vi mer sikre enn noen gang.
Fra bane til gate
Til Italia hadde han med seg en av prototypene av gatebilen SCG 004S. Den ble fraktet rett fra utstillingen videre til testing på Ballocco-banen mellom Milano og Torino på mandag, før Jim selv dro til Nürburgring for 24-timersløpet der helgen etter.
Han opererer nemlig også racingteamet Scuderia Cameron Glickenhaus, og i dette racet kjørte man racingutgaven SCG 004C.
– Ideen er å finne de hardeste racene i verden for å konkurrere med våre egne biler der, slik som 24-timersløpene på Nürburgring og Le Mans og Baja 1000. Så lager vi gatelegale versjoner, resonnerte han mens vi studerte gateversjonen av SCG 004.
Det høres for enkelt ut til å være sant når han sier det, men Glickenhaus gjør faktisk hva han sier, med et bemerkelsesverdig utgangspunkt i sitt eget verksted og gode partnere på utvikling og produksjon.
Det store målet
Fra Tyskland gikk turen videre til Frankrike og 24-timersløpet på Le Mans denne helgen. Der stiller han med to Glickenhaus Racing-team i hyperbilklassen i SCG 007.
Hva alt dette koster aner vi ikke, men beløpene må være astronomiske.
Ikke rart han nevnte noe om at «investorene synes det er i meste laget og er litt usikre på om vi selger flere biler på grunn av racingen…det er nå eller aldri på Le Mans».
Vi vet hvem vi heier på denne helgen.