Elvis’ bil kommer til Norge

Les hele artikkelen

Bildene av Elvis Presley i militæruniform i døråpningen på en hvit BMW 507 hadde sirkulert siden slutten av 1950-tallet, men skjebnen til selve bilen hadde forlatt offentligheten etter at han tok den med hjem til USA etter endt tjeneste i 1960. Det skulle gå helt til 2014 før bilen, som hadde blitt lakkert rød, ble funnet og historien brakt frem i lyset.

Ny eier ble BMW selv, som restaurerte bilen tilbake til spesifikasjonene da Elvis fikk den levert. Siste helgen i oktober kan du selv se bilen på Oslo Motor Show.

45 års dvale

I 2014 ble bilen funnet av Jackie Jouret fra Bimmer Magazine. BMWs eksperter fastslo raskt at det virkelig var det eksemplaret Elvis Presley kjøpte etter at det hadde vært utstilt på Frankfurt-utstillingen i 1957.

PR-STUNT: Hva Elvis betalte for bilen i 1958 er det vel ingen som vet, men BMW gjorde i hvert fall et stort nummer av kjøpet allerede den gang.

FOTO: BMW

Elvis kjøpte bilen mens han var i den amerikanske hæren i Tyskland, og han falt for den lekre og nette sportsbilen. Og det var ikke helt feil for BMW at han ønsket den heller, for de tok nok av pressebilder for anledningen.

Pressebil

Eksemplaret med chassisnummer 70079 ble utstilt på Frankfurt International Motor Show i september 1957, stedet hvor BMW 507 hadde blitt lansert to år tidligere. Bilen var ikke lenger noen nyhet, og salget hadde langt fra vært som forventet.

HARDT BRUKT: Fabrikkføreren Hans Stuck kjørte den både til bilutstillinger og i bakkeløp.

FOTO: BMW

Bilen ble derfor levert til fabrikkføreren Hans Stuck, som kjørte den til London Motor Show i oktober. Deretter kjørte han den gjennom Belgia, hvor den ble presentert for sportsbilelskeren kong Baudouin, før han kjørte ned til Torino Motor Show. Året etter kjørte Stuck flere løp i 70079, og den ble også brukt til pressekjøringer og filmopptak.

I desember 1958 formidlet en BMW-forhandler i Frankfurt salget av bilen til Elvis Presley, som nettopp var blitt stasjonert i Tyskland.

Han kjørte 70079 til han var ferdig med tjenestetiden i mars 1960. Etter det ble bilen, som da hadde blitt lakkert rød, tatt med hjem til USA. Historien vil ha det til at Elvis måtte lakkere den rød fordi så mange kvinner skrev på bilen med leppestiften sin, men det skal vi ikke gå god for.

Fra USA til Tyskland

Som vanlig for så mange av sine biler, solgte Elvis den kort tid etter at han vendte hjem til USA. Der skiftet den eiere flere ganger og ble konvertert for racing før den ble pensjonert.

TAPT OG FUNNET: Etter 45 år i samme garasje, fikk BMW kjøpt bilen i 2014.

FOTO: BMW

I 1968 ble den kjøpt av Jack Castor, som snart satte den på lager med tanke på restaurering på et senere tidspunkt. Det tidspunktet kom aldri i Castors eie, men etter mange tiår i garasjen kom han i kontakt med BMW Group Classic.

De kunne fastslå at det faktisk var Elvis’ 507 han hadde i garasjen, og de bød nok Castor, som i mellomtiden var blitt en gammel mann, såpass mye penger at det var vanskelig å si nei.

TILBAKE TIL ORIGINALSTAND: Bilen var rød ved funnet, men under syv lag lakk fant man den originale hvitfargen, så nå blir den igjen hvit.

FOTO: BMW

Funnet skapte selvsagt mye blest den gang. Etter å ha transportert den i en container til München våren 2014 ble vist i den stand den hadde ved funnet, i spesialutstillingen «Elvis’ BMW 507 – tapt og funnet» i BMW Museum. Derfra gikk turen noen hundre meter til BMW Group Classic og en to års restaurering.

PERFEKSJON: Det ble selvsagt ikke spart på noe da BMW restaurerte det gamle klenodiet, sannsynligvis til en bedre tilstand enn den var ny.

FOTO: BMW

Debuten skjedde på Pebble Beach i 2016, før den var stjernen på Concorso d’Eleganza Villa d’Este våren etter. Og nå er den klar for et eksklusivt besøk i Norge på Oslo Motor Show.

SNART TIL LILLESTRØM: Om tre uker kan du ta den i nærmere øyesyn på Oslo Motor Show.

FOTO: IVAR ENGERUD

Tapsbombe

BMW 507 ble lansert i 1955 og var primært beregnet på det amerikanske markedet. Den var ment som en konkurrent til Mercedes 300 SL. Planen var å bygge noen tusen biler i året, men slik gikk det definitivt ikke. Bilen ble altfor dyr å produsere, og som vanlig i slike tilfeller tapte produsenten minst like mye som den kostet per eksemplar.

EKSKLUSIVT BESØK: Den norske BMW Motor Classic-sjefen HÃ¥kon Gabriel Tjaum har gleden av Ã¥ ha Elvis’ gamle 507 i stallen i München.

FOTO: IVAR ENGERUD

Modellen ble bare bygget i 252 eksemplarer mellom 1955 og 1959. Den manglende suksessen var med å bringe dem på randen av konkurs den gang, men er deres fremste klassiker i dag, over 60 år etter. Og du finner knapt et mer berømt eksemplar enn det som har tilhørt Elvis Presley.