900 volt, over 1.088 HK og 0-100 km/t på under 2,5 sekunder, skjerper sansene. Konseptet Mission R er forsmaken på et eget helelektrisk GT-mesterskap som kan komme i 2025, men allerede neste år er det duket for virtuell racing på dataskjermen. Flere spår at linjene trolig dukker opp på den forestående rene elbilvarianten av 718 Cayman. Ifølge Porsche er designen inspirert av 550 Spyder fra 1953, og ytelsene skal matche dagens bensindrevne 911 GT3 Cup.
Kan justere antall HK
Motoreffekten fra de to elmotorene kan justeres. I race-modus yter elmotoren på fremre aksling 320 kW (435 HK), og opptil 500 kW (680 HK) er kontinuerlig tilgjengelig til enhver tid. I kvalifiserings-modus har den firehjulsdrevne raceren en makseffekt på 800 kW, vel 1.088 HK.
I motsetning til Taycan har Mission R ett gir, ettersom de fleste løpene i privat kunderacing har rolling-start, og dermed trenger man ikke katapultakselerasjon fra startstreken. OTA-teknologi (over-the-air) gjør at ingeniører fra Porsche Motorsport i Weissach, kan sjekke telemetrien og hjelpe kunderacere i sanntid om problemer skulle oppstå på banen.
Servostyringen er elektrisk. En dreiemomentsensor registrerer hvor mye føreren ønsker å svinge rattet, og sender signal til elmotoren som gjør at hjulene svinger med optimal kraft.
Bikker 300 km/t
Mission R har også et nyskapende veltebur. I motsetning til et tradisjonelt veltebur av stål, som sveises til karosseriet, har konseptet et karbonfiberarmert bur, integrert i taket. Det holder vekten i sjakk. Raceren veier bare 1.500 kilo.
900 volts-teknologi brukes for å øke kontinuerlig effekt, redusere vekt og ladetid. Drivverket er videreutviklet fra 800-voltsystemet i Taycan og 919 Hybrid, som vant Le Mans tre ganger.
Et Drag Reduction System reduserer marktrykket ved hjelp av en to-trinns justerbar hekkspoiler. Også deler av fronten kan justeres for å forbedre stabiliteten under høy fart. Toppfarten er i overkant av 300 km/t. DC-hurtiglading med en ladekapasitet på opptil 340 kW, gjør at batteriene med direkte oljekjøling, kan få 80 prosent strøm i løpet av bare 15 minutter.
Sitter på gulvet
For å gjøre det mulig for føreren å sitte så lavt som mulig, er det blokkbatteri og ikke batterier i gulvet. Batteripakken på 82 kWh sitter bak føreren. Mission R er bygd for bruk i sprintløp, altså racing-heat som varer mellom 25 og 40 minutter. Med regenererende bremser, kan bremseskivene være adskillig mindre. Les: 380 millimeter fremme, 355 bak. I race starter man med 85 prosent strøm på batteriet, ettersom mer enn 50 prosent av bremseenergien kan lagres.
Brorparten av karosseriet er lagd av naturfiberarmert plast (NFRP), som under produksjon avgir 85 prosent mindre CO2 enn karbonfiber. Det gjelder dørene, for- og bakskjermer, kanalene, sidepanelene og hekken, samt frontsplitteren, sideskjørtene og diffusoren i hekken. Naturfibrene er mindre enn 10 prosent tyngre enn karbonfiber, og teksturen er stiv nok til å brukes i delvis bærende komponenter. Teknologien har blitt til i samarbeid med blant annet mat- og landbruksdepartementet Bundesministeriums für Ernährung und Landwirtschaft, Fraunhofer WKI og sveitsiske Bcomp. Samarbeidet ble først sett i 2019, da en 718 Cayman GT4 Clubsport ble utstyrt med karosseripaneler bestående av lignende biofiber-kompositter.
For å gjøre det mulig for føreren å sitte så lavt som mulig, er det blokkbatteri og ikke batterier i gulvet. Batteripakken på 82 kWh sitter bak føreren.
I kvalifiserings-modus har den firehjulsdrevne raceren makseffekt på 800 kW, vel 1.088 HK.