Elektrisk Rolls-Royce med syv km ledning

Les hele artikkelen

Rolls-Royce har heldigvis ikke montert syv kilometer ladekabel på en slik fjær-belastet trommel de fleste støvsugere er utstyrt med. Det er heller en av de få tallstørrelsene det tradisjonsrike merket har sluppet i forbindelse med at de også nå stirrer stikkontakten i hvitøyet for å kunne overleve.

DET SPØKER: Rolls-Royce har for vane å oppkalle modellene etter variasjoner på temaet spøkelser. Denne gangen ble det Spectre, og kanskje vi en vakker dag får se en Rolls-Royce Poltergeist. 

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Variasjoner på temaet spøkelser er en gjenganger hos Rolls-Royce når det gjelder å finne på navn, og denne gangen har de landet på «Spectre». Dersom det lyder litt kjent var det også tittelen på James Bond filmen som kom ut før pandemien.

400 år

Rolls-Royce har tydeligvis sagt seg enig i mottoet til den foreløpig siste filmen «No time to die», og tatt med seg den første batteridrevne modellen til Nord-Sverige for å sladde på isen. I den medfølgende pressemeldingen står det beskrevet hvordan ingeniørene med stort alvor legger ut hekken og kjører på tvers i vitenskapens navn.

SLIPT NED: Figuren Spirit of Ecstasy har prydet panseret på Rolls-Royce i mange generasjoner. Kanskje det er på tide med en virtuell utgave siden hensynet til luftmotstand allerede har slipt henne ned?

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Ved å legge sammen antall kjørte kilometer i det svenske vinterlandskapet har de regnet ut at Spectre blir testet i det som tilsvarer 400 års kjøring for en normal kunde. I realiteten bruker jo alle produsentene området rundt Jokkmokk for å sikre at bilene fortsatt virker i 40 minus, og sånn sett er det ikke så mye å skrive hjem om at også Rolls-Royce sjekker at varmeapparat virker og dørene låses opp.

Samarbeid blant sensorene

Antall kilometer kabling i den nye elbilen har altså økt fra to til syv, og den har fått en mengde nye prosessorer som ifølge produsenten tenker selv.

TENKER I TAKT: Rolls-Royce Spectre har ifølge produsenten 141.200 datapunkter som snakker med hverandre, og det jobbes med å få alle til å tenke i takt. 

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Hvorvidt det er en omskriving av at de benytter kunstig intelligens er ikke helt enkelt å tyde, men de legger i hvert fall vekt på alle sensorene og systemene skal samarbeide for å formidle den riktige Rolls-Royce opplevelsen.

Fjernt fra omgivelsene

Basert på inntrykkene fra et fabrikk-besøk i 2019 der de stilte en Wraith til rådighet, handler det om å gli gjennom landskapet uten å merke noe særlig til det. Fjæring, polstring og lydisolasjon sørger for å separere personen på innsiden fra verden på utsiden i så stor grad at en nesten glemmer å holde i rattet.

BURDE VÆRT HER FOR LENGST: En elbil passer jo Rolls-Royce profilen perfekt, og sånn sett burde de ha lansert Spectre for flere år siden. 

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Sånn sett burde jo egentlig Rolls-Royce ha kommet med en elbil for lenge siden. Den ene av selskapets grunnleggere Charles Rolls skal ifølge pressemeldingen ha prøvekjørt en elektrisk bil av merket Columbia rundt år 1900, og uttalt at det nok vil bli en svært så nyttig oppfinnelse så snart en brukbar infrastruktur med ladepunkter var på plass.

700 kg støydemping

Superlativene som benyttes til å beskrive designen er mange og lange, men nevner ikke med et ord at under den noe snodig kamuflasjen ligner den svært så mye på nevnte Wraith. Felgene har vokst til 23 tommer, og selv om det ikke foreligger noen bilder av interiøret har de visstnok tatt en overhaling der også.

LIGNER WRAITH: Rolls-Royce beskriver i malende ordelag hvordan de har jobbet med å designe Spectre, men en god del av linjene under kamuflasjen er snarlik Wraith. 

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Batteriet oppgis å veie 700 kilo, men en Rolls-Royce er uansett en tung bil som skaper forventninger om en følelse av masse og moment. Produsenten argumenterer i samme slengen for at bilen nå er utstyrt med et 700 kilo tungt støydempende lag i gulvet.

Viktigste siden 1904

Figuren som stikker opp foran pÃ¥ panseret – The Spirit of Ecstasy – har fÃ¥tt en omgang med slipemaskinen for Ã¥ redusere luftmotstanden, men en kan jo spørre seg hvorfor de ikke fjerner den og heller plasserer en 3D-figur i Head-up-Display som bare de inni bilen kan se.

VIKTIG: Rolls-Royce skriver i pressemeldingen at Spectre blir den viktigste modellen de har lansert siden selskapet ble grunnlagt i 1904. 

Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Og når en først åpner for litt kritisk tenking, så hadde kanskje en helt ny design vært mer i tråd med påstanden om at dette er den viktigste bilen Rolls-Royce har lansert siden Charles Rolls og Sir Henry Royce ble enige om å lage verdens beste bil i 1904.

Rikholdig arv

Bilverdenen er i raskere endring nå enn noen gang tidligere, og en haug med helt nye aktører byr på luksus i nye former. Samtidig utviser kundene nå svært lite merke-lojalitet, og flere uventede kandidater opplever salgssuksess ganske enkelt fordi de har biler klare til levering. Rolls-Royce, Bentley, Jaguar og Aston Martin har alle plass i bilhistorien, med hver sin rikholdige arv. Det skal bli spennende å se om tradisjon, arv og edelt håndverk vil være nok til at Rolls-Royce beholder markedsposisjonen.