Elektrisk og morsom, men på ett punkt skuffer den dypt

Les hele artikkelen

Mini Cooper SE har friske 184 hestekrefter og skvetter opp i 100 kilometer i timen på brukbare 7,3 sekunder. Den har en styrefølelse ingen andre elbiler i dette prissjiktet kan konkurrere med, men det er ikke bare derfor dette er en spennende, liten elbil.

De forskjellige «elbiltypene»

Det finnes maskuline elbiler. Store, kraftige og virile elbiler med plass og pondus og rikt med hestekrefter. Så har du «fremtidselbilene» med sine merkelige utvekster og banale linjer, skapt for å få folk til å umiddelbart se at det er noe futuristisk på gang. Spesielt subtilt er det ikke og langt ifra elegant, men de finnes. Nissan Leaf av første generasjon er en av dem.

BLANT DE BESTE I KLASSEN: MINI Cooper SE har fått nye luftdyser og et lekrere infotainmentsystem med reduksjon av synlige knapper. Det er et riktig grep som holder bilen moderne.

Foto: Håkon Sæbø

Så har du de pragmatiske elbilene – grå folkevogner som lydløst skynder seg av sted i regnværet, uten å prøve hard. VW e-Golf er en av de strenge, tyske elbilene du bare lever med, uten å nødvendigvis bli særlig glad i eller begeistret for å se på gaten.

Men hva så med de søte elbilene?

Herlig interiør, design og kjøreegenskaper

En snill og søt bil har ikke noe fryktinngytende over seg – den har ingen sinte katteøyne som stirrer hard på deg når du ser i bakspeilet. Du får assosiasjoner til hyggelige og myke ting når du ser en snill bil.

Det er foreløpig få søte elbiler der ute, men Mini Cooper SE er en av dem.

 
SÆREGEN OG LITT RAR: Mini har et karakteristisk utseende som er ivaretatt i elbilen.
Foto: Håkon Sæbø
SÆREGEN OG LITT RAR: Mini har et karakteristisk utseende som er ivaretatt i elbilen.
Foto: Håkon Sæbø
SÆREGEN OG LITT RAR: Mini har et karakteristisk utseende som er ivaretatt i elbilen.
Foto: Håkon Sæbø
SÆREGEN OG LITT RAR: Mini har et karakteristisk utseende som er ivaretatt i elbilen.
Foto: Håkon Sæbø
SÆREGEN OG LITT RAR: Mini har et karakteristisk utseende som er ivaretatt i elbilen.
Foto: Håkon Sæbø

Designen er en videreføring av det BMW presenterte på 2000-tallet med de korrekte visuelle justeringene underveis. Mini Cooper SE har nå fått et bedre multimediasystem og et hakk lekrere interiør nå. Blant annet har rattet fått nye og blanke knapper og luftdysene er modernisert i tillegg til at taket kan bestilles som flerfarget, snedig nok. Sett fra et designperspektiv er Mini Cooper SE en vellykket og moderne elbil. Den er liten, men ikke trang – elegant, men ikke teit.

OPPDATERT: Elbilen MINI Cooper SE har fått en liten oppdatering. LED-lykter foran og bak er blitt standardutstyr, bilen har fått nytt ratt og oppfrisket design foran og bak. Det er kun snakk om et lite ansiktsløft, men gjør at bilen holder seg moderne.

Foto: Håkon Sæbø

Befinner du deg bak rattet, som er det ubestridt beste stedet å være i en hvilken som helst Mini, merker du fort at tankene fra originalen og senere Cooper S-utgaver ligger til grunn.

Rattet er nesten i overkant tykt, men det overlever du. Enkelte mener at en slik freidig omkrets er å foretrekke, men kjennere vet samtidig at britiske biler av mer sportslig karakter egentlig skal ha et tynt og delikat ratt. Heldigvis er selve styringen både korrekt vektet og behagelig presis. Og slik sett ligner Mini Cooper SE artig nok litt på en Porsche Taycan, for kjøreegenskapene er absolutt ivaretatt da denne Minien ble gjort elektrisk.

IKKE PLASS: Kikker du på en Mini Cooper SE er det på grunn av dens design og kjøreegenskaper. Ikke fordi den er stor, for det er den jo ikke.

Foto: Håkon Sæbø

Også sittestillingen er utmerket. I motsetning til å andre elbiler der utgangspunktet også var en konvensjonell bil, sitter du ikke høyt eller rart her. Du sitter slik du forventer i en Mini.

Betydelige rekkeviddeproblemer

Nei, Mini Cooper SE har hverken problemer med utseende, interiør eller infotainmentsystem. Kjøreegenskapene er glimrende, akselerasjonen sterk og prisen på rundt 300.000 kroner (avhengig av ekstrautstyr) er egentlig ikke så skremmende. Hva er så problemet med denne søte lille saken?

Når det dykkes ned i tallene – og du skal ikke lete lenge for å oppdage det illevarslende – ser situasjonen ganske prekær ut for Cooper SE. Batteriet har en kapasitet på puslete 32,6 kWh og rekkevidden er på komiske 225 til 234 kilometer, estimerer Mini.

 
DIGG DESIGN: Mini har prioritert den eksklusive følelsen og de elegante detaljene. Ingen andre elbiler på denne størrelsen gir samme luksusfølelse.
Foto: Håkon Sæbø
DIGG DESIGN: Mini har prioritert den eksklusive følelsen og de elegante detaljene. Ingen andre elbiler på denne størrelsen gir samme luksusfølelse.
Foto: Håkon Sæbø
DIGG DESIGN: Mini har prioritert den eksklusive følelsen og de elegante detaljene. Ingen andre elbiler på denne størrelsen gir samme luksusfølelse.
Foto: Håkon Sæbø
DIGG DESIGN: Mini har prioritert den eksklusive følelsen og de elegante detaljene. Ingen andre elbiler på denne størrelsen gir samme luksusfølelse.
Foto: Håkon Sæbø

Det er ikke imponerende når kalenderen straks sier 2022, og brått fremstår hverken bilen eller prisen spesielt attraktiv. Det kunne vært en trøst at Mini Cooper SE leverte deg lovet rekkevidde i praksis, men under testen viser bilens kjørecomputer en rekkevidde på under 170 kilometer. Å kjøre tur-retur Drøbak – Oslo Lufthavn, et strekke på drøyt 164 kilometer, klarer ikke bilen uten lading. Irriterende er det også at Mini Cooper SE bare kan hurtiglades med maksimalt 50 kW, som fremstår for dårlig tatt i betraktning hva konkurrerende bilmerker leverer.

Til sammenligning koster en Hyundai Kona fra 320.000 kroner, men har bedre plass, over 200 hestekrefter, dobbelt så høy ladehastighet og en WLTP-rekkevidde på 484 kilometer. Og det finnes mange andre konkurrenter som overkjører Mini på rekkevidde, plass og ladehastighet.

DU SKAL SITTE GODT: Innvendig finner du deg raskt til rette og sittestillingen er umiskjennelig Mini.

Foto: Håkon Sæbø

Det er samtidig en sannhet at du kan få vanvittig mange blå IKEA-poser for prisen av en Birkin-bag fra Hermès, så på en måte kan det argumenteres for at Mini derfor slipper litt unna med sitt stilbevisste image. Det hadde i alle fall sett langt mer alvorlig ut om kjøreegenskapene ikke sjarmerte eller interiøret var spinkelt. Plassen bak og i bagasjerommet er dårlig, men det er kanskje ikke så sjokkerende gitt lengden og bredden på denne bilen.

Tenk deg godt om

Kjører du for det meste i byen lar deg avfinne med å måtte lade ganske ofte, er det ikke noe i veien med å kjøpe en Mini Cooper SE. Det er en lekker og nett bil med et luksuriøst interiør, solid BMW-basert infotainmentsystem, oppfrisket utseende og morsomme kjøreegenskaper.

LUFTIG: Selv om dette er en liten bil, føles den ikke trang for dem som befinner seg foran. Soltak gir den riktige frihetsfølelsen.

Foto: Håkon Sæbø

Har du imidlertid planer om å farte rundt utenfor byen også, bør denne bilen unngås. Det er rett og slett for mange spennende konkurrenter som leverer bedre rekkevidde og lading – egenskaper norske elbilkjøpere unektelig er opptatt av. 

Mini Cooper SE, elektrisk

 

Motor: Elektrisk

HK/kW/Nm: 184/135/270

0-100 km/t: 7,3 sek.

Toppfart: 150 km/t

Egenvekt uten fører: 1.365 kg

L/B/H: 385/172/141 cm

Batteri: 32,6 kWt

Rekkevidde (WLTP): 235 km

Forbruk (WLTP): 14,7 kWt/100 km

Bagasjerom: 211 (731) l.

Priser:

Startpris: 291.800 kr

Denne modellen: 331.800 kr

Med utstyr: 341.400 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Design

Betjening

  • Minus

Kort rekkevidde

Svak hurtiglading

Konkurrenter på alle kanter

 

  • Design

Heldigvis svært lik en vanlig Mini, som er en positiv egenskap ved denne elektriske utgaven.

  • Førermiljø

Du sitter lavt og sportslig, og konkurrentene har ikke like påkostede interiør.

  • Kjøreegenskaper

Mini Cooper SE er rask og morsom. Det er synd du ikke har rekkevidde nok til å finne de ekstra artige veiene.

  • Ytelser

Masse effekt og solid akselerasjon gjør bilen morsom, men her er ikke Mini alene i markedet.

  • Plass

Bagasjerommet er minimalt, i baksetene er det klaustrofobisk, men foran langt mer brukbart.

  • Mye for pengene

Bilen har en rekkevidde som ikke når opp til konkurrentene. Dette er en flott bil, men rekkevidden skuffer.

  • Score: 6/10

Mini Cooper SE gjør veldig mye riktig, men for en del kunder hjelper ikke det når rekkevidden er såpass dårlig.