Mini Cooper SE har friske 184 hestekrefter og skvetter opp i 100 kilometer i timen på brukbare 7,3 sekunder. Den har en styrefølelse ingen andre elbiler i dette prissjiktet kan konkurrere med, men det er ikke bare derfor dette er en spennende, liten elbil.
De forskjellige «elbiltypene»
Det finnes maskuline elbiler. Store, kraftige og virile elbiler med plass og pondus og rikt med hestekrefter. Så har du «fremtidselbilene» med sine merkelige utvekster og banale linjer, skapt for å få folk til å umiddelbart se at det er noe futuristisk på gang. Spesielt subtilt er det ikke og langt ifra elegant, men de finnes. Nissan Leaf av første generasjon er en av dem.
Så har du de pragmatiske elbilene – grå folkevogner som lydløst skynder seg av sted i regnværet, uten å prøve hard. VW e-Golf er en av de strenge, tyske elbilene du bare lever med, uten å nødvendigvis bli særlig glad i eller begeistret for å se på gaten.
Men hva så med de søte elbilene?
Herlig interiør, design og kjøreegenskaper
En snill og søt bil har ikke noe fryktinngytende over seg – den har ingen sinte katteøyne som stirrer hard på deg når du ser i bakspeilet. Du får assosiasjoner til hyggelige og myke ting når du ser en snill bil.
Det er foreløpig få søte elbiler der ute, men Mini Cooper SE er en av dem.
Designen er en videreføring av det BMW presenterte på 2000-tallet med de korrekte visuelle justeringene underveis. Mini Cooper SE har nå fått et bedre multimediasystem og et hakk lekrere interiør nå. Blant annet har rattet fått nye og blanke knapper og luftdysene er modernisert i tillegg til at taket kan bestilles som flerfarget, snedig nok. Sett fra et designperspektiv er Mini Cooper SE en vellykket og moderne elbil. Den er liten, men ikke trang – elegant, men ikke teit.
Befinner du deg bak rattet, som er det ubestridt beste stedet å være i en hvilken som helst Mini, merker du fort at tankene fra originalen og senere Cooper S-utgaver ligger til grunn.
Rattet er nesten i overkant tykt, men det overlever du. Enkelte mener at en slik freidig omkrets er å foretrekke, men kjennere vet samtidig at britiske biler av mer sportslig karakter egentlig skal ha et tynt og delikat ratt. Heldigvis er selve styringen både korrekt vektet og behagelig presis. Og slik sett ligner Mini Cooper SE artig nok litt på en Porsche Taycan, for kjøreegenskapene er absolutt ivaretatt da denne Minien ble gjort elektrisk.
Også sittestillingen er utmerket. I motsetning til å andre elbiler der utgangspunktet også var en konvensjonell bil, sitter du ikke høyt eller rart her. Du sitter slik du forventer i en Mini.
Betydelige rekkeviddeproblemer
Nei, Mini Cooper SE har hverken problemer med utseende, interiør eller infotainmentsystem. Kjøreegenskapene er glimrende, akselerasjonen sterk og prisen på rundt 300.000 kroner (avhengig av ekstrautstyr) er egentlig ikke så skremmende. Hva er så problemet med denne søte lille saken?
Når det dykkes ned i tallene – og du skal ikke lete lenge for å oppdage det illevarslende – ser situasjonen ganske prekær ut for Cooper SE. Batteriet har en kapasitet på puslete 32,6 kWh og rekkevidden er på komiske 225 til 234 kilometer, estimerer Mini.
Det er ikke imponerende når kalenderen straks sier 2022, og brått fremstår hverken bilen eller prisen spesielt attraktiv. Det kunne vært en trøst at Mini Cooper SE leverte deg lovet rekkevidde i praksis, men under testen viser bilens kjørecomputer en rekkevidde på under 170 kilometer. Å kjøre tur-retur Drøbak – Oslo Lufthavn, et strekke på drøyt 164 kilometer, klarer ikke bilen uten lading. Irriterende er det også at Mini Cooper SE bare kan hurtiglades med maksimalt 50 kW, som fremstår for dårlig tatt i betraktning hva konkurrerende bilmerker leverer.
Til sammenligning koster en Hyundai Kona fra 320.000 kroner, men har bedre plass, over 200 hestekrefter, dobbelt så høy ladehastighet og en WLTP-rekkevidde på 484 kilometer. Og det finnes mange andre konkurrenter som overkjører Mini på rekkevidde, plass og ladehastighet.
Det er samtidig en sannhet at du kan få vanvittig mange blå IKEA-poser for prisen av en Birkin-bag fra Hermès, så på en måte kan det argumenteres for at Mini derfor slipper litt unna med sitt stilbevisste image. Det hadde i alle fall sett langt mer alvorlig ut om kjøreegenskapene ikke sjarmerte eller interiøret var spinkelt. Plassen bak og i bagasjerommet er dårlig, men det er kanskje ikke så sjokkerende gitt lengden og bredden på denne bilen.
Tenk deg godt om
Kjører du for det meste i byen lar deg avfinne med å måtte lade ganske ofte, er det ikke noe i veien med å kjøpe en Mini Cooper SE. Det er en lekker og nett bil med et luksuriøst interiør, solid BMW-basert infotainmentsystem, oppfrisket utseende og morsomme kjøreegenskaper.
Har du imidlertid planer om å farte rundt utenfor byen også, bør denne bilen unngås. Det er rett og slett for mange spennende konkurrenter som leverer bedre rekkevidde og lading – egenskaper norske elbilkjøpere unektelig er opptatt av.
Mini Cooper SE, elektrisk
Motor: Elektrisk
HK/kW/Nm: 184/135/270
0-100 km/t: 7,3 sek.
Toppfart: 150 km/t
Egenvekt uten fører: 1.365 kg
L/B/H: 385/172/141 cm
Batteri: 32,6 kWt
Rekkevidde (WLTP): 235 km
Forbruk (WLTP): 14,7 kWt/100 km
Bagasjerom: 211 (731) l.
Priser:
Startpris: 291.800 kr
Denne modellen: 331.800 kr
Med utstyr: 341.400 kr
- Pluss
Kjøreegenskaper
Design
Betjening
- Minus
Kort rekkevidde
Svak hurtiglading
Konkurrenter på alle kanter
- Design
Heldigvis svært lik en vanlig Mini, som er en positiv egenskap ved denne elektriske utgaven.
- Førermiljø
Du sitter lavt og sportslig, og konkurrentene har ikke like påkostede interiør.
- Kjøreegenskaper
Mini Cooper SE er rask og morsom. Det er synd du ikke har rekkevidde nok til å finne de ekstra artige veiene.
- Ytelser
Masse effekt og solid akselerasjon gjør bilen morsom, men her er ikke Mini alene i markedet.
- Plass
Bagasjerommet er minimalt, i baksetene er det klaustrofobisk, men foran langt mer brukbart.
- Mye for pengene
Bilen har en rekkevidde som ikke når opp til konkurrentene. Dette er en flott bil, men rekkevidden skuffer.
- Score: 6/10
Mini Cooper SE gjør veldig mye riktig, men for en del kunder hjelper ikke det når rekkevidden er såpass dårlig.