På avstand er det klart at 1986-modellen fortsatt tilhører en annen epoke, den gang elbiler var synonymt med påkostede gåstoler og radiobiler på tivoli. Inspirert av dagens Ioniq 5 er eksteriørlyktene bygd om med moderne Parametric Pixel LED-teknologi.
«Newtro»
Retro-mod, sier vi. Newtro (newness + retro), sier sørkoreanerne selv. Forsetene er kledd med burgunderrød fløyel, inspirert av originalen, mens seteryggene er kledd i Nappa-skinn. Med en utforming som gir assosiasjoner til herresko, bondage og amerikansk fotball. Midtkonsollen har et stativ for å oppbevare verdisaker som klokker og smykker. Det er montert et nytt fireveis stereoanlegg fra den sørkoreanske lyddesigneren Guk-il Yu, komplett med 18 høyttalere. Lyden og øvrige funksjoner styres via en ny bredskjerm. For å garantere tidsriktig retro-stemning, bades interiøret i en bronsefarget belysning, takket til dels en lysbjelke som strekker seg i bilens fulle bredde, til og fra hver B-stolpe på bilen. Dunkle gule lys i taket forsterker tidsreisen.
Dessverre er ikke Heritage Series Grandeur til salgs, det er og forblir et konsept. Plasteret på såret får være signaleffekten, og humoren som oser fra hver pore av 80-tallsnostalgien. Hyundai tør å tenke annerledes, og omfavner historiske modeller med en porsjon selvironi.
MÃ¥ bli enklere
Mange har slått seg på å konvertere fossildrevne biler til elektrisk framdrift, også bilprodusentene. Jaguar gjorde det med E-Type, Aston Martin med en DB6 MkII Volante, Opel med en gammel Manta og nå også Hyundai. Nå som Ford og GM vil tilby elmotorer som hyllevare, mangler det bare at Statens vegvesen løsner på reglene for amatørbygg her til lands, og tillater at fingernemme privatpersoner kan bidra til det grønne skiftet. I en tid der mangfoldet feires, bør ikke elbilteknologien forbeholdes utelukkende nye modeller.