For de fleste er det elbil som gjelder, men hvilken skal du egentlig gidde å sette deg i kø for å få? I denne testen tar vi for oss tre populære familiebiler som alle er splitter nye i år, alle har firehjulsdrift og alle har krøpet inn på topp 10-listen over biler nordmenn helst vil ha i 2021. Når Audi Q4 e-tron 50, Skoda Enyaq iV Sportline 80X og Tesla Model Y Long Range stilles opp mot hverandre, åpenbarer det seg imidlertid noen vesentlig forskjeller mellom dem.
Hvilken du bør gå for, er slett ikke opplagt.
Audi Q4 e-tron 50
En sort Audi er aldri feil, om du vil gi inntrykk av at du mener alvor. Kundemøtet er ferdig og dine kolleger, klienter eller kunder går ut døren sammen med deg: Du snur deg mot din blanke Audi og låser opp. En av de andre, som også bryr seg litt om bil, nikker bekreftende til deg. Som den nyeste iPhonen, en TAG Heuer i stål eller en tilpasset, mørk dress, er Q4 e-tron en bil som sømmer seg.
Brautende kan den neppe kalles, for det finnes betydelig dyrere elbiler, men når du seiler inn bak rattet etter en slitsom dag med krevende klienter eller pasienter, kan du godt like Ingolstads tilnærming. Audi Q4 e-tron 50 er testens minst elbilaktige elbil, en egenskap som både tiltrekker og frastøter på samme tid.
Det er tiltrekkende fordi interiøret ikke prøver å være utpreget futuristisk. Her er det den samme infotainmentskjermen som i en dieseldrevet Audi A6, og en annen skjerm hentet fra delelageret er satt foran sjåføren. Slik sett er Q4 som alle andre nyere Audi-er. Det føles trygt og godt i en verden der mye er usikkert. Kjøper du denne viser du derfor at du verdsetter kvalitet og de finere ting her i livet, men du overdriver slett ikke. Det frastøtende er at overdrivende effekter er nærmest fraværende, som kan får bilen til å fremstå litt vel konform.
Audi Q4 e-tron 50 leveres med to motorer som totalt yter 299 hestekrefter. Det er snodig nok tatt et forbehold om at batteriet må være ladet over 88 prosent for at du skal få alle disse hestekreftene, som uansett kun er tilgjengelig i 30 sekunder. Batteriet må etter sigende ha en temperatur på over 23 grader, men ikke høyere enn 50 grader, opplyser Audi. Og oppfylles ikke disse kravene er det 265 hestekrefter som totalt ytes, men det er for så vidt ikke ille det heller.
Påkaller du full akselerasjon bykser bilen villig opp i hastighet, selv når de merkelige kravene ikke er på plass. Fra 0 til 100 km/t skal under ideelle forhold gå unna på brukbare 6,2 sekunder, som medfører at Audi Q4 e-tron 50 aldri oppleves som treg, men det er på en annen side langt unna å være testens raskeste.
Heldigvis for Audi er Q4 en av testens mest komfortable, selv om testbilen med moderat utstyrsgrad ikke har det adaptive understellet mer kresne bilkjøpere nok bør gå for.
Det er etter hvert blitt en kjent sak at kopimaskinen hos VW-konsernet nesten går varm når en ny plattform er utviklet, og alle vil selvsagt ha sitt. Den såkalte MEB-plattformen tar så langt for seg Audi Q4-modellene, VW ID.3 og klonen Cupra Born samt testens Skoda Enyaq og ID.4-, 5- og 6-modellene, der sistnevnte kun selges i Kina.
Det betyr nødvendigvis at en Audi Q4 e-tron, VW ID.4 og ikke minst Enyaq føles forholdsvis like på enkelte punkter. Blant annet har alle disse en rask, presis og behagelig styring som i tillegg gir en fordelaktig svingradius. Dette er med på å øke følelsen av at du kjøper en moderne og presis bil.
På tross av å veie over 2,1 tonn er Q4 e-tron 50 en ganske morsom bil å kjøre aktivt med. Like gøy synes nok ikke passasjerene at det er når svingene kommer raskt og hardt, for bilen ruller en del når den kastes inn i kurvene. Husk at utgangspunktet her kun er et passivt understell. Skal du ha noe bedre enn det, må du betale ekstra.
Trøsten for dem i baksetet er at selve plassen er glimrende. Her kan voksne boltre seg på langtur, og bagasjerommet sluker fornuftige 520 liter.
Skoda Enyaq iV 80X Sportline
Det er mye som er viktig her i livet, men familien kommer først. Alltid.
At mor og far og barna har det godt, med plass og komfort og smarte løsninger for dem i baksetet, er kanskje minst like viktig som rått stereoanlegg eller hissige kjøreegenskaper?
Det søles is og Non Stop, det skal festes barneseter både her og der og bagasjerommet skal virkelig få kjørt seg. Godt Skoda-en med firehjulsdrift og det største batteriet har mektige 585 liter å by på – som er akkurat nok til at du nesten tenker «wow» når du åpner den elektriske bakluken og godter deg over hvor lett livet blir med pakking av barn og gaver og alt annet til jul.
Skoda Enyaq er en bil med hentydninger til familiekos og komfort, ikke aggressiv kjørestil
Skoda Enyaq er en bil med hentydninger til familiekos og komfort, ikke aggressiv kjørestil, Rolex-ur til overpris og italienske solbriller som koster mer enn folks pakketurreiser.
Enyaq har testens svakeste kjøreegenskaper, om sportslighet skal vektlegges, men er samtidig den mest komfortable av disse tre. Å hevde at du duver rundt blir kanskje å ta i, men at det er en mer bedøvende følelse enn i Audi Q4 og Tesla Model Y, er sikkert. Dessverre er bremsepedalfølelsen i det vage hjørnet, som gjør at den ivrige sjåfør best bør styre unna.
Siden bilen er nært beslektet med testens Audi, er batteriet også identisk med kapasitet på 82 kWh. Det skal være nok til en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer, som stiller seg i samme område som testens Audi med maksimale 482 kilometers rekkevidde. Motoreffekten er på 265 hestekrefter – snedig nok den samme som i Audi Q4 når du ikke møter kravene til full ytelse. Begge hurtiglader med en effekt på maksimale 125 kW, hvilket betyr at du ikke bør ha det altfor travelt med å komme videre, når du først er på tur og skal stoppe for å lade.
Mens du står der og venter på at ladingen skal bli ferdig, rekker du å sette deg inn i bilens infotainmentsystem, som må sies å være bedre enn det du får i konsernbroren VW ID.4, men ikke riktig så lekkert som det Audi tilbyr. Noe annet hadde kanskje vært merkelig, men snodig er det uansett at interiøret i Enyaq generelt oppleves som mer påkostet enn det du finner i en ID.4. Fiffig nok er det ikke langt unna testens dyreste, og tilbyr langt mer substans sammenlignet med Model Y.
Tesla Model Y Long Range
Tesla Model Y har tidligere i år fått svært fordelaktig omtale, både her i Finansavisen Motor og andre steder. Det er berettiget, men når vi har fått mer tid til å sette oss inn i bilen, skal det uheldigvis for Tesla vise seg at ikke alt er like fortreffelig.
Men først litt om det positive: Bilen oppleves som romslig, spesielt i bagasjerommet Tesla nå vil oppgi størrelsen på. Bak skal bagasjerommet ta unna 854 liter mens det foran sluker 117 liter. Med seteryggene lagt ned øker kapasiteten til 2.158 liter – betydelig bedre enn Audi-ens 1.490 liter med setene slått ned og Skoda-ens 1.710 liter. At Tesla Model Y er en kapabel familiebil er det ingen tvil om, men om plassen virkelig er så mye bedre som tallene hevder, bør en familie med svært høye krav teste i praksis.
At Model Y er en sportslig bil med til dels heftige ytelser, skal det heller ikke settes spørsmålstegn ved. Her er det (ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken) en total motoreffekt på friske 462 hestekrefter, og fra 0 til 100 km/t tar bare 5,0 sekunder. Det er raskere til 100 km/t enn i en Porsche Taycan Cross Turismo, som vel sier sitt.
Bak rattet opplever du at styringen er rask, så du behøver ikke å dreie stort på rattet for å få bilen til å skifte retning. Irriterende nok er svingradiusen merkbart dårligere enn hos konkurrentene i denne testen, men du kjenner også at den raske styringen egentlig ikke gir spesielt mye tilbakemelding fra rattet. Likevel er det morsomt å «gasse på» med en Model Y, for understellet er satt opp for å tåle mye villere kjøring enn noen Enyaq-eier ville turt.
På langtur triumferer også Model Y med testens desidert beste stereoanlegg og en egen evne til å suse av sted. Her går det unna og milene slukes. Setene er forøvrig ikke trukket i skinn, men oppleves likevel som elegante og gode å sitte i over tid. De er forresten elektriske, som er standardutstyr på en Model Y.
Det testen også har avdekket, som i mindre grad taler til fordel for Model Y, er stivheten du merker når du kjører i byen.
Driver du mye med pendling og ikke surrer rundt i bynære strøk med humper og hull i asfalten, behøver du ikke bry deg om Model Ys betenkelige understell.
Ser du imidlertid for deg mer variert bruk, er det lurt å notere seg at bilen er på grensen til uutholdelig stiv, spesielt i baken. Det er passasjerene som i størst grad legger merke til dette, der hoder og lemmer nesten slenges rundt når bilen strever seg over fartshumper og hull.
Trives du best med myke biler, er ikke Model Y å anbefale.
Hvilken vil du ha?
Det må være vanskelig å være bilselger i et marked der det konkurreres med Tesla. Den hvite bilen på bildet har suverent best ladeeffekt med sine 250 kW (som det riktignok ikke er sikkert du får se stort til om du ikke lader under ideelle forhold), men det stopper ikke der. Model Y er med god margin raskest, den trekker tyngst tilhenger, den lar deg benytte selskapets omfattende ladenettverk, den leveres med det meste av utstyr som standard og den er ikke spesielt kostbar.
Alt er ikke perfekt, som tilbakemeldingen fra rattet og latterlige ting som at den ikke fås med hattehylle, men mye tiltaler ved Tesla Model Y – blant annet at rekkevidde også er best i testen.
Det kan lÃ¥te som at konkurrentene blir fullstendig overkjørt her, men det er ikke tilfellet. Audi Q4 e-tron er perfekt om du ønsker Ã¥ distansere deg litt fra elbiler generelt, mens Skoda-en har gode løsninger for dem med høye krav og barn pÃ¥ slep.Â
Skoda Enyaq iV Sportline 80X
Motor: Elmotor foran og bak, firehjulsdrift
HK/kW/Nm totalt (OFV-tall): 265/195/460
HK/kW foran: 109/80
HK/kW bak: 204/150
0-100 km/t: 6,9 sekunder
Toppfart: 160 km/t
Egenvekt uten fører: 2.120 kg
L/B/H: 465/188/162 cm
Rekkevidde: 488 km
Batterikapasitet: 82 kWh
Ladehastighet 125 kW
Bagasjerom: 585/1.710 liter
Tilhenger: 1.200 kg
Priser:
Denne modellen 506.600 kroner
Med utstyr 581.901 kroner
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Pluss Oppleves som trygg og stabil
Brukervennlig interiør
Komfortabel
Minus Vag følelse fra bremsepedal
Ikke særlig sportslig
Fjernlysnene blender andre
Design Skoda Enyaq ser kulere ut enn den kjører. Og den kjører slett ikke dårlig.
Førermiljø Kanskje det beste i testen, tatt i betrakting at dette er den med lavest startpris.
Kjøreegenskaper Denne bilen er satt opp for en fin balanse mellom komfort og sportslighet.
Ytelser Ikke i nærheten av Model Y, men det er det heller ikke alle som behøver.
Plass Enyaq er en stor bil som sluker det familien skal ha med seg på tur.
Mye for pengene Firehjulsdrift og utstyr øker prisen, men rekkevidden er samtidig ganske god.
Score: 7/10 Skoda Enyaq er et glimrende alternativ til Model Y, og den er litt lettere å leve med.
Alle disse er gode elbiler som vil tilfredsstille, men det er samtidig vanskelig komme unna at Tesla Model Y Long Range tilbyr den beste pakken her. Den skulle bare kommet med et adaptivt understell så den ikke oppleves så ukomfortabel. Det ville gjort Model Y nærmest uslåelig om du samtidig godtar det litt spinkle interiøret som omtrent ikke har en eneste knapp.
Tesla Model Y Long Range
Motor: Elmotor foran og bak, firehjulsdrift
HK/kW/Nm totalt (OFV-tall): 462/340/527
HK/kW foran: 204/150
HK/kW bak: 258/190
0-100 km/t: 5,0 sekunder
Toppfart: 217 km/t
Egenvekt uten fører: 1.981 kg
L/B/H: 475/192/162
Rekkevidde: 507 km (WLTP)
Batterikapasitet: 75 kWh
Ladehastighet 250 kW
Bagasjerom: 2.158
Tilhenger: 1.600 kg
Denne modellen 534.900 kroner
Med utstyr 563.400 kroner
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Pluss Rask og kul skjerm foran
Heftig akselerasjon
Behagelig på langtur
Minus For stiv og ukomfortabel
Spinkelt interiør
Mangler hattehylle, som er veldig rart
Design Tesla Mode Y ser ut som en forvokst Model 3. Mange nordmenn liker dette utseendet
Førermiljø Setene er bedre enn de ser ut, og brukervennligheten fra den store skjermen er god.
Kjøreegenskaper Styringen er kjapp, men gir ikke mye tilbakemelding. Dette er likevel en morsom bil å kjøre.
Ytelser Her er Tesla i en egen liga. Dette er Porsche-ytelser til Skoda-pris.
Plass Model Y oppleves som en stor og praktisk bil med flere smarte løsninger.
Mye for pengene Definitivt! Liker du å kjøre fort, vil ha firehjulstrekk og plass, er dette bilen for deg.
Score: 8/10 Tesla Model Y er på mange måter en vinner, men litt få knapper innvendig og et vel stivt oppsett trekker ned.
Audi Q4 e-tron 50
Motor: Elmotor foran og bak, firehjulsdrift
HK/kW/Nm totalt (OFV-tall): 299/220/460
HK/kW foran: 109/80
HK/kW bak: 204/150
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Egenvekt uten fører: 2.135 kg
L/B/H: 458/186/163 cm
Rekkevidde: 482 km (474 med dette utstyret)
Batterikapasitet: 82 kWh
Ladehastighet 125 kW
Bagasjerom: 520/1.490 liter
Tilhenger: 1.200 kg
Priser:
Denne modellen 550.600 kroner
Med utstyr 604.950 kroner
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Pluss Ser elegant ut
God styring
God plass i baksetet
Minus Litt dyr når utstyret kommer på
Kunne vært mer komfortabel
Begrensning på hestekrefter
Design Audi Q4 ser tøffest ut når de ekstra pakkene lastes på. Uansett er dette en lekker bil.
Førermiljø Typisk Audi, men kanskje ikke så spennende? Setene er komfortable.
Kjøreegenskaper Det ligner på ID.4 og Enyaq, men Audi-en føles mer engasjerende.
Ytelser 50-modellen har 299 hestekrefter, men ikke hele tiden. Merkelig opplegg.
Plass Foran er det beheagelig og bak er det også bra med plass. De andre har større bagasjerom.
Mye for pengene Dette er et bilmerke som tar seg godt betalt, men så får du status på kjøpet.
Score: 7/10 Audi Q4 e-tron 50 er ypperlig om du syes de andre her blir litt vel folkelige.