Innen 2025 skal hele porteføljen til Jeep elektrifiseres, men best av alt kommer det også fire helt nye elbiler; Avenger, Recon, Wagoneer S og Grand Wagoneer.
STELLANTIS SPESIAL: Første tanke er at Avenger er et nytt Stellantis-oppkok, á la «Jeep» Renegade og Fiat 500X. Foto: Jeep
Førstnevnte Avenger kommer til Norge allerede over nyttår. Den mellomstore nye SUV-en Avenger, som skal bygges ved Jeep-fabrikken i Tychy i Polen, får en rekkevidde på 400 kilometer. Størrelsen på crossover-SUV-en plasserer den omtrent mellom Peugeot 2008 og Volvo XC40.
– Under en halv million
Nøyaktige priser er ikke offentliggjort, men importøren antyder en hyggelig «nice price».
– Avenger kommer til å havne under den planlagte momsgrensen, og selv om vi ikke har godt ut med pris ennå, blir det nok et sted under en halv million kroner, sier informasjonssjef i Stellantis Norge Stein Pettersen.

BROREN TIL WRANGLER: Recon er den andre elbilen fra Jeep, som trolig kommer i 2024. Importøren beskriver elbilen som «broren til Wrangler», bygd ny fra bunnen og opp for å være en skikkelig firehjulstrekker.
Mer interessant for de av oss som forbinder Jeep med ekte og steintøffe firehjulstrekkere, er modellen som ankommer i 2024. Da kommer Jeep Recon, som beskrives som en helelektrisk bror av Wrangler. Recon er bygd ny fra bunnen og opp, og er fabrikktestet i den samme offroadløypen – Rubicon Trail i California – som i tiår har vært lekegrinden til Wrangler.
Skal klare 800 kilometer
Nest øverst i den nye elbil-porteføljen finner vi den helelektriske utgaven av Wagoneer S, som frister med 600 HK, luftig hekkspoiler, en rekkevidde på 644 kilometer (400 miles) og 0-100 km/t på under fire sekunder. Wagoneer S kan bestilles i USA neste år, med produksjonsstart i 2024.

SEXY: Jeep sier det selv. Påhenget «S» i modellnavnet Wagoneer S, står for «speed», «striking» og «sexy». Tredje elbil ut lokker også med 600 HK og en rekkevidde på 644 kilometer pr. oppladning.
Grand Wagoneer som representerer det ypperste av «American Premium», blir også tilgjengelig som elbil. Flaggskipet frister med trefinér i dashbordet, åtte seter og en rekkevidde på 800 kilometer. Quadra-Lift luftfjæring gjør at man kan heve bakkeklaringen med opptil 10 tommer, hengervekten er 4.536 kilo, mens tilhengerassistanse lar deg zoome inn med ryggekameraet for enklere å kunne koble på tilhengeren bak bilen. Grand Wagoneer ventes i salg i USA før 2025.
YouTube-lansering
Lanseringen av de nye 4Xe-modellene (elbilene) fant sted på YouTube torsdag 8. september, og i videoen under kan du se flere detaljer enn de få offentliggjorte pressebildene over røper. Innen 2030 skal Jeep altså kun selge helt elektriske elbiler. Slagordet er for lengst spikret: «Freedom is Electric». Skjønt det har jo kunder av Nissan Leaf og ulike Teslaer sagt i en årrekke.
Jeep inntar samme holdning som Rolls-Royce, og bryr seg døyten om at de ikke er først ute med elbiler. Det gjenstår å se om de har ventet for lenge. Vi tipper de vil selge godt likevel. Er du redd for å skrape opp en Tesla Model X i terrenget, tenker vi at en Recon vil belønne i bøtter og spann. Om lakken blir litt oppskrapet, kan du trøste deg med at signaleffekten bare gjør deg hakket tøffere.