Elektrisk hyperbil satte spinnvill rekord

Les hele artikkelen

Offisielle og uoffisielle rekorder ble slått da eks-Formel 1 og Indy Car-fører Max Chilton kjørte opp bakken i lynfart på Goodwood Festival of Speed nylig. I 1999 kjørte Nick Heidfeld en McLaren MP4/13 Formel 1-racer opp den smale bakkeløypen på 41,6 sekunder. I 2019 slo Romain Dumas endelig den gamle rekorden, der han fløy opp bakken i en spesialpreppet Volkswagen ID.R elbil og satte tiden 39,9 sekunder. Men i år røk også den rekorden. Max Chilton og den snodige elbilen McMurtry Spéirling taklet bakken på bare 39,08 sekunder.

Ny «fan car»

Takket være doble vifter som suger bilen mot underlaget, generer den bakhjulsdrevne elbilen 2.000 kilo marktrykk omtrent fra stillestående. Ved 241 km/t lager Spéirling 2.250 kilo marktrykk. 

STOLT GJENG: McMurtry Automotive var mektig stolte etter seieren søndag 26. juni. Cockpiten er utformet nærmest som en racinghjelm. Den smale raceren har kun ett sete – førersetet. 

Foto: McMurtry Automotive

Med et Molicel-batteri på 60 kWh, 800 volts drivverk og et lett karbonfiber-karosseri, er egenvekten under 1.000 kilo. Dimensjonene er beskjedne. Fotavtrykket er inspirert av Formel 1-biler fra 1960-tallet. Følgelig er Spéirling kun 3,5 meter lang, 1,7 meter bred og 1,1 meter «høy». Null til 60 mph (0-97 km/t) tar under 1,5 sekunder. Motoreffekten er 1.014 HK pr. tonn. 

Bruken av en vifte er inspirert av Gordon Murrays famøse Brabham BT46B, som Niki Lauda vant F1-løpet i Sverige med i 1978. Det ble med det ene racet for F1-bilen alle kjenner som «the fan car», fordi konkurrentene og arrangørene fryktet at den ville dominere sporten totalt.

Embed: 39.08! McMurtry fan car breaks Goodwood Hill RECORD! | Festival of Speed 2022
https://youtu.be/5JYp9eGC3Cc

Slo Porsche

Porsche ønsket også å sette bestetid opp Goodwood-bakken, men Richard Lietz måtte nøye seg med andreplassen. Nye Porsche 718 GT4 ePerformance, med drivverk og batteripakke fra elbilkonseptet Mission R, klarte ikke bedre enn 45,502 sekunder. Et hav med tid i racing, men så fremstår også Porschen som dobbelt så stor og definitivt tyngre enn enseteren Spéirling.

Stintet til sportsbil-prototypen, som suste opp bakken som en rakett, kan du se her;

Mannen bak Spéirling er den irske milliardæren, oppfinneren, investoren og mangeårig flymotordesigner hos Rolls-Royce plc., Sir David McMurtry, som startet McMurtry Automotive i England i 2016. 

Gateversjon kommer

GATEGODKJENT: Eller det er i hvert fall planen. McMurtry Spéirling kan bli et artig alternativ til BAC Mono R.

Foto: McMurtry Automotive

Liker du farten og tanken på å ratte en lignende bil, kan McMurtry opplyse at de utvikler en gategodkjent versjon. Selskapet sier kunder har bedt om to seter, men gatebilen får trolig kun ett sete. 

Dermed er det få konkurrenter. Nærmeste rival må være bensindrevne BAC Mono R. Prisen er ikke offentliggjort, men enkelte hevder at den blir på rundt 1 million pund,  vel 12 millioner kroner.