For Ã¥ feire 35 Ã¥r med Nissan-produksjon ved Sunderland-fabrikken i England, har Nissan nÃ¥ fÃ¥tt bygget seg en elektrisk versjon av den ellers ganske sÃ¥ sedvanlige Nissan Bluebird.Â
Elektrisk og 80-talls
Mellom 1986 – da Sunderland fabrikken Ã¥pnet – og 1990, ble det produsert 187.178 Nissan Bluebirder, og da falt det seg naturlig Ã¥ bruke den første produksjonsbilen som emne for den noe spesielle ombyggingen.Â
Den originale bensinmotoren og girkassen er fjernet til fordel for elmotor, inverter og 40 kWh batteripakke fra en Nissan Leaf. Batteripakken er snedig nok splittet mellom motorrom foran og bagasjerom, for den mest fordelaktige vektfordelingen.Â
Nissan har ogsÃ¥ tatt seg bryet med Ã¥ fÃ¥ oppgradert bilens servostyring og bremsesystem i tillegg til elektrisk oppvarming og forbedret understell, selv om det etter sigende kun er én bil som er laget.Â
Den elektrifiserte 80-tallsbilen lades ved Ã¥ Ã¥pne det originale tanklokket og koble til strøm, slik som pÃ¥ en vanlig Nissan Leaf. Bilen kan lades pÃ¥ 6,6 kW og instrumentpanelet er koblet opp slik at den gamle bensinmÃ¥leren pÃ¥ sjarmerende vis nÃ¥ indikerer batterinivÃ¥et.Â
Rekkevidden skal ifølge Nissan være pÃ¥ 208 kilometer og 0 til 100 tar rett under 15 sekunder.Â
Moderniseringstrend
Det er ikke bare Nissan som er ute med en elektrifisert utgave av en 80-tallsbil. Finansavisen har tidligere omtalt hvordan Hyundai har elektrifisert og i langt større grad modernisert en utgave av sin pussige luksusbil Grandeur fra 1986.Â
For Ã¥ feire originalens 35-Ã¥rsdag er det imidlertid gjort betydelig mer med Hyundai Grandeur enn det Nissan har gjort med sin Bluebird, som Nissan har valgt Ã¥ kalle Newbird.Â
Forøvrig har Sunderland-fabrikken som feires produsert hele 10,5 millioner biler så langt, og antall arbeidere er økt fra 430 i 1986 til om lag 6.000 i dag.