Ekstremt kostbar spesialmodell

Les hele artikkelen

Konseptmodellen som ble vist frem på Pebble Beach fungerer offisielt som en veiviser for hvordan designspråket til Aston Martin vil utvikle seg. De mer kyniske blant oss tenker at det er en kjapp facelift av V12 Speedster fra 2020, som fyller litt av tomrommet under hyperbilene Valkyrie og den kommende superbilen Valhalla, som jo lar vente på seg. Selv med nye versjoner av DBX og Vantage, føles det som om bilprodusenten har stoppet litt opp.

Imens pøser den kanadiske milliardæren Lawrence Stroll (63) penger inn i Formel 1-eventyret Aston Martin Aramco Cognizant F1, der sønnen Lance (23) snart får selskap av Fernando Alonso (41).

NESTEN VANTAGE: Interiøret i DBR22 slekter på Vantage-serien. Hjelm er ikke påbudt, men kan anbefales om du vil gi full gass. 

Foto: Aston Martin

DBR22 er inspirert av DBR1 som vant Le Mans 24 i 1959, men DBR3S som aldri nådde til topps på Circuit de la Sarthe har også stått modell. Den nye roadsteren har en 5,2-liters twin-turbo V12. Effekten er 715 HK og 753 Nm, som gir 0 til 100 km/t på cirka 3,5 sekunder. Det er åttetrinns automatgirkasse med hendler på rattet. Toppfarten er 319 km/t.

Tredoblet underskudd

I første halvår var underskuddet før skatt 285,5 millioner pund (3,3 milliarder kroner). På samme tid i fjor var underskuddet kun 90,7 millioner pund (1 milliard kroner). Samtidig steg inntektene med 9 prosent, til 541,7 millioner pund (6,3 milliarder kroner).

Mer enn 350 eksemplarer av den nyeste SUV-en DBX707 ble ikke overlevert kundene i slutten av juni, slik de skulle, grunnet mangel på databrikker, halvledere og underleverandører som sliter med logistikken. Glippen kostet Aston Martin 80 millioner pund, (936 millioner kroner). 

Aston Martin røper at salget i første halvår har sunket til 2.676 biler, sammenlignet med 2.901 biler i samme periode i fjor. Målet for 2022 er å selge 6.660 biler, med prosjekterte 10.000 solgte biler årlig innen 2025. I lys av salgstallene hittil i år virker det ambisiøst.

MER KONSERVATIV. Linjene tatt i betraktning aner vi enklere linjer fremover. Håper er en ny GT á la stilrene DB9. Foto: Aston Martin

Kan bli spist av Geely

Bransje-analytiker Charles Tennant sier til Forbes at selskapet sårt trenger mer penger. Uten mer cash spår Tennant at «det kan bli snakk om en take-over, muligens av giganten Geely.»

– Nå som den dyre overgangen til elbiler er blitt en prioritet, tviler jeg sterkt på om Aston Martin klarer å finansiere dette med egne inntekter, selv med teknologisk hjelp fra Mercedes-Benz og (støtte fra) elbilprodusenter som Lucid og Rimac, sier Charles Tennant til Forbes.

De som frykter at Aston Martin går samme vei som Lotus og Volvo, pustet muligens lettet ut i juli. Da kunngjorde selskapet at de har hentet 653 millioner pund (7,7 milliarder kroner) fra det saudiarabiske oljefondet Public Investment Fund. Halvparten av pengene skal dekke gjeld, resten skal forsterke kontantbeholdningen. I slutten av juni hadde gjelden økt til 1,3 milliarder pund (15,2 milliarder kroner) fra 890 millioner pund (10,4 milliarder kroner) ved årsskiftet.

Bernstein-analytiker Daniel Röska sier til Financial Times at cashreserven på 150 millioner pund, (1,76 millioner kroner) var «farlig lav».

EVOLUSJON: CC100 kom i anledning 100-årsjubileet i 2013. To biler med 6,0-liters V12 ble bygd. 2020-modellen V12 Speedster med 5,2-liters V12 ble det bygd 88 stykker av. Foto: Aston Martin

Ifølge Financial Times har Aston Martin utsatt andre del av avtalen med Mercedes-Benz til 2024, for kjøp av deler og teknologi fra den tyske bilprodusenten. Kanskje fordi avtalen stipulerer at Aston må betale Mercedes betydelige summer hvis aksjekursen forblir lav. Det gir i beste fall Aston Martin ett år til å få økt aksjekursen, samt mer tid til å bestemme seg for hvilken elektrisk drivlinje som vil fungere best med deres egne batterier i 2025.

Trolig 23 millioner kroner

DBR22 er også en hyllest til at skreddersøm-avdelingen Q har rukket å bli ti år gammel. Aston Martin selv antyder at det kan bli en begrenset produksjonsserie. Mens det kun ble bygd én Victor, ble det bygd 14 utgaver av Vantage V600 og 24 eksemplarer av Vulcan.

OPPSKRYTT: Høye frontruter er oppskrytt skal vi tro Aston Martin. I likhet med Ferrari Monza SP1 og Monza SP2 er DBR22 beregnet på varmere strøk. 

Foto: Aston Martin

Ifølge Autocar skal det lages ti eksemplarer av DBR22. Hva bilen veier er ikke kjent, men V12 Speedster hadde en mildt sagt utrolig egenvekt på 1.765 kilo. Meget spesielt med tanke på at roadsteren ikke har tak, knapt en frontrute og har karosseri og chassis av karbonfiber og aluminium. Tolvsylinderen må ta litt av skylden. 

Prisen er ikke offentliggjort, men DBR22 skal ifølge Autocar koste rundt 1,5 millioner pund. Det blir bortimot 23 millioner kroner, inklusive avgifter.