Konjunkturnedgang og sur økonomi kan bare bety én ting: BMW skal lansere en ny og ekstremt kostbar bil. Dette skjedde pÃ¥ begynnelsen av 90-tallet, da BMW 8-serie dukket opp med V12 og dekadente vippelykter, akkurat i tide til Ã¥ gÃ¥ glipp av jappetid og overforbruk.Â
I 2008 forsøkte BMW seg på nytt. Med finanskrise på trappene var timingen dårlig for BMW X6, en unødig stor kupé-SUV med V8. Nå er tyskerne i gang igjen.
Farlige konkurrenter
Mens det snakkes om finanskrise og usikkerhet, slipper BMW nå SUV-bomben XM. At de stjeler modellnavnet til stakkars Citroën bryr nok ikke BMW seg om, for tyske XM handler om spisse albuer og å breie seg ut.
BMW XM |
Motor: | 4,4 l. V8 twin-turbo |
Effekt, bensinmotor: | 489 hk |
Dreiemoment, bensinmotor: | 650 Nm |
Effekt, elmotor: | 197 hk |
Dreiemoment, elmotor: | 280 Nm |
Systemeffekt: | 653 hk |
Dreiemoment, system: | 800 Nm |
0-100 km/t | 4,3 sek. |
Toppfart: | 270 km/t |
Lengde/bredde/høyde: | 5.111/2.005/1.755 mm |
Vekt uten sjåfør: | 2.710 kg |
Batterikapasitet, netto: | 25,7 kWh |
Rekkevidde: | 82 til 88 km |
Pris: | Fra 2,1 mill |
Levering: | VÃ¥ren 2023 |
«BMW er ikke fremmed for Ã¥ vÃ¥ge Ã¥ provosere. Selskapets historie er full av eksempler som viser at selskapet gÃ¥r sine egne veier med enkelte modeller. Helt nye BMW XM er et tydelig eksempel pÃ¥ nettopp det», stÃ¥r det ærlig nok i pressemeldingen.Â
BMW XM er et beist i ordets rette forstand. Den måler 5,1 meter og er rett over to meter bred. En 4,4-liters twin-turbo V8 yter 489 hestekrefter mens den elektriske motoren står for 197 hestekrefter. Samlet systemeffekt er på 653 hestekrefter, noe som delvis setter BMW XM i konkurranse med Lamborghini Urus, Aston Martin DBX707 og Bentley Bentayga Speed.
BMW skryter av at XM er selskapets første egenproduserte M-bil siden den lave sportsbilen BMW M1 kom pÃ¥ 70-tallet.Â
Det tyskerne mener er at XM ikke fÃ¥s med smÃ¥ motorer og leiebilspesifikasjoner til lavere pris. I Norge starter XM pÃ¥ rundt 2,1 millioner kroner med dagens avgiftsnivÃ¥er, men bilen skal ikke leveres før til vÃ¥ren, som betyr at den kan bli en del dyrere.Â
Enda heftigere versjon på vei
653 hestekrefter og 800 Nm lover bra, men med 0 til 100 pÃ¥ 4,3 sekunder er BMWs krafttak et stykke unna Aston Martin DBX707 med sine 3,3 sekunder. Dette har BMW Ã¥penbart reflektert over, for det meldes i tillegg om at det kommer en enda heftigere versjon.Â
BMW XM «Label red», som kommer til høsten neste år, skal yte hele 748 hestekrefter og har 1.000 Nm. Denne vil også få et fremdriftsbatteri på 25,7 kWh, slik «vanlig» XM kommer med. Om du nå sitter og tenker at dette må bli en ubegripelig tung bil, så har du rett. BMW XM veier godt over 2,7 tonn!
BMW har ved flere anledninger demonstrert at de har god kontroll pÃ¥ sine ladbare hybrider. Slik sett blir det spennende Ã¥ se hvordan selskapets første ladbare hybrid fra M-avdelingen blir Ã¥ kjøre.Â
XM belager seg forøvrig ikke pÃ¥ luftfjæring, men kommer med alle de andre understellsgodsakene som standard. Det innebærer at adaptive dempere, bakhjul som svinger og et 48V-system med adaptive krengningsstabilisatorer fÃ¥s med pÃ¥ kjøpet.Â
Selv om XM er stor og tung gir den et frempek til hvordan neste generasjon M5 vil være, for det er ikke utenkelig at også den blir en ladbar hybrid. BMW jobber i tillegg med en helelektrisk M-versjon av 4-serie Gran Coupé som er ventet å få hele fire elektriske motorer.
Sekser gjør jobben
Det er ikke feil Ã¥ si at det er travle tider for BMWs M-avdeling. SÃ¥ langt i Ã¥r har de nye modellene BMW M4 CSL og BMW M3 Touring hatt sin premierer, og om ikke lenge vises ogsÃ¥ helt nye BMW M2. Felles for disse tre er at de alle har selskapets rekkesekser pÃ¥ tre liter. Dette stÃ¥r i en interessant kontrast til nye Mercedes-AMG C 63 hvor V8-motoren pÃ¥ fire liter er byttet ut med en firesylindret toliter.Â
At konkurransen spisser seg til, også på de motorsterke og kjøreglade modellene, er sikkert.