Det gĂ„r ikke sĂ„ fort i England. FĂžrste generasjon Range Rover kom i 1970, men over 50 Ă„r senere er det ikke snakk om lanseringen av Ă„ttende eller niende generasjon Range Rover nĂ„. Nei, bilen pĂ„ bildene â den helt nye Range Rover â er bare nummer fem i rekken.
Jaguar Land Rover stresser Äpenbart ikke nÄr de skal introdusere en ny Range Rover, selv nÄr det faktisk begynner Ä bli litt pes for dem, for at den utgÄende modellen begynte Ä bli gammel, er fÄ uenig i.
Mye aluminium
Heldigvis er den nye Range Roveren nettopp det. Helt ny. Plattformen bilen baserer seg pÄ heter MLA-Flex, der MLA stÄr for «Modular Longitudinal Architecture». Dette er selskapets nyeste plattform som ogsÄ den elektriske versjonen av nye Range Rover skal bruke. Ja, du leste riktig: Det kommer en elektrisk Range Rover i 2024, men stort mer enn dette vites ikke, og britene gjÞr sitt beste med Ä ikke avslÞre noe om den kommende elbilen. At den i likhet med de konvensjonelle modellene bestÄr av 80 prosent aluminium, med innslag av stÄl spesielt rundt dashbordet for Ä redusere vibrasjoner og stÞy, er lov Ä anta.
Lenge fĂžr den elektriske versjonen er pĂ„ plass, vil Jaguar Land Rover selge bilen du ser pĂ„ bildene som ladbar hybrid. For dem som Ăžnsker seg noe helelektrisk er selvfĂžlgelig ikke dette noe fullgodt alternativ, men den ladbare hybriden â som forĂžvrig fĂ„s i to forskjellige effektutgaver pĂ„ enten 440 eller 510 hestekrefter â seiler opp som en spennende drivlinje her i Norge. Det er mye pĂ„ grunn av den tilsynelatende gode elektriske rekkevidden pĂ„ 113 kilometer. En test av denne bilen kan du lese i Finansavisen Motor senere i Ă„r.
For nordmenn med lommebÞker tykke og tunge som medisinballer, vil det imidlertid glede at nye Range Rover fÄs med noen riktig slagkraftige stempelmotorer uten batterier Ä drasse rundt pÄ. I denne testen fÄr du lese om disse.
Napa Valley, selvfĂžlgelig
Den internasjonale lanseringen av nye Range Rover finner sted i California, men det er fiffig nok ikke Los Angeles eller San Francisco som er utgangspunktet, men der USAs rikeste etter sigende tar sine privatfly. Omtrent 14 minutter i luften fra Golden Gate ligger Sonoma og vinomrÄdet Napa Valley. Det er her Jaguar Land Rover mener at bilen vil skinne kraftigst, og britene er ved ankomst raske med Ä pÄpeke at en stor kundegruppe lusker rundt i nettopp disse omrÄdene.
Det er kanskje ikke sÄ merkelig, for det ville jo vÊre ganske pinlig om du blir invitert pÄ en vingÄrd og ikke klarer Ä ta deg frem til der du finner de vakreste utsikter, reneste luft og beste viner.
Gull og glitter
Pressebiler flest pleier Ä ha litt snodige farger, som kundene ofte ikke er spesielt opptatt av, men som kan tenkes Ä se sensasjonelle ut pÄ bildene. Dette arrangementet er intet unntak, for her stÄr Range Rovere i den eksentriske fargen «Sunset Gold Satin» pÄ rekke. Det er en matt farge som kler bilens fasong. Land Rovers ingeniÞrer er forÞvrig spesielt stolte av at listen i bunnen av siderutene er fjernet, noe som skal redusere vindstÞy og forenkle designen. Det kan fremstÄ trivielt, men er du en designconnoisseur skal du nok kikke litt ekstra pÄ dÞrene. à fÄ pakningene til Ä sitte pÄ innsiden, medfÞrer en innviklet produksjonsprosess ingen andre SUV-er har, opplyses det om, og nÄr du fÞrst har lagt merke til dette knepet, fascinerer det jo.
Designen fremstÄr pÄ bildene som ganske lik utgÄende modellen (spesielt foran), men det utvikler seg kjapt i riktig retning nÄr du ser bilen live. Det er fÞrst nÄr bilens bakparti betraktes at forskjellene fra de foregÄende modellene virkelig Äpenbarer seg. OgsÄ for dem som ikke forstÄr noen ting om formgivning.
Bak er den avrundede enden vekk, og linjene brytes i et skarpt og moderne uttrykk med lykter som artig nok er skjult nÄr bilen er skrudd av. Dette er annerledes og nytt for Range Rover, men at forskjellen er stor nok til Ä skremme konservative kjÞpere, er neppe tilfellet.
HĂŠ, sa du diesel?
Det er den kraftigste dieselmotoren som fÞrst stilles til disposisjon, en Jaguar Land Rover-utviklet rekkesekser fra Ingenium-motorfamilien. Effekten er pÄ 350 hestekrefter og dreiemomentet pÄ 700 Nm. Modellen heter D350 og leveres kun med mildhybridsystemet de fleste nye luksusbiler har i dag. Det medfÞrer at motoren oftere kan skrus av, og den starter opp uten at du i sÊrlig grad legger merke til det. PÄ tomgang skal du ha et trent Þre for Ä hÞre at dette er en diesel, og ikke bare en moderne bensinmotor med litt brÄkete injektorer. Motoren er ekstremt stillegÄende nÄr du kjÞrer avsted, men samtidig trekkvillig de gangene du gasser pÄ. D350 klarer 0 til 100 pÄ 6,1 sekunder og ville for noen Är siden vÊre den foretrukne motoren til denne bilen. NÄ stÄr denne og de Þvrige to dieselalternativene for 15 prosent av Range Rover-bestillingene i Norge sÄ langt.
En annen noe kuriÞs motorisering er modellen P400, der bilen er utstyrt med Jaguar Land Rovers bensinvariant i overnevnte motorfamilie. Det er en treliters turboladet rekkesekser som yter 400 hestekrefter og 550 Nm. Her skal 0 til 100 gÄ pÄ mer freidige 5,9 sekunder, og det er liten tvil om at denne motoren kler nye Range Rover godt.
à kjÞpe denne i Norge uten den ladbare teknologien i tillegg, er det nok fÄ som kommer til Ä gjÞre, men siden dette er bensinmotoren den ladbare hybriden jo belager seg pÄ, er det godt for norske kunder vite at motoren er glimrende. Lyden er metallisk og fin, dreiemomentet kommer forutsigbart seilende nÄr du gasser pÄ og ferden blir slik sett luksuriÞs.
OverkjĂžrer G-Klasse
Alle nye Range Rovere leveres med lavgirserie som standard. Det er ingen overraskelse, for slik har det alltid vĂŠrt. Selv den ladbare hybriden fĂ„r elmotoren sin sneket inn foran transferkassa, slik at lavgir og elektrisk kjĂžring kan kombineres. Hyggelig nok er elektronisk lĂ„sbar senterdifferensial og bakre differensial ogsĂ„ standardutstyr â i tillegg til Land Rovers velprĂžvde «Terrain Response» kjĂžreprogrammer som blant annet viser deg hvordan differensialene jobber. Alt skjer helautomatisk, i motsetning til pĂ„ en Mercedes-Benz G-Klasse.
Understellsgodteriet «Dynamic Response Pro» med aktiv bakre differensial og «Torque Vectoring» er tilgjengelig, og sĂ„gar standardutstyr pĂ„ topputgaven SV, men nytt er det at understellet nĂ„ er tilgjengelig pĂ„ alle modeller, der Land Rover tidligere ikke lot kjĂžperne av de ladbare hybridene fĂ„ dette.Â
Fordelen med Ä gÄ for «Dynamic Response Pro», selv om understellet uansett har adaptive stÞtdempere og selvfÞlgelig luftjÊring som standard, er at nye Range Rover da krenger betydelig mindre enn man kunne forvente av en gigant som dette.
Selv modellen med lang akselavstand og syv seter suser gjennom svingene med en overbevisning Range Rover ikke tidligere har vÊrt kjent for. 48 v-systemet med elektriske motorer pÄ de to stabilisatorstagene baserer seg i tillegg pÄ Ä kunne «se» veien og belage seg pÄ navigasjonsdata for Ä forberede understellet pÄ det som mÄtte komme.
Lyden av en V8-er
Alt dette bringer oss til toppmodellen. Den heter Range Rover P530 og har ikke britenes aldrende 5,0-liter, men snarere BMWs nyutviklede 4,4-liter pÄ 530 hestekrefter og 750 Nm. Her gÄr 0 til 100 unna pÄ mektige 4,6 sekunder.
Land Rovers ingeniÞrer liker ikke helt Ä kalle det en ren BMW-motor, og vil helst prÞve Ä overbevise om at det er et samarbeid mellom de to selskapene. V8-motoren med twin-turbo har forsterket motorblokk og blant annet en helt annen bunnpanne som skal tÄle hard offroadkjÞring, hÄper Land Rover.
Ved flere anledninger pekes bilen mot et av omrÄdets mange vingÄrder, og Range Rover P530 klorer seg fast i de bratte bakkene og lÞse underlaget mens V8-motoren tordner. Vadedybden pÄ 90 cm er den samme som fÞr og angrepsvinkelen er fortsatt skremmende, men besnÊrende. Bakkeklaringen er pÄ hele 29,5 cm, som er bedre enn bÄde GelÀndewagen og Land Rover Defender.
Tilbake pÄ Californias svingete asfalt merker du at nye Range Rover lener seg pÄ tradisjonene tidligere eiere kjenner godt. Komforten er nÄ enda nÊrere en ny Mercedes-Benz S-Klasse og ferden skjer med en god dose selvtillit. I nÊrheten av hva garvede Porsche Cayenne-eiere krever i skarpe svinger og pÄ bane, er nye Range Rover imidlertid ikke, og der skal den vel heller ikke vÊre.
Du skal kunne kjÞre hurtig og kraftfullt, ja, men ikke som om du sitter i en sportsbil. Er dette egenskaper du verdsetter over fremkommelighet og elegante detaljer som for eksempel den delbare bakluken (en Range Rover-signatur siden 70-tallet), mÄ en Cayenne Turbo, Bentley Bentayga eller Aston Martin DBX heller velges.
3D-printing
Nye Range Rover er artig nok pakket med teknologi dagens Mercedes-Benz S-klassen fÞrst var ute med. Et ultraavansert klimaanlegg og dÞrer som elektrisk Äpner og lukker seg bÄde foran og bak fÄs pÄ begge bilene, og det er spesielt nÄr du velter deg inn i baksetet hvor Äpenbart det blir at Range Rover ogsÄ sikter seg inn pÄ kunder som ikke vil kjÞre selv. NÄ fÄs Range Rover med lang akselavstand og fireseters konfigurasjon hvor passasjersetet foran kan bÞye seg frem som en lydig tjener og gi plass til utstrakte ben.
Toppmodellen lages av Land Rovers spesialavdeling, sÄkalte Special Vehicle Operations (SVO), som har fÄtt utfolde seg overraskende mye denne gangen.
Blant hÞydepunktene er keramiske knapper og brytere, men det mest slÄende er salongbordet i midten, som ved hjelp av elektriske motorer reiser seg lydlÞst og nobelt.
Jamal Hameedi er sjef for SVO-avdelingen og forklarer villig om lĂžsningene de har valgt.
â Foten og mekanismen hadde vĂŠrt umulig Ă„ lage med vanlig stĂžping. Fasongen er sĂ„ avansert at den 3D-printes i aluminium, og treverket settes inn for hĂ„nd, forklarer Hameedi.
OgsÄ koppholderen Äpenbarer seg med elektriske motorer, men fÞlelsen er solid. Selv om kritiske journalister prÞver Ä bÞlle litt med mekanismen mens den jobber, lar hverken bordet eller koppholderen seg affisere. Det taktile her er pÄ et nivÄ tidligere forbeholdt Bentley- og Rolls-Royce-kunder.
PlastrĂŠl?
I Kina og USA er baksetenes beskaffenhet muligens mer avgjÞrende enn i Europa. Det er noe pÄfallende lite egalitÊrt over Ä bli fraktet rundt i en unÞdvendig stor bil, men samtidig ogsÄ uforskammet gÞy.
Om du ikke fÞler deg riktig sÄ opphÞyet, men likevel Þnsker deg en ny Range Rover, vil det glede at resten av interiÞret holder greit fÞlge med baksetenes nivÄ.
I en episode av Finansavisen-podcasten Mil etter mil â en podcast om bil, uttrykte Thomas Giertsen irritasjon over at mange nye biler hadde for mye «plastrĂŠl» i interiĂžret.
Vel, hverken Giertsen eller andre som snuser pÄ nye Range Rover skal bekymre seg nevneverdig, for her er det lite rÊl, skal det vise seg.
Ransakende blikk og visitatoriske fingre som Äler seg inn i kroker og tafser pÄ plastdetaljer, avslÞrer at bilens interiÞr er blant de beste pÄ markedet. Her er det mer naturlig Ä sammenligne med Bentley enn BMW-SUV, og Mercedes-Benz S-Klasse er igjen en naturlig konkurrent.
Som et alternativ til skinninteriÞr leveres Range Rover for fÞrste gang med et indre helt uten ku. Det fremstÄr overraskende luksuriÞst, men de mest omfattende skinnpakkene gjÞr dette til et enda triveligere sted Ä oppholde seg. Den digitale skjermen i midten mÄler 13,1 tommer og kan fremstÄ i overkant flytende pÄ bilder, men oppleves i realiteten som bÄde brukervennlig og passe elegant.
Som pÄ utgÄende modell er det horisontale linjer som setter sitt maskuline preg, og fÞlelsen av bredde og pondus er overveldende. Dette fremstÄr aldri som en liten bil nÄr du akkurat har satt deg inn, men pussig nok har Land Rover tatt med en annen teknologi Mercedes i det siste har gjort seg kjent for, som tydelig skiller denne bilen fra gamle dagers modeller. Bakhjulsstyring.
Bakhjulene bestemmer
Etter Ä ha landet i Oslo og tenkt grundig pÄ hvordan denne bilen skal oppsummeres, er det bakakselstyringen som mÄ trekkes frem. NÄr du kjÞrer sakte og dreier pÄ rattet, vil bakhjulene svinge imot med opptil 7,3 grader, som gjÞr at svingradiusen reduseres betydelig sammenlignet med forrige Range Rover.
Der Mercedes-Benz S-Klasse har ti grader som ekstrautstyr, har Land Rovers ingeniÞrer og markedsavdeling valgt sine syv som standardutstyr pÄ alle modeller. Dette kan virke lite sensasjonelt pÄ papiret, men ute pÄ veien og spesielt i byen har systemet mye Ä si.
Syv grader er nok til at nye Range Rover fĂžles mindre enn den er, og da forsvinner stĂžrrelse som motargument. Faktisk er svingradiusen bare 11,3 meter, som er bedre enn noen annen Land Rover.
Bensin-hurra
I Norge er luksusbiler blitt et sÄ vanlig syn at det ikke lenger er oppsiktsvekkende Ä se en Porsche pÄ veien. Det er ikke status med stor TV og lÞnnsmottakere reiser pÄ ferie til Maldivene, har hytte pÄ Geilo og leaset BMW X5 med sekssylindret motor.
Derfor er det kanskje fint at en ny Range Rover kommer seg inn pÄ markedet, sÄ det fremdeles er mulig Ä se hvem som virkelig er formuende i dette landet.
Nye Range Rover starter pĂ„ 1.692.900 kroner som hybrid, men derifra stiger prisene raskt. Billigste diesel koster 1,9 millioner mens en ladbar Range Rover med utstyrsgraden Autobiography, som du strengt tatt bĂžr gĂ„ for, starter pĂ„ 2.053.000 fĂžr du har plukket ut vinterhjul og en del annet snadder. Vil du ha V8 mĂ„ du uansett over 2,5 millioner og SV-modellen med det lekre bordet starter pĂ„ rett over 3,2 millioner kroner. Med andre ord ikke for hvem som helst.Â
Den elektriske versjonens pris er vanskelig Ä spekulere i, men det er minst like vanskelig Ä riste av seg inntrykket av at nye Range Rover er for god til Ä vente helt til 2024 pÄ. Du vil ha en Range Rover nÄ, og da er det kanskje like greit Ä gÄ for V8-modellen, som et slags siste bensin-hurra?