Gjennom en hurtig S-kombinasjon på Bilster Berg racerbane viser nåla i Aston Martin DBX 707 nærmere 180 km/t. Over neste bakketopp venter den delen av banen som kalles «musefella», fordi asfalten nærmest forsvinner ned et brattheng ikke helt ulikt det du finner i en alpinbakke, før den bunner ut i en krapp venstresving som fører til en bratt stigning.
Like før inngangen til kurven varsler en alarm i dashbordet om påkjørsel bakfra, og speilet fylles raskt av den digre grillen som kommer susende.
Snakker i kamera
De to instruktørene Philip Hamprecht og Fabian Vettel – broren til Sebastian Vettel – har på forhånd gått gjennom sikkerhetsreglene som blant annet spesifiserer fem billengder avstand for å unngå ulykker.
Sjåføren i bilen bak er tydelig opptatt med å snakke til kamera på telefonen i stedet for å se ut av frontruten, og med kun noen få centimeter igjen før det smeller blir det nødvendig å sette kjøreegenskapene til Aston Martin DBX 707 på en skikkelig prøve.
Nesten på grusen
I det kanten av bratthenget passeres fører en liten korreksjon med rattet til at idealsporet forlates, og bilen legger seg langs ytterkanten av svingen der grus-gropa venter. Den andre bilen rekker å komme opp på siden før sjåføren oppdager situasjonen og hiver seg på bremsen.
Luftfjæringen med tre kammer komprimeres når den 2,3 tonn tunge SUV-en treffer bunnen av musefella, og stabilitetskontrollen fra ZF tar jobben med å holde skuta på rett kjøl i det rattet legges hardt over mot venstre for å ikke dra av banen.
Firehjulstrekksystemet er en tilpasset versjon av 4Matic fra Mercedes-AMG, og gjør sitt til at Pirelli P-Zero dekkene som måler 285/35-23 foran og 325/30-23 bak klorer seg fast underlaget.
Salutt
Mønsterdybden minsker med høylytte protester før det store panseret igjen peker riktig vei. Det er stort sett aldri noen som kjører yttersving rundt denne kurven, og noen småstein fra grusen som passerer ubehagelig nærme plukkes opp av den varme gummien, før de smeller mot innsiden av skjermene.
I tillegg til firehjulstrekket har Aston Martin DBX 707 også overtatt den 4,0 liter store V8-eren med doble turboer og ni-trinns automatkassen fra Mercedes-AMG. Tidligere sjef for AMG Tobias Moers tok over sjefsjobben i Aston Martin i 2020, og nå forlater han selskapet med en dundrende salutt fra de digre eksospottene.
Rutebåten
På tomgang har V8-eren såpass dyp bassgang at det minner om lyden fra den gamle rutebåten M/S Sandnes når den legger fra kai. Men når høyre pedal treffer gulvet for å ta fatt på den ventende motbakken skifter lyden karakter. Automatkassen er utstyrt med våte kløtsjer i stedet for momentforvandler, og veksler hurtig til korrekt valuta for å skru krana på fullt.
Fjæringen er satt opp litt mykere bakpå og strammet opp foran sammenlignet med den «normale» DBX-modellen, og den setter seg litt på hælene ved maksimalt pådrag. De doble turboene pakker sammen luft-molekyler i rasende tempo og sørger for at 707 hk og 900 Nm forplanter seg ned i asfalten. Lyden er en blanding av forsvarets Herkules-fly på kort rullebane og foringstid i dyrehagen, avløst av dumpe drønn når du slipper opp, omtrent som kampesteiner lempet ned i en tom container.
Dash 80
Paralellen til fly får en ekstra dimensjon når bakketoppen passeres, og et lite øyeblikk lurer både fører og passasjer på om navnet DBX 707 er en referanse til passasjerflyet Boeing 707, populært kalt Dash 80, før likevekten gjenopprettes og ferden fortsetter. 0-100 km/t skal ifølge produsenten ta 3,3 sekunder, og toppfarten oppgis til 310 km/t.
Toppfarten ble det ikke anledning til å teste, men akselerasjonen er brutal og holder hva de lover. Og hvis du jevnlig stiller på startstreken i rally-lyskryss, består launch control ganske enkelt av å holde bremsen inne, øke turtallet, og så la det stå til. Fornuftig – nei, moro – absolutt.
Som en pickup
Så hvem skal kjøpe en SUV fra Aston Martin med mere effekt enn en Lamborghini Urus? Det står på innholdsfortegnelsen at maksimal tilhengervekt er 2,7 tonn, så da går det i teorien an å hekte på Silkesvarten i tilhenger og sette rekord for verdens raskeste hest.
Med tanke på at Aston Martin har montert en diffuser under hekken som i størrelse og utforming minner om lasteluka på en pickup, er det litt vanskelig å skjønne hvor kroken skal komme ut. Vadedybde oppgis til å være en halv meter, og det går an å velge «terrain» fra menyen over kjøremodus, så sånn sett kan du nyte friluftsliv uten å forlate skinnsetet.
Rekord i reiseregninger
Markeds og kommunikasjons-koordinator i Aston Martin Leonardo Lucchini tror DBX 707 vil appellere til de som allerede har en av de mer sportslige modellene i garasjen.
– Kundene vår har som regel flere forskjellige biler, der minst en av dem er av det mer praktiske slaget med plass til hele familien og bagasje. DBX 707 gjør det nå mulig at også den bilen er en Aston Martin, sier Lucchini.
– Valgte dere 707 som en dårlige skjult referanse til en kjent britisk statsansatt i utenrikstjenesten med verdensrekord i reiseregninger?
– Det er klart at mange forbinder den film-figuren med Aston Martin, men vi er veldig varsomme med direkte referanser på grunn av rettigheter og lisenser. Nå viste det seg at den nye modellen hadde 707 hestekrefter, og da kan jo hver enkelt tolke det som de vil, sier Lucchini med lurt smil.
Fullvoksen Tesla
Designen krever litt tilvenning, blant annet på grunn av at Aston Martin DBX 707 har den største grillen de noen sinne har montert på en bil, men den gjør seg bedre i virkeligheten enn på bilder.
Det er noe ved linjene og særlig fronten som vekker assosiasjoner til en annen bil, rent bortsett fra at det åpenbart er en Aston Martin. Enkelte av leserne har kanskje opplevd å gjenkjenne trekk hos en person i den yngre garden, og med temmelig stor grad av sikkerhet slått fast hvem som er opphavet.
Et raskt billed-søk bekrefter følelsen av at dette er hvordan en fullvoksen Tesla Model Y kan bli seende ut, med skjegg, huslån og pondus.
Hybrid i Kina
Når tema elbiler først ligger i luften passer det å stille Lucchini et par spørsmål til.
– Porsche og Bentley har for lengst montert stikkontakt og batterier i SUV-ene, og snart kommer Ferrari med hybrid SUV, hvor ligger Aston Martin i den løypa?
– Tobias Moers har fokusert på å oppdatere modellene med V8-eren fra Mercedes-AMG, men vi selger en mild-hybrid av DBX i Kina, som bruker samme drivlinje som AMG GLE 53 hybrid, sier Lucchini.
– Nå forlater Moers selskapet, og blir erstattet av tidligere administrerende direktør i Ferrari Amedeo Felisa, vil det akselerere den utviklingen?
– Vi ser hvor stor påvirkning Moers har hatt ved å pleie forbindelsen til sin tidligere arbeidsgiver. Ferrari har lansert flere hybrider, også plugg-inn, og det kan godt hende vi kommer til å se en lignende effekt i tiden fremover uten at jeg kan avsløre noe, sier Lucchini.
Avvik
Det er ingen tvil om at alle de mekaniske bitene fra Mercedes-AMG gjør Aston Martin DBX 707 til en svært kompetent kjøremaskin. Men det hadde kanskje vært en god ide å la torpedoveggen markere grensen mellom tysk og britisk ingeniørkunst.
BURDE VÆRT OPPDATERT: Elektronikken og kontrollene er hentet fra forrige generasjon Mercedes-Benz, og i denne prisklassen burde en kunne forvente noe mer oppdatert og spesielt.
Store biter med karbonfiber pryder kabinen, uten at det gjør bilen noe lettere. Men i en bil til over fire millioner blir det et aldri så lite avvik mellom forventningene og virkeligheten når skjermen og midtkonsollen helt tydelig er løftet rett ut av forrige generasjon Mercedes. Skjermen er ikke til å sette fingeravtrykk på, men det fungerer minst like bra å gjøre menyvalg ved hjelp av hjulet. Instrumentene formidler også turtall, hastighet og annen informasjon på upåklagelig vis.
Smultringer
Problemet er at når du som utfordrer nærmest spinner smultringer på parkeringsplassen foran konkurrentene, bør også detaljene i interiøret være på høyde med eller overgå de andre i feltet.
Lamborghini Urus, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne, Audi RS Q8, BMW X6 og Mercedes-AMG GLE 63 S byr alle på svært så lekre dashbord med grafikk og animasjoner som gir det lille ekstra med tanke på hvor eksklusivt det føles.
Halvparten velger SUV
Setene i Aston Martin DBX 707 er gode, også på bakre rad, men en av testbilene var utstyrt med knall gule nakkestøtter, noe som stadig vekk fikk en til å lure på om det satt noen i baksetet. Alt er kledd i skinn og en kan lett forestille seg noen som sitter og syr hvert sting for hånd. Det skal nevnes at bilene på testen var pre-produksjonsutgaver, men foreløpig mangler det som gjør at du bare blir sittende og nyte synet og kjenne på materialene.
Lucchini opplyser at Aston Martin solgte 3001 DBX i 2021, og totalt 6178 biler, så omtrent halvparten kan tilskrives SUV-en. Når Ferrari melder seg på senere i år har samtlige – unntatt McLaren – i denne klassen en diger firehjulstrekker med ytelser som et middels romskip i porteføljen. Det varer nok ikke så lenge før den siste V8-eren kveles av ladekabelen, men dersom du er i markedet, anbefales en tur i Aston Martin DBX 707. Produksjonen er allerede i gang og de første kundene skal kunne forvente levering i disse dager.