Vi rapporterer ofte om svindyre klassikere, gjerne solgt på auksjoner for priser som er ganske så langt opp i kunstmarkedet. Og for mange er de flotteste bilene i historien som (kjørbar) kunst.
Håndlagd
Packard var en av de fremste luksusbilprodusentene, med produkter og kvalitet godt over masseprodusentene Ford og Chevrolet, mer på linje med Lincoln og Cadillac.
Høydepunktene fra merket kom litt utpå 1930-tallet, med 12-sylindrede motorer, lange akselavstander og spesialbygde, håndlagde karosserier. De fineste av disse ble bygd av Dietrich, og du fikk dem ikke stort bedre enn en Individual Custom Convertible Victoria.
Det finnes bare tre bevarte eksemplarer av denne modellen, noe som gjør dem til noen av de mest ettertraktede og dyre amerikanske klassikere. Så da en av de tre dukket opp på RM Sotheby’s Amelia-auksjon sto kjøperne i kø. Og budene stoppet ikke før prisen kom opp i vel 4,1 millioner dollar.
Rimelig inngangsbillett
Selvsagt har de dyreste Packardene sjokkerende høye prislapper, men du kan få være med i det gode selskap av Packard-eiere for priser som er smuler i forhold.
Et av de beste kjøpene under Amelia-auksjonene må ha vært en 1929 Packard Model 633 Standard Eight Sedan til 10.000 dollar, tidligere restaurert og i bra bruksstand. Det er en pris så langt under selvkost at det knapt er til å tro.
Og det skulle ikke forundre oss om kjøperen av denne har minst like mye glede av den som han som kjøpte en til mer enn 400 ganger prisen.