Duell: Bør du kjøpe en av disse før avgiftene dreper dem?

De ladbare hybridene blir beskutt fra nær sagt alle kanter. Elbilforeningen vil nok helst se dem forsvinne ut i intet, og den forrige regjeringen serverte en skikkelig avgiftsbombe i fanget på de som selger bilene – og ikke minst kundene.

Med de foreslåtte avgiftsendringene blir ladbare hybrider selve skyteskiven. En Panamera Turbo S E-Hybrid blir nærmere 91.000 kroner dyrere, men det spørs om særlig mange vil synes synd på kjøperne av V8-motoriserte Porscher med 700 hestekrefter.

Litt verre er det for bilene i denne testen.

PRAKTISK: Mini Countryman Cooper All4 er den mest praktiske bilen i testen. 

Foto: Håkon Sæbø

Elektrisk kjøring – om du gidder, da

Den i overkant blå BMW-en er en X2 i ladbar utgave. Modellen heter BMW X2 xDrive25e og har i dag 0 kroner i avgift. Det samme gjelder konkurrenten fra «samme» selskap, Mini Countryman Cooper SE All4. De er bygget på BMW UKL2-plattformen, begge har halvannen liter store tresylindrede turbomotorer og én elmotor på bakakselen. Bensinmotoren yter 125 hestekrefter mens den elektriske motoren gir 95 hestekrefter, som resulterer i det bransjen kaller en systemeffekt på 220 hestekrefter. Ganske slagkraftige saker, med andre ord.

STYR DEG GLAD: Bak ratet i denne Mini-en merker du fort at kjøreglede er prioritert.
Foto: Håkon Sæbø
FISK PÅ LAND? Fra enkelte vinkler ligner Mini-en litt på en fisk. BMW-en ser strammere ut.
Foto: Håkon Sæbø
GANSKE BRA: Men infotainmentsystemet i BMW-en er et hakk bedre.
Foto: Håkon Sæbø
TØFF MED STOFF: Mini Countrymn fås med alcantara blant annet på dørene. Det ser kult ut og føles bra.
Foto: Håkon Sæbø

Begge skal klare fra 0 til 100 km/t på kjappe 6,8 sekunder og de har nærmest identisk batteristørrelse også. BMW-en har et batteri på 8,8 kWh mens Mini-en er like bak med sine 7,6 kWh. Rekkevidden er på henholdsvis 53 og 50 kilometer, målt etter WLTP-standarden.

Med variert kjøring er det ikke vanskelig å klemme ut over 40 kilometers helelektrisk kjøring, og har du en ekstra silkepote på gasspedalen klarer du nok mer. Slik sett oppfyller begge disse ladbare hybridene den tilfredsstillende følelsen av å kjøre rundt helt utslippsfritt, som igjen taler for at en heftig avgiftsøkning er fullstendig feil.

KUL, MEN TRANG: BMW X2 xDrive25e ser uvanlig leken ut til BMW å være. Baksetene er imidlertid ikke å anbefale for voksne folk på tur.

Foto: Håkon Sæbø

Avgiftsøkningen truer

Om en av disse ladbare hybridene nå frister, bør du kanskje ikke vente for lenge med å kjøpe deg en (eller gi en i morgengave), for den foreslåtte avgiftsøkningen er på ca. 35.000 kroner for hver av dem. Det kan selvfølgelig låte trivielt om du allerede har en Ferrari F12 og en Mercedes-AMG G 63 i garasjen, men for andre er dette betydelig. Spesielt når startprisen på forholdsvis sindige 450.000 kroner (ca) tas i betraktning.

Det store spørsmålet er om disse bilene bør friste, gitt at det finnes et voldsomt tilbud av elektriske biler og ladbare hybrider med bedre rekkevidde. Blant annet har Volvo meldt at deres ladbare modeller skal få økt rekkevidden nå, og andre følger etter.

I så måte kan både BMW X2 og Mini Countryman fremstå som gamle, men når andre aspekter betraktes, finnes det stadig mye å glede seg over.

GLAD I LOGO: BMW X2 xDrive25e har fått logoen påklistret C-pilaren. Det er både kult og litt snodig.

Foto: Håkon Sæbø

En av de bedre i klassen

På innsiden er det kanskje mest frydefullt hos Mini, der designerne har vært dyktige med materialer og utforming. Kombinasjonen av blanke og matte flater, krom og alcantara tilsier at Mini Countryman fremdeles har et av de bedre interiørene i denne klassen.

Det blir åpenbart når BMW-en betraktes, for her er det riktignok livlig med blå sømmer og et stramt infotainmentsystem, men likevel en tyngende følelse av at enden er nær.

ANALOG GLEDE: BMW X2 fås kun med analoge instrumenter, som kan fremstå gammeldags, men som faktisk er riktig så velfungerende og elegant.
Foto: Håkon Sæbø
IKKE BMWs BESTE: Kvaliteten er god og brukervennligheten solid, men dette er samtidig et litt kjedelig interiør. Nye BMW 1-serie understreker dette.
Foto: Håkon Sæbø
KJØR, IKKE TENK: Både Mini-en og BMW-en har automatgir. Akselerasjonen er frisk når begge motorer tar i.
Foto: Håkon Sæbø

BMW X2 kom på markedet i 2018 og baserer seg på BMW X1 som er enda eldre. At dette ikke er dagsferske biler vises i litt for stor grad når du befinner deg på innsiden. En umiddelbar påminnelse er girspaken som stikker seg frem og ødelegger for harmonien. (Hopper du rett over i den langt nyere BMW 1-serien, forstår du fort hva dette har å si for opplevelsen av interiøret).

Egenart, særpreg og beskaffenhet

Artig nok må det hevdes at BMW X2 har en uvanlig friskt eksteriørdesign som fremstår egenartet og på grensen til snodig. Ønskes en bil i det mer eksentriske hjørnet rent designmessig– men stadig fra en konservativ produsent – er BMW X2 et utmerket kjøp. At tyskerne for eksempel har valgt å sette logoen på begge C-pilarene, er unikt for X2.

MER SPENSTIG ENN X1: BMW X2 er ment å tilby et stiligere design enn X1. Det gjør den, og X1 fremstår som mer kjedelig (dog praktisk). 

Foto: Håkon Sæbø

Over hos Mini er det en mer konvensjonell SUV-fasong som presenteres, og det kan godt likes. Det skal forøvrig ikke mye fantasi til for å fastslå at bakseteplassen er betydelig bedre hos Mini, så på akkurat det punktet må BMW X2 se seg grundig slått. Som alternativ kan den langt mindre elegante BMW X1 naturlig nok vurderes, men da ryker samtidig tankene om elitistisk design og egenart.

Er det gøy bak rattet?

Når det kommer til selve kjøreegenskapene, tilfredsstiller begge disse bilene. Mest sportslig er det bak rattet i BMW-en, ikke minst fordi du sitter litt mer som en løpsbilsjåfør enn i Mini-en. Det i seg selv oppfordrer til mer hissig kjøring, men Countryman er ikke langt bak. Her vil uansett løse gjenstander og kvalme passasjerer si stopp før du og bilen gjør det, og du føler alltid en underliggende kontroll over bilen.

Samtidig er det åpenbart at et helt utladet hybridbatteri også betyr at potensialet for akselerasjon er redusert. Det er litt irriterende, men sjelden et reelt problem siden bilene jobber iherdig med å besørge et minimumsnivå.

Trøsten er at både BMW-en og Mini-en i denne testen har presis styring og understell som balanserer komfort og kjøreegenskaper på en måte du kan glede deg over. Her blir det aldri så stivt at kaffen bestemmer seg for å hoppe ned på teppet. Heldigvis.

VANSKELIG VALG: Er du en snobb går du for BMW-en. Verdsetter du mer praktiske egenskaper vil Mini-en tiltale mer.

Foto: Håkon Sæbø

Ikke «ekte» firehjulsdrift

Denne gangen er ikke disse bilene testet på vinterføre, men i likhet med mange andre rimeligere ladbare hybrider, tilbyr ikke BMW og Mini et «ekte» firehjulsdriftsystem. Bensinmotoren driver forhjulene og elmotoren bakhjulene. Resultatet er at bilene kan finne på å kun starte med bakhjulene i drift, som fører til at fremkommeligheten ikke umiddelbart er fullkommen. Løsningen er å tvinge bilen over i hybridfremdrift, der alle motorer jobber samtidig, men det er igjen ikke spesielt miljøvennlig.

GRIPER TAK: Begge testens biler har firehjulsdrift, men bak- og forhjulene er ikke koblet sammen av noen drivaksel. Elmotoren sørger for at bakhjulene skubber, mens bensinmotoren trekker deg frem med forhjulene.

Foto: Håkon Sæbø

Er du særlig opptatt av nettopp det, bør en elbil velges fremfor disse to.

Om elektriske biler, lading og rekkevidde fremdeles oppleves som skremmende, kan du med ganske god samvittighet kjøpe en BMW X2 xDrive25e eller Mini Countryman Cooper All4. Lader du hjemme, på jobb eller helst begge steder, kan du nok kjøre elektrisk over store deler av uken, gitt at du ikke pendler over større avstander. I praksis betyr det at det er din adferd som bestemmer om en av disse skal være et forurensende, gateparkert og utladet bensinsluk – eller en velfungerende og utslippsfri venn på (korte) turer.

Skal du gripe sjansen?

I lys av alt dette, kanskje det er nå de siste ladbare hybridenes brukervennlighet skal nytes? At disse bilene skal ha 0 kroner i avgift i årene fremover, fremstår for de fleste som urimelig, og selv om avgiftsendringen ikke kommer umiddelbart, er det uansett mørke skyer over horisonten.

BMW X2 xDrive25e

 

Motor: 1,5 l. R3 turbo bensin, elmotor

Drivlinje: Ladbar hybrid, firehjulsdrift

HK/kW/Nm, system: 220/162/385

HK/kW/Nm, forbrenningsmotor: 125/92/220

HK/kW/Nm, elmotor: 95/70/165

0-100 km/t: 6,8 sekunder

Toppfart: 195 km/t

Rekkevidde (WLTP): 53 km

Batterikapasitet: 8,8 kWh

Egenvekt uten fører: 1.730 kg

L/B/H: 436/182/151 cm

Forbruk: 0,17 l/mil

CO2-utslipp: 39 g/km

Bagasjerom: 410/1.290 liter

Priser:

Denne modellen: 455.600 kroner

Med utstyr: 621.200 kroner

  • Pluss 

Ser kul ut

Kjører sportslig

Solid infotainment

  • Minus

 Trangt i baksetet

Ikke imponerende rekkevidde

Litt kjedelig interiør

 

  • Design 

BMW X2 ser spennende ut når du betrakter den fra utsiden, men fremstår eldre enn den er når innsiden vurderes.

  • Førermiljø 

Sittestillingen er typisk BMW: Du sitter sportslig og godt uten at det blir ukomfortabelt. Infotainmentsystemet er utmerket.

  • Kjøreegenskaper 

Som ladbare hybrider flest merker du at dette er en bil som veier over 1,7 tonn. Likevel er det morsomt å farte rundt i denne.

  • Ytelser

 0 til 100 på 6,8 sekunder er absolutt akseptabelt, men viktigere er det at bilen føles kvikk også når du kjører helt vanlig.

  • Plass 

Foran er det bra med plass, slik du forventer av en bil på over 4 meter. Bak er det trangt, mest fordi baksetet er høyt og taket lavt.

  • Mye for pengene 

Gløtter man bort på hva slags elbiler som tilbys, også fra BMW, er det åpenbart at man vanskelig kan rettferdiggjøre X2.

  • Score: 7/10 

BMW X2 i ladbar utgave er en spennende bil, men prisen er en del høyere enn det du må ut med for en Mini med samme motorisering.

Mini Countryman Cooper SE All4

 

Motor: 1,5 l. R3 turbo bensin, elmotor

Drivlinje: Ladbar hybrid, firehjulsdrift

HK/kW/Nm, system: 220/162/385

HK/kW/Nm, forbrenningsmotor: 125/92/220

HK/kW/Nm, elmotor: 95/70/165

0-100 km/t: 6,8 sekunder

Toppfart: 195 km/t

Rekkevidde (WLTP): 50 km

Batterikapasitet: 7,6 kWh

Egenvekt uten fører: 1.715 kg

L/B/H: 429/182/155 cm

Forbruk: 0,18 l/mil

CO2-utslipp: 41 g/km

Bagasjerom: 410/1.290 liter

Priser:

Denne modellen: 447.900 kroner

Med utstyr: 558.200 kroner

 

  • Pluss 

Lekkert interiør

Praktisk fasong

Morsom å kjøre

  • Minus

 Ikke så sportslig som X2

Ikke imponerende rekkevidde

Begynner å bli gammel

 

  • Design 

Mini Countryman holder seg muligens litt bedre å innsiden enn utsiden. Det er stadig en fin bil, men neppe oppsiktsvekkende.

  • Førermiljø 

Sittestillingen er litt mindre sportslig enn hos BMW, som kanskje er å forvente. Betjeningen er god, men ikke så god som hos BMW.

  • Kjøreegenskaper 

Styringen er presis og du kan ha det artig på svingete vei, men det er helt åpenbart at BMW X2 er en mer kjøreglad bil.

  • Ytelser 

Bilen skvetter opp i fart, men presser du den hardt og har lite strøm igjen, merker du at selve bensinmotoren ikke er spesielt frisk.

  • Plass 

Foran er det plass som i BMW-en, men bak er det merkbart bedre å befinne seg for voksne folk. Er plass viktig, er denne best.

  • Mye for pengene

Utstyret later til å være rimeligere hos Mini enn hos BMW, noe som gjør at du slipper unna med en lavere pris her enn med BMW X2.

  • Score: 6/10 

Mini Countryman vinner på plass og pris, men BMW-en er mer tilfredsstillende å ratte rundt i. Bilen med best kjøreegenskaper vinner.