Dette er nye Ducati Multistrada V4 Rally – for litt mer enn 1/3 million kan du herje med den ørkenen…
» data-medium-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/MY23_DUCATI_MULTISTRADAV4_RALLY-_171__UC437531_Low-844×1024-1-247×300.jpg» data-large-file=»https://www.bike.no/wp-content/uploads/2022/10/MY23_DUCATI_MULTISTRADAV4_RALLY-_171__UC437531_Low-844×1024-1.jpg» />
Nå er nok en ny versjon av Multistrada V4 presentert, en sykkel som – til tross for prislappen – er blitt en av Ducatis bestselgere. Etter Multistrada V4 og Pikes Peak-spesial med 17 tommes hjul, kommer nå Multistrada V4 Rally. De største forskjellene sammenlignet med Multistrada V4 S er en større 30 liters tank, eikehjul og en fjæringsvandring på 200 millimeter. Den såkalte Skyhook-fjæringen er svært avansert og påkostet og inkluderer til og med mulighet til å senke sykkelen ved bykjøring og gjøre lettere å løfte den fra sidestøtten når den er fullastet. Når du vrir om nøkkelen slipper fjæringen forspenningen, noe som senker sykkelen og gjør det lettere å reise den opp. Smart! Fjæringen sørger også for automatisk kjørehøyde slik at uansett hvor mye last eller passasjer du har holder fjæringen perfekt høyde. Hjulstørrelsene er fortsatt 19 tommer foran og 17 tommer bak. Motoren heter V4 Granturismo og kommer uendret fra de andre modellene. Det betyr 170 hester ved 10.750 o/min og 121 newtonmeter ved 8.750 o/min.
Rally har to nye gimmicker: Ny Ride mode Enduro, som senker toppeffekten til 114 hester, men gir en mer direkte og kraftig respons på gassen. Enduro slår også av ABS bak og minimerer virkningen av traction kontroll, alt for å gi bedre fremkommelighet og kjøreglede på grusveier. Den andre er at motoren har «cylinder on demand», som betyr at de to bakre sylindrene deaktiveres når de ikke trengs. Du kan si at V4 blir til en rekke-twin. For eksempel ved tomgang og ved kjøring på slett vei i moderat tempo. Dette fungerer i alle Ride modes. På komfortsiden finner vi en fire centimeter høyere og to centimeter bredere vindskjerm samt lenger bakpart for å gi mer plass til passasjeren, noe som er kombinert med at fester for sideveskene er flyttet lenger bak. Nye og bredere fotpinner med avtagbare gummier er også på plass. Ulike setehøyder og senkesett tilbys slik at alle kan tilpasse sin nye V4 Rally. Ducati Multistrada V4 Rally kommer i to forskjellige farger, rød og svart med børstet finish på aluminiumstanken.
Pris i Norge? Bare litt mer en 1/3 million: 359.000,-