Du får kjøpe trauste elbiler, men denne vil de ikke selge deg

Les hele artikkelen

En «Z» fra Nissan forplikter, og målt mot sine japanske konkurrenter ser den ut til å falle pent på plass i en nisje som kanskje fortsatt er stor nok for suksess: Den har mer krefter enn en Mazda MX-5, til forskjell fra GR86 er den turboladet, og til forskjell fra Toyota Supra har den sekstrinns manuell giring.

Politisk ukorrekt

Så politisk ukorrekt er det at du kanskje allerede har gjettet at denne ikke er ment for Norge og resten av Europa. Så du nok kan glemme noen førpremiere eller snikvisning hos din lokale Nissan-forhandler, slik det var med Ariya i vår.

For her snakker vi hverken hybrid eller eldrift. Her er det en twinturbo 3-liters V6 på 400 hestekrefter, nesten 500 newtonmeter i et bredt spekter fra 1.600 til 5.600 omdreininger i minuttet og rødlinjen på motoren er plassert ved 6.400. Det er den samme motoren som finnes i Infinity Q60 Red Sport, for de markeder den er tilgjengelig.

Linjelekker

Som sine forfedre snakker vi selvsagt om en fullstendig upraktisk, rampete toseters fastback som oser av sportslig lekkerhet og begjær for de med sansen for slikt i behold.

Forvarselet om en ny generasjon kom med Z Proto concept i fjor høst, og nå står produksjonsversjonen klar for nye jaktmarker. Ikke langt fra konseptet, og i de tilfeller det er forskjeller, er det til det bedre, ser det ut til på bilder.

IKKE FOR EUROPA: Selv om størrelsen skulle passe, er ikke Nissan Z ment for det europeiske markedet.

Foto: Nissan

Yttermålene er uendret fra prototypen i fjor. Hvilket vil si at denne er 14 centimeter lengre, en smule lavere og akkurat like bred som forgjengeren 370Z. Kombinasjonen høres, og ser, helt riktig ut.

Den har definitivt det uttrykket vi forventer at en Z skal ha, selvsagt med moderne teknologi og detaljdesign der det er naturlig, som lyktene.

En herlig pakke, som det nok kun blir individuelle entusiaster som eventuelt tar hjem på privat initiativ. For denne type moro blir det langt mellom på det norske markedet fremover.

NYE DETALJER: Linjene er tradisjonsbundne, mens detaljeringen er kreativ og ny.

Foto: Nissan