Dommerne kan velge og vrake blant millionbilene: Dette er bilsnobbenes gjeveste prisutdeling

Les hele artikkelen

Ignacio Barraquer i Barcelona var en pioner innen Þyemedisin, med sans for vakre linjer. Hans tidligere 1938 Mercedes-Benz 540K Autobahn Kurier ble Ärets Pebble Beach-vinner, 15 Är etter at den ble restaurert av Paul Russell & Co for Arturo Keller.

Fascinasjon for 1930-tallet

Pebble Beach Concours d’Elegance er uten konkurranse nĂ„r det gjelder prestisje pĂ„ toppen av klassikerverden. Én sĂžndag i slutten av august er det 18. hullet pĂ„ Pebble Beach Golf Course i Monterey, California stengt til fordel for verdens vakreste biler. Helt siden 1950 har Pebble Beach Concours d’Elegance blitt arrangert, den mest eksklusive bilutstillingen i verden.

Dommerne har en tÞff jobb med Ä kÄre en vinner blant eksotiske klassikere som Delahaye, Hispano-Suiza, Packard, Delage, Bugatti, Alfa Romeo, Mercedes-Benz og Duesenberg. For dette er utstillingen hvor seieren nÊrmest alltid gÄr til en fÞrkrigsbil.

CONCOURS-VINNER: Med langt panser og svĂžpende coupĂ©linjer er denne unike Mercedes-Benz en vinner pĂ„ de eksklusive utstillinger den vises av Arturo og Deborah Keller. Som her pĂ„ Villa d’Este i 2008.

Foto: Pebble Beach Concours d’Elegance

Kun én gang har juryen, som nÄ ser ut som den snart teller det som krabber og gÄr av verdens bildesignsjefer, satt en 1950-taller pÄ topp. Aldri noen nyere. Det til tross for at det hvert Är kryr av heftige luksus-, sports- og racerbiler fra Ferrari, Maserati, Lamborghini og Bentley med noen fÊrre Är under hjulene.

Med omkring 210 eksklusive biler fra 31 stater i USA og 17 andre nasjoner av Ärganger fra fÞr 1910 til 1970-tallet, skulle man kanskje tro at det ville variere litt fra Är til Är hvilke epoke man fant selve vinnerbilen. Men slik er det ikke her. Her er det luksusbilene fra 1930-tallet som ruler. I Är ogsÄ.

Tidlig 90-Ärsgave

Arturo Keller har vÊrt pÄ Pebble Beach med egen bil hvert Är i snart 40 Är. Mest med Mercedes-Benz, som er favorittmerket siden han sÄ merket vinne Le Mans og Carrera Panamericana tidlig pÄ 1950-tallet. Meksikaneren, har gjort det stort som underleverandÞr til bilindustrien, og underveis har han samlet pÄ seg verdens fineste privatsamling av merket.

Han vant sin fÞrste Best of Show-tittel pÄ Pebble Beach allerede i 1986 med en 1936 500K Special Roadster og igjen i 2001 med en 1930 700SS Erdmann & Rossi Roadster. Tre totalseire pÄ utstillingen er det ikke mange som har, og den tredje seieren var spesiell siden han snart runder 90 Är.

FANTASTISK COUPÉ: Linjene samler seg pĂ„ en grasiĂžs mĂ„te i bunnen av hekken og skaper en av 1930-tallets mest dramatiske designer.

Foto: Ivar Engerud

StrĂžmlinjeformet perle

Da Berlin Motor Show Äpnet i februar 1934, var Tyskland inne i sine stÞrste og mest dramatiske omveltninger. President von Hindenburg lÄ pÄ dÞdsleiet, og Hitler forberedte sin endelige maktovertakelse. Blant hans store prosjekter var de enorme motorveiutbyggingene og stÞtte til tysk bilindustri for Ä bidra til deres overlegne dominans i sÄ vel racing som pÄ luksusbilfronten. Et sterkt symbol pÄ den vedtatte optimisme Tyskland skulle ha.

Knapt noen bil oppsummerte den optimistiske og ambisiÞse satsingen bedre enn en fantastisk sort 500K Coupé pÄ Mercedes-Benz sin stand. Aldri hadde man sett slik strÞmlinjeforming pÄ en ren personbil fra Mercedes. Dette var linjer som skulle vise hva fremtiden besto av.

Det sies at Jean Bugatti ble sÄ fascinert da han sÄ den gedigne coupéen at han reiste rett tilbake til Molsheim for Ä starte arbeidet pÄ det som til slutt skulle bli Atlantique Coupé.

Til forskjell fra flere av luksusbilprodusentene pÄ 1930-tallet, leverte Mercedes-Benz selv de fleste karosseriene fra fabrikk, designet av Hermann Arhens og bygget i Sindelfingen. PÄ programmet sto bÄde A- og B-Cabriolet, Coupé og den mest eksklusive Spezial Roadster. Den sistnevnte ble kun bygget i 29 eksemplarer. Men aller mest sjelden var Autobahn Kurier, denne strÞmlinjeformede coupéen. Som navnet tilsier var den designet for Ä kjÞre i hÞye hastigheter pÄ Hitlers nyanlagte motorveier.

Eksklusive kunder

Ironisk nok var det ingen tysker interessert i Ä kjÞpe den fÞrste Autobahn Kurier. SÄ bilen ble etter hvert solgt til Sjahen av Persia. Sannsynligvis ble det totalt bygd fire av denne karosseritypen pÄ 500K og kun to med den nye 5,4-liters, kompressormatede 540K-motoren.

Bilen pÄ disse sider er den andre, og dermed siste av disse bilene. Den fÞrste ble vist pÄ Paris Motor Show i 1938, hvor den spanske Þyelegen og bilentusiasten professor Ignacio Barraquer sÄ den. Han ble sÄ betatt av de grasiÞse linjene at han umiddelbart bestilte seg en.

KJØRES: Arturo Keller liker Ä bruke sine perler, og Autobahn Kuriren har vÊrt tilbake i Europa flere ganger og blant annet blitt kjÞrt fra Venezia til Monaco.

Foto: Ivar Engerud

Hans eksemplar ble bygget pÄ chassisnummer 408336 ankom Barraquer i Barcelona sent i 1938. Ignacio Barraquer og kona la umiddelbart ut pÄ en lang ekspedisjon gjennom Spania, inn i Afrika hvor de blant annet kjÞrte mye av Nord-Afrika inkludert Libya frem til Egypt. Der ble bilen skipet tilbake til Barcelona fra Alexandria.

OgsÄ etter krigen fortsatte familien Ä benytte den vakre Coupéen pÄ lange turer i Europa sÄ sent som i 1951, hvor de kjÞrte mye av Østerrike og Sveits.

Ignacio Barraquer bygde opp et gigantisk imperium innen Ăžyekirurgi som eksisterer den dag i dag. Det kom nok til noen nye biler, men han elsket sin Autobahn Kurier. Han tok vare pĂ„ sin Ăžyensten gjennom hele livet og overlot den til sin sĂžnn da han dĂžde. Den forble i familien helt til 2003 da den – etter utallige bud fra ivrige samlere opp gjennom Ă„rene – ble solgt til storsamleren Bruce McCaw i Seattle.

Klenodium frem i lyset

McCaw visste at den ultrasjeldne bilen ville vÊre en perfekt jobb for Mercedes-eksperten Paul Russell & Co. SÄ arbeidet ble iverksatt umiddelbart for Ä fÄ den ferdig til Pebble Beach i 2006. Underveis i restaureringen ble bilen overtatt av Keller.

– Denne bilen var en utfordring, men samtidig en type jobb vi etter hvert har gjort mange ganger, sier restaureringseksperten Paul Russell.

Han hadde allerede restaurert en hÄndfull av verden fineste Mercedes-Benz SSK og 540K, samt mange titalls 300SL for kresne kunder.

Bilen sÄ meget original ut da de fikk den inn i verkstedet, men etter demontering viste det seg at karosseriet hadde blitt omlakkert og interiÞret trukket om etter Barraquers mange og lange kjÞreturer. Motor og drivverk var stort sett intakt, bortsett fra en del spor av reparasjonsjobber som var gjort underveis med det man hadde for hÄnden.

VAKKERT MOTORROM: Det er aldri feil Ä titte under panseret pÄ en 540K.

Foto: Pebble Beach Concours d’Elegance

– Det var ogsĂ„ tydelig at de opprinnelige byggerne hos Mercedes-Benz brukte det de hadde lett tilgjengelig nĂ„r bilen ble skapt. Treverket i karosseriet var fra en 540K A Cabriolet som hadde blitt modifisert for Ă„ passe som en ramme for Autobahn Kurier-formen. De fleste detaljer som er brukt finnes fra andre modeller, og det har vi selvsagt beholdt som de var, forklarer Russell som ved hjelp av sine 16 spesialister i verkstedet fikk bilen ferdig etter planen til verdens fremste klassiske bilutstilling i 2006.

Showvinner

Keller premiereviste den pĂ„ Pebble Beach og kunne glede seg over klasseseier, Mercedes-Benz Trophy og meste elegante lukkede bil, men den kom til kort for en enda mer gedigen Daimler Double Six i konkurransen om «Best of Show». Den prisen fikk han imidlertid da han tok bilen tilbake til Europa i 2008 og stilte pĂ„ Villa d’Este, og senere pĂ„ de fleste utstillinger den har stilt pĂ„. Senest da den ble tatt tilbake til Pebble Beach i august.

COPPA D’ORO: Arturo og Deborah Keller har vunnet prisen for fineste bil pĂ„ en hĂ„ndfull av verdens fineste klassikerutstillinger.

Foto: Ivar Engerud