Luksus.
Premium.
Dette er begreper mange liker å koble til bilen sin, som forteller at du slipper å forholde deg til tynne dører, hardplast og lite utstyr. Rolls-Royce, Bentley og Aston Martin forbindes ofte med luksus, mens premium, og gjerne tysk premium representeres av Mercedes-Benz, BMW og Audi. Nedover i størrelse og segmentene er imidlertid ikke disse heller utpreget luksuriøse biler, men merket i grillen forteller både omverdenen og deg selv at du har gjort et bevisst valg.
Drøye ti år etter at kinesiske biler fremsto som trafikkfarlige kopier som ingen tok seriøst, har imidlertid mye endret seg. Med kinesiske eiere har Volvo, Polestar og MG gjort suksess, mens Maxus og Xpeng er på plass i Norge. Seres, DFSK, Bestune, Byton, Chery og Hongqi er også merker vi kan forvente å se i nær fremtid, mens BYD og Nio rullet ut sine første modeller Tang og ES8 nå i høst.
Mye kopiering
Noen særegenheter har disse to bilene, og det første du legger merke til når du setter deg inn i en BYD Tang, er at de kinesiske designerne er mer enn bare inspirert av tyskerne. Ratt og dashbordlinje er hentet fra Mercedes-Benz, konsollen mellom setene fra Porsche og panelet i taket fra Audi. Bryterne for speil og andre funksjoner i dørene er også noe du har sett før, men det ser bra ut. Kanskje ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt, men litt mer egenart og kreativitet hadde gjort seg.
Nio på sin side har som også Xpeng tydeligvis benyttet seg av flere av Teslas åpne patenter, noe som gjør at instrumentpanelet er identisk. Noen av funksjonsvelgerne i midtkonsollen minner veldig om Volvos, men den lille originale girpaken er en lekker og funksjonell sak. Head-up display er også noe du kan sette pris på.
Kinesisk temperatur
En annen særegenhet med begge bilene er at kinesisk temperatur ikke er lik som europeisk, da 28 grader på klimaanlegget er komfortabelt, slik 21 grader vanligvis er. Begge bilene sliter dessuten med dugg i fuktig vær, men et trykk på «defrost»-knappen løser det med en bråkete vifte.
Lydnivået ellers er upåklagelig takket være blant annet akustisk glass, selv om BYD sto på 22-tommers vinterhjul og Nio på 20-tommere. Dette påvirker selvfølgelig også kjøreegenskapene, men høyreiste SUV-er på 2,5 tonn har sine begrensinger uansett, eller i alle fall noen.
Akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,6 og 4,9 sekunder respektive, er nemlig formidabelt i så store biler. Til sammenligning gjør BMW X5 med en 4,4 liters V8 sprinten unna på 4,3 sekunder.
Effektive firehjulstrekksystemer med mest effekt på bakakselen gjør bilene gode å kjøre, også når du haster av gårde innen rimelighetens grenser. Later du som du kjører en sportsbil vil du snart føle at du ligger på etterskudd, marginene krymper og du føler deg utrygg. Det vil du neppe gjøre på vinterføre, før du eventuelt gjør noe dumt.
Valgfrie oppsett
Begge bilene har også kjøreprogrammer som lar deg velge oppsettet på bilen, men her begynner noen av forskjellene å dukke opp. BYD Tang lar deg velge mellom Eco og Sport, samt valgfri regenerering. ESP-systemet har en snøfunksjon samt at det kan skrus av, selv om det kjapt skrur seg på igjen.
Nio har på sin side flere hovedprogrammer og nedstigningskontroll, mens alt fra styring, understell og gassrespons kan velges i tre trinn. Det gjelder også regenereringen, mens den eksklusive luftfjæringen lar deg justere høyden i to nivåer. Litt større batteri betyr samtidig lengre rekkevidde, men samlet betyr dette også en pris som ligger nærmere 200.000 kroner høyere.
Nå fås riktignok ES8 også med et mindre batteri, eller du kan kjøpe bilen enda billigere uten, og heller leie et. Uansett vil Nios batteriladestasjoner la deg bytte batteri på et par minutter, og da kan du også velge batteristørrelse avhengig av behov. Fiffig!
Mye strøm
Rekkevidden på de to toppmodellene er 460 kilometer for Nios del og 400 for BYD. Førstnevnte har på papiret litt høyere ladekapasitet, men begge ladet på i overkant av 100 kW, selv om BYD brukte litt lenger tid på å få opp effekten.
Med en lengde på rundt fem meter, bredde på nesten to og høyde som en voksen mann, er det god plass ombord. Det er god tilgang til og god plass på trede seterad, mens bagasjerommet varierer fra lite, til stort og gigantisk. Ved å skyve på setene og vinkle ryggen på andre seterad er plassen fleksibel også, mens flate gulv og store panoramatak bidrar til økt romfølelse også.
Materialkvaliteten og utstyrsnivået i begge de to bilene er meget høyt. Ventilerte seter, 360 graders kamera, god skinnkvalitet, lite plast og alt av sikkerhetsutstyr bekrefter at du får mye for pengene, spesielt hos BYD. Stereoanlegget der er riktignok ikke det beste og langbente sliter med å få plass til høyre kne i førersetet.
Søt dame
Infotainmentsystemene har et utall funksjoner, men intuiteten og brukervennligheten er ikke den beste. Små symboler og noen forvirrende og tungvinte menyer blir trolig bedre med litt øvelse, men andre løser dette bedre. At du kan snu den rektangulære skjermen 90 grader hos BYD er en kul detalj, mens Nio byr på selskap av Nomi.
Hun er inspirert av det engelske «Know me» og er en liten bevegelig kule med øyne, flere symboler og en stemme som forteller deg hva du bør gjøre, samt at du kan fortelle henne hva bilen bør gjøre. Som å åpne soltaket, ringe i telefonen og justere temperaturen. Selv om Nomi er søt er hun heller ikke perfekt, men skal visstnok bli flinkere når dere blir bedre kjent. At kulen gnisser når den beveger seg blir fort irriterende.
Flere alternativer
Designmessig preges bilene av størrelsen, inkludert de store hjulene, som definerer mye av linjene og fasongen. Lykter, grill og andre detaljer er forskjellige, men kan minne om noe du har sett før. Bakfra har Nio en mer tradsijonell utforming med to smale baklys, mens BYD har en dobbel lyslinje over hele hekken.
Om du vurderer å velge Nio ES8 eller BYD Tang, er den langt dyrere Tesla Model X og betydelig større Hongqi E-HS9 også mulige alternativer. Nio ES8 fremstår noe mer forseggjort enn BYD Tang, men så koster den også betydelig mer. De fleksible batteriløsningene er også et fortrinn, men når prisforskjellen blir så stor stikker BYD Tang av med seieren. Selv om begge bilene mangler en kjent logo i grillen.
BYD Tang
To elmotorer AWD
HK/kW/Nm 509/380/680
0-100 km/t 4,6 sek
Toppfart 180 km/t
Vekt 2.489 kg
L/B/H 487/195/173 cm
Rekkevidde 400 km
Batterikapasitet (netto) 86,4 kWh
Ladeeffekt 110 kW
Bagasjerom 192/578-763/1.655 liter
Hengervekt 1.500 kg
- Pris*
Fra 599.000 kr
Pris testbil 611.800 kr
*Uten vinterhjul
- Pluss
Pris
Størrelse
Utstyrsnivå
- Minus
Merkenavn
Vekt
Kopi-interiør
- Design
Generisk stor SUV med store hjul og elegante detaljer.
- Førermiljø
Mye kopi, men velutstyrt, lekker og lite hardplast.
- Kjøreegenskaper
Komfortabel og lettkjørt, men preges av vekten.
- Ytelser
Lynrask rett frem, men ingen sportsbil i svingene.
- Plass
Stor og fleksibel.
- Mye for pengene
Stor bil med mye utstyr til meget god pris.
- Konklusjon 8
Kinesisk elbil med syv seter og mye utstyr til lav pris.
Nio ES8
To elmotorer AWD
HK/kW/Nm 537/400/725
0-100 km/t 4,9 sek
Toppfart 200 km/t
Vekt 2.435 kg
L/B/H 502/192/175 cm
Rekkevidde 460 km
Batterikapasitet (netto) 100,0 kWh
Ladeeffekt 120 kW Batteribytte
Bagasjerom 310/600-871/1.901 liter
Hengervekt 1.500 kg
- Pris
Fra 609.000 kr
Pris testbil 795.000 kr
- Pluss
Pris
Størrelse
Utstyrsnivå
- Minus
Merkenavn
Vekt
Klima
- Design
Generisk stor SUV med store hjul og elegante detaljer.
- Førermiljø
Lekkert og velutstyrt med flotte materialer og elegante løsninger.
- Kjøreegenskaper
Flere kjøreoppsett, komfortabel og lettkjørt, men preges av vekten.
- Ytelser
Lynrask rett frem, men ingen sportsbil i svingene.
- Plass
Stor og fleksibel.
- Mye for pengene
Stor bil med mye utstyr, men andre er dyrere.
- Konklusjon 7
Kinesisk elbil med 6- eller 7-seter og alt du trenger.