Sanlorenzo var temmelig sidrumpa og bare rettet mot det italienske markedet frem til Massimo Perotti overtok eierskapet og styringen. Han orienterte verftet mot verden, fikk fart pÃ¥ salget og har brukt overskuddet pÃ¥ Ã¥ utvikle nye modeller – smÃ¥ som SX 76 og store som en stÃ¥lyacht pÃ¥ 70 meter.Â
Perotti har uttrykt ønske om å kjøpe Perini Navi, seilbåtpårodusenten som gikk konkurs i januar. På auksjonen 31. juli la han imidlertid ikke inn et bud. Minsteprisen mente både han og resten av bransjen at var for høy.
Sanlorenzo har utviklet en avansert form for serieproduksjon. Verftet gir deg ikke altfor mange valg. Det gir relativt kort byggetid, kvaliteten blir bra og prisen fornuftig.
Skal produsere minst seks
For noen år siden lanserte Sanlorenzo 40 Alloy. De flesket til med aluminium i hele yachten, balkonger utenfor både salongen og eierlugaren og laget den med topphengslede dører á la Mercedes og Tesla på brodekket. Modellen som hadde det umiskjennelige, litt lukkede, lett busspregete Sanlorenzo-draget over seg ble en betinget suksess. Du får kjøpt en pent brukt 2018-modell med 2 x 3.000 hester for snaut 200 millioner kroner. Vil du ha en ny Alloy 137, må du regne med å betale nesten dobbelt så mye.
Den 44,5 meter lange aluminiumsyachten tør vi kalle for suksess. Bildene vi viser her er av byggenummer tre. Verftet har skrevet kontrakt på bygging av fire til.
Da den nye aluminiums-modellen ble utviklet, visket designeren Bernardo Zuccon ut Sanlorenzo-preget. Han strammet opp linjene, økte i vesentlig grad vindusflatene bÃ¥de i skrog og overbygg og la til rette for et lukket volum pÃ¥ 480 tonn – nesten like mye som i en 50-meter.Â
Uteplassen er ikke mindre imponerende. Soldekket er pÃ¥ 83 kvadratmeter og nÃ¥r skrogsidene Ã¥pnes, har du en strandklubb pÃ¥ 102 kvadratmeter. Verftet jekket ut de store motorene og erstattet dem med 2 x 2.000 hester. 40 meteren hadde en toppfart pÃ¥ 27 knop. Kjøper du den nye modellen, mÃ¥ du nøye deg med 21 knop.Â
Verftet bestemte også at alle yachtene som ble bygd skulle ha et interiør som var designet av Studio Liaigre. Med tanke på produksjonen er dette smart. De som skal jobbe med designen kjenner yachten, dens layout og hva det er mulig å få til. En ny designer for hver yacht er langt mer krevende for verftet.
Markert innredning
Studio Liaigre valgte ganske spesielle løsninger med masse geometri i innredningen. Det er med på å gi yachten et håndverksmessig, forseggjort preg. Du vil nok kanskje tenke at enkelte detaljer er litt overkill.
Treverket i yachten er lys alm, som har mange av de samme egenskapene som teak og mørk, mer mønstret eukalyptus. Almen har en matt overflate. Eukalyptusen er lakket blank. Interiøret skal gi deg en følelse av fransk design kombinert med en asiatisk stil. Et annet særtrekk med interiøret er at en del av oppdelingen består av skyvedører. Det betyr at du for eksempel kan velge om du vil ha spisestuen åpen eller lukket mot resten av salongen.
Alloy 44 er myntet på eiere med et visst ønske om personlig plass. Eieren disponerer en leilighet som er på nesten 150 kvadratmeter. Den strekker seg over tre dekk og består av en lobby, et stort soverom med bad og garderobe på hoveddekket, en stue og kontor på mellomdekket og privat uteplass på toppdekket. Skal du ha med gjester på turen, kan de innlosjeres i fire lugarer på det nedre dekket. Yachten har plass til et mannskap på ni personer.