Ferrari er opptatt av at de ikke har laget en SUV, men at den nye modellen Purosangue visstnok skal være mye bedre enn alle de andre super-SUV-ene på markedet. Det blir litt komplisert å skulle lage en egen kategori for Ferrari, så de får tåle at Purosangue havner i klassen med Lamborghini Urus, Porsche Cayenne Turbo S, Aston Martin DBX707 og Bentley Bentayga Speed.
Krever muskler
For å kjempe i toppen kreves det muskler, og til det formålet har Ferrari utstyrt Purosangue – som altså betyr fullblods på italiensk – med en selvpustende 6,5 liters V12-er.
Her er det ingen turboladere, elektromotorer eller magiske regnestykker for å kunne oppgi drøye tall. Som et vennskapelig spark på skinneleggen til Aston Martin og deres DBX707 skriver Ferrari at det nå er de som lager verdens kraftigste SUV, med 725 hk og 716 Nm. 0-100 km/t oppgis å ta 3,3 sekunder, 0-200 km/t 10,6 sekunder, og toppfarten skal være i overkant av 310 km/t.
Ikke den første
En ny Ferrari er alltid en begivenhet, og de gjør et stort poeng ut av at dette er den første med fire dører. Men det stemmer bare hvis en ikke regner med en produksjon på syv utgaver av Ferrari 456 GT «Venice» på midten av 90-tallet. Som navnet indikerer var den basert på 456 GT, men ble forlenget og gitt fire dører samt en shooting brake design av Pininfarina. Akkurat som Purosangue var også den utstyrt med V12-er, men uten all elektronikken som passer på dagens nyhet. Kunden var Sultanen av Brunei som tok seks stykker, mens prototypen visstnok havnet et sted i England.
Velkommen inn
Dørene på Ferrari Purosangue har for en gangs skyld tatt med party-trikset som en ofte ser på bilutstillinger inn i produksjonslinjen. De bakre dørene er hengslet i bakkant, og åpner motsatt vei av de fremre. «Låvedør» blir litt upassende, og den engelske «suicide doors» likeså.
Ferrari har landet på «Velkomst-dører», noe som passer godt for å ønske velkommen inn i det lekre interiøret. Alle fire setene skal kunne justeres elektrisk, og de foran er utstyrt med massasje-program. Du vil også klare deg uten spesialsydde Ferrari-bager, siden det skal gå 473 liter i bagasjerommet.
Pilot
Taket er i utgangspunktet laget av karbonfiber for å senke tyngdepunktet, men kan bestilles som kromatisk glass. Det betyr at du ved å trykke på knappene i taket og late som du er pilot kan justere hvor mye lys glasset skal slippe inn.
Det kreves ikke pilotutdannelse for å kjøre bilen, men når en leser de tekniske spesifikasjonene kan en nesten lure på om bilen trenger deg til å styre den i det hele tatt. I gamle dager krevdes det en god del ferdigheter for å utnytte en Ferrari til det fulle, men nå har de bygget inn en haug systemer som skal holde deg på den smal asfalt-stien.
Lastet med elektronikk
Motoren sitter montert bak senterlinjen for fremre aksling, og sender effekten til den åtte trinns dobbelkløtsj girkassen som står bak. Dette skal gir optimal vektfordeling ifølge produsenten. Firehjulstrekk-systemet er en videreutvikling fra SF90, og samarbeider med firehjulsstyring-systemet fra 812 Competizione.
Momentfordeling til drivhjulene skjer i samarbeid med Ferraris E-diff og Side Slip Angle Control i nyeste versjon. Bosch leverer en ABS evo kontrollenhet, som styres av Brake-by-wire systemet fra 296 GTB. I tillegg sørger elektrisk styrt aktiv fjæring fra Multimatic for å minimere krengning.
Ferrari til skogs
En detalj som virker spennende er at Ferrari Purosangue er utstyrt Hill Descent Control. Dette er et system som en ofte finner på mer offroad-orienterte biler, og gjør det mulig å la bilen selv regulere hastigheten ned en bratt skråning ved terrengkjøring.
Hvorvidt noen vil teste ut egenskapene i skogen med den nye Ferrarien sin er uvisst. En bør i hvert fall være forsiktig dersom en har bestilt bilen med den spesialutviklede svarte lakken, som i sterkt sollys skal gi skarpe røde reflekser for å fremheve formene.
Neppe overlevd uten
Det er i det hele tatt svært lite Ferrari ikke har gjort for å få en SUV til å oppføre seg som de lave sportsbilene de er kjent for. På mange måter er det synd, men sannheten er at Porsche neppe hadde overlevd uten Cayenne og Macan, og det samme gjelder de andre verstingene i super SUV-klassen.
Det har nok kanskje vært lurt av Ferrari å vente så lenge før de kom på banen, siden både presse og folk flest nå er vant til å se SUV-er med eksklusive merker på nesa og voldsomme ytelser. Dessuten har de gjort et godt stykke arbeid på tegnestua.
Klassisk Ferrari
Fronten indikerer allerede at dette nok blir en hybrid-modell, og kanskje også elektrisk etterhvert. Profilen minner litt om GTC4Lusso, i en komprimert og litt høyere utgave. Hekken er klassisk Ferrari, men kan minne litt om Lamborghini Urus fra enkelte vinkler.
Det er to luftinntak på panseret som ligner på 812 Superfast, samt en del andre åpninger for å mate V12-eren. Alt i alt må det sies å være en vellykket og harmonisk design, og ventelisten kan komme til å bli lang. Prisen i USA er forventet å starte på i underkant av 400.000 dollar, som på dagens kurs blir rundt fire millioner kroner før avgifter. Med smått og stort bør en nok regne med minst 6,5 millioner her hjemme.
Ferrari Purosangue
Motor: | 6,5L V12 ikke turbo |
Effekt: | 725 hk / 716 Nm |
0-100 km/t | 3,3 sek |
Toppfart: | Over 310 km/t |
Drivhjul: | Firehjulstrekk + styring |
Gir: | 8-tr Dobbel kløtsj |
PrIs: | 6,5 millioner kroner (estimert) |