Dette gjør Polestars nye SUV spesiell

Les hele artikkelen

Polestar 3 skal bygges i USA og Kina på samme plattform som den kommende elektriske Volvo XC90, men får kun to seterader mot Volvos tre, til tross for lengden på hele 4,9 meter. Bilen får et batteri på 111 kWh i en Standard- og en Peformance-versjon, og en forventet rekkevidde på 610 og 560 kilometer.

AVANSERT: Mye av teknikken i kommende Polestar-modeller baserer seg på konseptblien Polestar Precept Thomas Ingenlath presenterte i fjor..

Foto: Polestar

Ytelsene i de to versjonene på henholdsvis 489 og 517 hestekrefter betyr en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på henholdsvis 5,0 og 4,7 sekunder. Dette er ikke klasseledende, men ifølge Polestar-sjef Thomas Ingenlath er ytelser mer enn bare rettlinjet akselerasjon og det avanserte understellet er deres nye våpen.

Luftfjæring

– Ved lansering vil alle versjoner ha to motorer og firehjulstrekk med elektrisk momentfordeling via et dobbelclutchsystem på den bakre elektriske motoren. Den får også et adaptivt to-kammer luftfjæringssystem og aktive dempere, som kan oppgraderes med Polestar Engineered chassistuning, legger han til.

SUKSESS: Med den suksessen Polestar har hatt med sin sedan Polestar 2 i Norge, blir trolig SUV-en Polestar 3 også en suksess i Norge.

Foto: Stefan Isaksson

Prisene er ikke endelige, men det antydes priser på mellom 75.000 og 110.000 euro. Sleng på merverdiavgift på alt over en halv million kroner og prisen ender på henholdsvis 815.000 og 1.250.000 kroner, og da skal det meste være inkludert.

Svensk gull

Dermed går de rett i strupen på BMW iX, og Polestar 3 kan bestilles fra 12 oktober og produksjonen vil starte i begynnelsen av 2023. 

UTSOLGT: Da kundene i august kunne bestille sportsbilen Polestar 6 for levering i 2026, ble de første 500 «LA Concept Edition» bilene utsolgt på en uke.

Foto: Polestar

I Performance-pakken inngår også Polestars signatur Swedish Gold-detaljer på ventilhetter, sikkerhetsbelter og en laseretset innvendig lyslist.