Har du hatt en ladbar Audi A8 60 TFSI e quattro tiptronic i noen år og ønsker deg en ny bil, blir du neppe skuffet av den ansiktsløftede bilen, selv om endringene er få og små. Følelsen og lukten av en helt ny bil skal nemlig ikke undervurderes.
Blant endringene på Audis flaggskip er et ubetydelig større batteri, som likevel øker den elektriske rekkevidden fra 47 til 59 kilometer. En oppgradering av elmotoren gjør samtidig at den samlede effekten øker fra 449 til 462 hestekrefter.
Ytelsene er tilnærmet identiske som før, men 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder gjør deg ikke til en sinke. Det er imidlertid når du bruker den økte elektriske boost-funksjonen ved forbikjøringer du merker at bilen har mer å by på.
Designendringer
Før det har du antagelig sett at den gigantiske grillen har løftet ytterkantene og fått en ny utforming av mønsteret. Støtfangerne foran og bak er senket, spesielt hvis du har bestilt bilen med den helt nye designpakken S-Line. Denne tilbyr også nye designelementer i coupéen, samt nye felger, farger og lakktyper. Ellers er kjørelysene lagt over hovedlysene og lysstripen bak er delt opp i flere deler for et tøffere uttrykk.
Den største endringen er kanskje hovedlysene som har fått såkalt digitale Matrix LED. Det skal gjøre lyset sterkere, blendingen bedre og ikke minst raskere. På dagtid i Tyskland merket vi lite til dette, men forbedringene på lysfronten har allerede vært formidable de siste årene, så alt tyder på at kjøringen på nattestid blir bedre og tryggere.
Innstegsmodellen kan leveres med 18 tommers felger, men du kan velge og vrake i en håndfull gamle og like mange nye felger i både 19, 20 og 21 tommers dimensjoner. Fire nye metallic- og fem nye mattlakkfarger er nå tilgjengelige, i tillegg til et nytt treeiket S-Line sportsratt.
VALGFRITT: Flere typer og størrelser på felgene, skinnkvaliteten og andre materialer gjør det mulig å skreddersy bilen.
Mer effektiv
Navigasjonssystemet er blitt enda flinkere til å utnytte den hybride drivlinjen maksimalt og WLTP-forbruket kuttes fra 0,23 til 0,21 liter pr. mil, med en tilsvarende reduksjon i CO2-utslippet. I praksis ikke den store endringen, men alt går i riktig retning. Hva forbruk og utslipp ligger på når du butter i fartssperren på Autobahn tør vi imidlertid ikke tenke på, men det er godt å vite at du kan være blant de raskeste der også.
I slike hastigheter sliter den gode lydisolasjonen med å holde vindsuset ute. I mer normale og norske hastigheter er imidlertid vindstøyen nesten ikke eksisterende, slik hjulstøyen også er. Lyden fra V6-motoren er som forsiktig kattepurr når du behandler gasspedalen med silkefot, men samtidig en anelse frekk når du pumper mest mulig bensindamp inn i det tre liter store slagvolumet.
Elmotoren tilfører drivlinjen 122 av de 462 hestekreftene, så om du struper bensinmotoren i EV-modus, takler du det normale trafikkbildet greit uten å bli en sinke. Kjører du imidlertid først en A8 ønsker du kanskje å påkalle noen fossile hester også, men du trenger dem bare hvis du er utålmodig.
Firehjulsstyring
Bilen har selvfølgelig quattro firehjulsdrift som sørger for god fremkommelighet vinterstid og gode kjøreegenskaper året rundt. Systemet motvirker under- og overstyring helt til du skrur av ESP et hakk eller to og påkaller det.
Velger du firehjulsstyring får du bedre manøvrering i lave hastigheter og økt stabilitet i høye, mens den hastighetsavhengige servotronic styringen bistår deg ytterligere uansett fart.
Deilige seter, god plass og flust med utstyr er inkludert, men Audi har både ekstrautstyrslister og Exclusive-tilpasninger for dem som ønsker noe ekstra. Da kan du lempe på med kostbart skinn, treverk og karbon, og enda mer utstyr for en påtrengende luksusfølelse.
Opp og ned
Bilen har selvfølgelig luftfjæring som gjør at den kan heves og senkes inntil 50 millimeter avhengig av oppsett og hastighet. Kjøreprogrammet Auto vil nok dekke det meste for de fleste, men alt fra Eco og Comfort til Dynamic og Individual lar deg stille inn gassrespons, understell og styring. Den åttetrinns automatgirkassen kan velges i Drive eller Sport, samt overstyres via hendler på rattet.
Dagens Audi-eiere vil kjenne igjen det digitale instrumentpanelet med en rekke visningsalternativer, praktisk Head-up display og flere blanke flater med berøringsfelter for betjening. Noe kan også styres fra rattet eller med stemmen, så mye tyder på at du vil trives ombord.
En V6-versjon uten batteri og elmotor, færre hestekrefter og tilsvarende pris vil neppe slå an i Norge, slik modellen med økt akselavstand heller ikke vil, mens S8 blir for de spesielt interesserte. Slår du ikke til på den oppgraderte versjonen nå, blir det spennende å se om Audi har en helt ny A8 tilpasset det norske markedet når neste generasjon dukker opp om noen år.
Audi A8 60 TFSI e quattro
Drivlinje: 3,0 liter R6 + elmotor 4×4
HK/kW/Nm 462/340/700
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Egenvekt: 2.385 kg
L/B/H:519/195/147 cm
Forbruk: 0,20 l/mil
CO2-utslipp: 46 g/km
Bagasjerom: 390 liter
Hengervekt: 2.300 kg
- Pris
Fra 1.329.200 kr
- Pluss
Luksusfølelse
Ytelser
Teknologi
- Minus
Lite nytt
Mye dyrt utstyr
Høyt forbruk (i 250 km/t)
- Design
Klassisk Audi-limousine med oppgradert teknikk, grill og lys.
- Førermiljø
Mange blanke digitale flater og mye skinn i elegant utforming.
- Kjøreegenskaper
Storbil med mange oppsett som tåler all type kjøring.
- Ytelser
Slapp på ren elektrisitet, men lynrask med begge motorene.
- Plass
Ekte storbil som kommer i L-versjon for dem med egen sjåfør.
- Mye for pengene
Beskjeden avgift gjør plugg-inn-versjonen den mest aktuelle.
- Konklusjon 8
Klassisk luksus som er blant de siste med fossil drivlinje (i Norge).